Zasada ograniczonego zaufania jest najważniejszą, jaką seniorzy powinni kierować się w kontaktach z osobami nieznajomymi. Na to, jak ważne jest zwiększenie czujności i ostrożności, szczególnie wobec nieznajomych, którzy telefonując lub pukając do drzwi wykorzystują życzliwość i zaufanie seniorów, a następnie pozbawiają ich wszystkich oszczędności, władze Gdyni i gdyńscy policjanci zwracają uwagę w ramach wspólnej kampanii społecznej „STOP!”.Jak manipulują oszuści?- sprawcy wykorzystują to, co w seniorach najcenniejsze: ufność, chęć niesienia pomocy,- rozluźniły się więzi międzyludzkie, także w rodzinie. Oszuści tak kierują rozmową, byśmy mogli uwierzyć, że rozmawiamy z dawno nie widzianym czy nie słyszanym krewnym,- oszuści wykorzystują fakt, że często seniorzy to osoby schorowane. Zdarza się, że czegoś nie dosłyszą,- zdarza się, że seniorzy wstydzą się, że czegoś nie wiedzą czy nie rozumieją – zwłaszcza, gdy ktoś prosi o pomoc. Nawet najbliższym nie mówią, że ktoś do nich zadzwonił, że podjęli decyzję pod wpływem chwili. Zwłaszcza gdy okazuje się, że zniknęły oszczędności całego życia,- oszuści budują w rozmowie zaufanie, wymieniając nazwę np. instytucji czy służb, które rzekomo reprezentują. Po tym pojawia się chwila napięcia, padają słowa – klucze: więzienie, kłopoty, ofiara, pomoc i zastrzeżenie, by nikomu o sytuacji nie mówić. Osoba jest manipulowana, by podjęła decyzję natychmiast.Jak skutecznie ostrzegać przed oszustami?- podając przykłady oszustw nie mówmy, że historia wydarzyła się gdzieś w Polsce, ale że w naszym mieście, że dotyczy kogoś znajomego,- podkreślajmy, że nigdy nie wolno podejmować decyzji „na już”. Gdy ktoś każe seniorom szybko wypłacić pieniądze, podpisać umowę czy przekazać gotówkę powinni skontaktować się z kimś o kim wiedzą, że zawsze odbierze telefon. Dobrze, by listę z nazwiskami i numerami zaufanych osób – w tym dzielnicowego - senior miał tuż obok telefonu.- dobrze, by sąsiedzi mieli swoje numery telefonów i w razie potrzeby od razu do siebie dzwonili,- bardzo ważna jest systematyczność edukowania, informowania, ostrzegania,- bardzo ważne, byśmy o przypadkach oszustw i sposobach na ich uniknięcie mówili wszyscy, bo każdy z nas obraca się w innym środowisku. Każdy z nas może dać się oszukać - niezależnie od wieku, wykształcenia, miejsca pracy.Jak poznać oszusta?- osoba, z którą rozmawiasz przez telefon, przekonuje Cię, że jest kimś bliskim; informuje, że natychmiast potrzebuje pieniędzy – i się rozłącza- dostajesz kolejny telefon od osoby przedstawiającej się jako policjant,- przekonuje Cię, że osoba, z którą poprzednio rozmawiałaś to oszust i musisz pomóc w jego schwytaniu,- zostajesz proszony o pilne przekazanie pieniędzy potrzebnych do schwytania oszusta,- jeśli rozmówca zaproponuje ci, byś potwierdził jego tożsamość jako policjanta dzwoniąc na numer 112 pamiętaj, by się rozłączyć. Wybierając w trakcie rozmowy 112 będziesz wciąż rozmawiać z tą samą osobą.Jak zareagować po takim telefonie?- nie przekazuj pieniędzy ani nie podpisuj dokumentów,- zadzwoń do osoby bliskiej lub pod inny znany Ci numer telefonu.Powiadom Policję:Komenda Miejska Policji, ul. Portowa 15, tel. alarmowy 112tel. oficera dyżurnego: 47 74 21 222Komisariat Policji Śródmieście: ul. Waszyngtona 11, tel. 47 74 21 155Komisariat Policji Redłowo: ul. Korczaka 1a, tel. 47 7521 255Komisariat Policji Chylonia: ul. Owsiana 5, tel. 47 74 21 355Komisariat Policji Karwiny: ul. Korczaka 1A, tel. 47 74 21 455Komisariat Policji Oksywie: ul. Zielona 17B, tel. 47 74 21 555Komisariat Policji Chwarzno: ul. Staniszewskiego 1A, tel. 47 74 21 655Osoby wyłudzające przez telefon pieniądze najczęściej podają się za:- policjanta,- wnuczka,- innego członka rodziny,- funkcjonariusza CBŚ,- funkcjonariusza CBA,- pracownika poczty / ZUS / prokuratury / ABW.Powody, dla których oszuści domagają się przekazania pieniędzy:- wypadek samochodowy / zatrzymanie przez policję,- atak hakerski / zagrożenie pieniędzy trzymanych w banku,- dochodzenie w sprawie wyłudzeń / akcja policyjna,- pożyczenie pieniędzy / kłopoty finansowe,- zakup akcji,- przelew środków z konta,- uzyskanie danych do konta.Zasady ograniczonego zaufania- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem. Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń na znany Ci numer telefonu i opowiedz o sytuacji. W takich bądź podobnych sytuacjach nigdy nie wręczaj nikomu pieniędzy, nie podpisuj żadnych dokumentów- nie zaciągaj kredytów na cel, którego nie znasz,- nie wypłacaj ze swojego konta żadnych oszczędności i nie przekazuj ich obcym którzy twierdzą, że Twoje konto jest zagrożone,- nie przekazuj pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za Twoich krewnych,- nie przekazuj informacji na swój temat osobom nieznajomym,- nie otwieraj drzwi do mieszkania osobom, których nie znasz,- żądaj identyfikatora od odwiedzających Cię pracowników instytucji. Opublikowano: 17.12.2020 12:09 Autor: Karolina Szypelt (karolina.szypelt@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 17.12.2020 12:29 Zmodyfikował: Karolina Szypelt