Gdyńska uchwała krajobrazowa, czyli nowe narzędzie walki z reklamowym chaosem, obowiązuje na terenie miasta. 12 października jej zapisy weszły w życie i będą regulować wygląd oraz usytuowanie tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń i obiektów małej architektury w dużej części Gdyni. Co zmieni uchwała krajobrazowa w Gdyni? Przede wszystkim wprowadza jasne reguły umieszczania tych elementów w przestrzeni wspólnej, tak, aby nie wpływały one negatywnie na wizerunek całego miasta. Wszystko po to, żeby podnieść estetyczną jakość przestrzeni publicznej. Jej poszczególne zapisy dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy jakości – chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą rodzaj zabudowy.Wszystkie nowe reklamy będą musiały przestrzegać już nowych wytycznych.Z kolei te, które powstały, zawisły lub stanęły wcześniej, będą musiały zostać dostosowane do zasad najpóźniej przed upływem kolejnych dwunastu miesięcy (tzw. okres dostosowawczy).Zmiany będą obowiązywały niemal na całym terenie Gdyni – na potrzeby uchwały podzielono miasto na dwie strefy. Wyznaczono tereny szczególnie ważne ze względu na swoje walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne – dla nich obowiązują dodatkowe obostrzenia. To m.in. Śródmieście, część Redłowa, Wzgórza św. Maksymiliana czy nadmorskich Orłowa i Oksywia.Dla pozostałego obszaru przewidziano natomiast przede wszystkim ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania. Opublikowano: 12.10.2023 13:56 Autor: Karolina Szypelt (karolina.szypelt@gdynia.pl)