1576 (1176) 2024-04-18 - 2024-04-25

Gdynia z dofinansowaniem na budowę ul. Puckiej

Przygotowany przez Gdynię wniosek dotyczący budowy ul. Puckiej otrzymał dofinansowanie w kwocie blisko 14,7 mln złotych. Tak wynika z informacji o podziale rezerwy subwencji ogólnej na drogi samorządowe w 2024 r.


Rezerwa subwencji ogólnej funkcjonuje od 1999 r. Corocznie środki dzielone są według ustalonych kryteriów uzgodnionych wspólnie przez stronę rządową i samorządową. W 2024 r. samorządy uzyskają dofinansowanie na łączną kwotę 302 743 120 zł. Środki rezerwy subwencji ogólnej przeznaczane są na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu, utrzymania rzecznych przepraw promowych czy remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miasta na prawach powiatu.
W 2024 r. dofinansowanie uzyska 101 jednostek samorządu terytorialnego: 14 województw, 55 powiatów i 32 miasta. Wśród nich jest Gdynia, która otrzymała dofinansowanie w kwocie blisko 14,7 mln złotych na budowę ul. Puckiej. To najwyższa kwota w województwie, a po Radomiu (16 mln) i druga najwyższa dotacja w Polsce w tym roku.
Przypomnijmy, że na ul. Puckiej powstaje 185-metrowy wiadukt drogowy, który ułatwi kierowcom, pieszym i rowerzystom dojazd do oraz z północnych dzielnic Gdyni.
Nowy wiadukt drogowy prowadzić będzie nad liniami kolejowymi 201, 228 oraz grupą torów stacji Gdynia Port, na północ od ul. Przemysłowej. Znajdą się tam dwa pasy ruchu, 1,5-metrowy chodnik dla pieszych oraz ścieżka rowerowa. Wiadukt zostanie zabezpieczony barierami ochronnymi i oświetlony. Całkowicie zlikwidowane będą przejazdy kolejowo-drogowe.
Obiekt powstaje dzięki umowie między PKP PLK a Gdynią, podpisanej jesienią 2019 r. Dokument zobowiązał kolejarzy do sfinansowania budowy wiaduktu. Spółka PKP pokrywa koszty budowy w granicach obszaru kolejowego, miasto zaś finansuje budowę pozostałej części infrastruktury, w tym elementów drogowych takich jak: jezdnie, chodniki, drogi rowerowe, murki oporowe. Z budżetu miasta są wypłacane również odszkodowania dla właścicieli tych nieruchomości, które będą musiały zostać wyburzone. Koszty nadzoru inwestorskiego ponoszą w równej części koleje i miasto. Za zaprojektowanie i wybudowanie wiaduktu jest odpowiedzialna firma Strabag. Prace mają zakończyć się w listopadzie tego roku.
79 244 916,85 zł to aktualna wartość umowy, w tym zakres finansowany przez gminę Gdynia: 55 204 951,70 zł, a PKP to: 24 039 965,15 zł.

ikona