Jednostka, która powstała w Gdyni, w stoczni Crist wkrótce przyczyni się do bicia rekordu. Inżynierowie stworzyli jedyny na świecie specjalistyczny ponton, który wykopie najdłuższy zatapialny tunel na świecie, z Danii do Niemiec. W siedzibie stoczni odbyło się oficjalne przekazanie gotowego projektu na ręce zamawiającego, duńskiej spółki Femern Link Contractors. To specjalistyczny, wielofunkcyjny ponton, który będzie pracował przy budowie największego zatapialnego tunelu świata. Budowa pod szyldem NB131 dobiegła końca, a gdyńska stocznia zaprezentowała oficjalnie jednostkę, która jeszcze dziś formalnie trafiła do zamawiającego. Będą korzystać z niej Duńczycy z Femern Link Contractors (FLC), specjalnie z myślą o wspomnianym tunelu pod cieśniną Bełt Fehmarn. Pojadą nim nie tylko samochody, ale także kursujące regularnie pociągi.Ponton zacumował przy nabrzeżu Dokowym, dokąd trafił od razu po serii prób i pracach w suchym doku. Te trwały od października 2021 roku, gdy Crist rozpoczął projekt na zlecenie duńskiej spółki. Całość mierzy nieco ponad 130 metrów długości przy 48 metrach szerokości. Pomimo imponujących rozmiarów, specjalistycznym pontonem może dowodzić zaledwie 19-osobowa załoga. „Sekret” tkwi w sprzęcie, który znalazł się na pokładzie: zdalnie sterowanych urządzeniach do układania żwiru, które sięgną w morskie głębiny i bardzo precyzyjnie przygotują fundamenty pod przyszły tunel. Przy pomocy m.in. dwóch specjalnych komór żwirowych – każda z nich pomieści nawet 7 tysięcy ton żwiru.dyńska stocznia Crist współpracowała przy projekcie z trójmiejskim biurem projektowym StoGda. Opublikowano: 12.10.2023 14:08 Autor: Karolina Szypelt (karolina.szypelt@gdynia.pl)