Przygotowany przez Gdynię wniosek dotyczący budowy ul. Puckiej otrzymał dofinansowanie w kwocie blisko 14,7 mln złotych. Tak wynika z informacji o podziale rezerwy subwencji ogólnej na drogi samorządowe w 2024 r. Rezerwa subwencji ogólnej funkcjonuje od 1999 r. Corocznie środki dzielone są według ustalonych kryteriów uzgodnionych wspólnie przez stronę rządową i samorządową. W 2024 r. samorządy uzyskają dofinansowanie na łączną kwotę 302 743 120 zł. Środki rezerwy subwencji ogólnej przeznaczane są na dofinansowanie inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu, utrzymania rzecznych przepraw promowych czy remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miasta na prawach powiatu.W 2024 r. dofinansowanie uzyska 101 jednostek samorządu terytorialnego: 14 województw, 55 powiatów i 32 miasta. Wśród nich jest Gdynia, która otrzymała dofinansowanie w kwocie blisko 14,7 mln złotych na budowę ul. Puckiej. To najwyższa kwota w województwie, a po Radomiu (16 mln) i druga najwyższa dotacja w Polsce w tym roku.Przypomnijmy, że na ul. Puckiej powstaje 185-metrowy wiadukt drogowy, który ułatwi kierowcom, pieszym i rowerzystom dojazd do oraz z północnych dzielnic Gdyni.Nowy wiadukt drogowy prowadzić będzie nad liniami kolejowymi 201, 228 oraz grupą torów stacji Gdynia Port, na północ od ul. Przemysłowej. Znajdą się tam dwa pasy ruchu, 1,5-metrowy chodnik dla pieszych oraz ścieżka rowerowa. Wiadukt zostanie zabezpieczony barierami ochronnymi i oświetlony. Całkowicie zlikwidowane będą przejazdy kolejowo-drogowe.Obiekt powstaje dzięki umowie między PKP PLK a Gdynią, podpisanej jesienią 2019 r. Dokument zobowiązał kolejarzy do sfinansowania budowy wiaduktu. Spółka PKP pokrywa koszty budowy w granicach obszaru kolejowego, miasto zaś finansuje budowę pozostałej części infrastruktury, w tym elementów drogowych takich jak: jezdnie, chodniki, drogi rowerowe, murki oporowe. Z budżetu miasta są wypłacane również odszkodowania dla właścicieli tych nieruchomości, które będą musiały zostać wyburzone. Koszty nadzoru inwestorskiego ponoszą w równej części koleje i miasto. Za zaprojektowanie i wybudowanie wiaduktu jest odpowiedzialna firma Strabag. Prace mają zakończyć się w listopadzie tego roku.79 244 916,85 zł to aktualna wartość umowy, w tym zakres finansowany przez gminę Gdynia: 55 204 951,70 zł, a PKP to: 24 039 965,15 zł. Opublikowano: 18.04.2024 16:26 Autor: Karolina Szypelt (karolina.szypelt@gdynia.pl)