Rusza postępowanie, które wyłoni wykonawcę Węzła Karwiny. Firma wyłoniona w drodze przetargu zaprojektuje i wybuduje m.in. parking przesiadkowy przy stacji PKM Karwiny, przebuduje fragmenty ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i Strzelców oraz przygotuje nową infrastrukturę dla komunikacji miejskiej wraz z nowymi buspasami. Wszystko po to, by zachęcać gdynian do łączenia środków transportu.– Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 mln zł i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych. Obejmuje swoim obszarem wiele działań, które ułatwią przemieszczanie się mieszkańcom całej Gdyni, w szczególności Małego Kacka, Karwin i Dąbrowy – zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.Inwestycja usprawni przemieszczanie się mieszkańców południowych dzielnic i zachęci do łączenia różnych środków transportu oraz korzystania z komunikacji zbiorowej. Dojazd rowerem lub autem do przystanku autobusowego lub stacji PKM będzie szybszy i łatwiejszy dzięki Węzłowi Karwiny. 27 lipca ruszył przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”, który wyłoni wykonawcę jednej z największych miejskich inwestycji. W bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej stacji PKM Gdynia Karwiny powstanie nie tylko wygodny parking „park & ride”, ale i nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Dużej przebudowy doczekają się lokalne drogi, w tym przede wszystkim strategiczna dla drogowego układu tej części Gdyni ul. Wielkopolska oraz ulice Sopocka i Strzelców.W ramach jednej z największych gdyńskich inwestycji ostatnich lat wykonawca wybuduje nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej, który pomieści 120 samochodów (w tym 20 miejsc przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami) oraz 50 rowerów. Co warte podkreślenia, 30 z nich będzie można przechowywać w specjalnych boksach. Ci, którzy będą jedynie podwozić innych do pobliskiej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystają z wyznaczonych kilku stref „kiss & ride” do krótkiego postoju.W ciągu jednej z najważniejszych gdyńskich arterii powstaną wyczekiwane buspasy, dwie pętle autobusowe i chodniki wraz z małą architekturą. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością Nowa infrastruktura zmieni funkcjonowanie autobusów i trolejbusów. Niemal na końcu ul. Strzelców, na wysokości skrzyżowania z ul. Dragonów powstanie nowa pętla autobusowa z zapleczem sanitarnym dla kierowców. Dodatkowo na terenie między jezdniami ul. Wielkopolskiej powstanie też tzw. pętla odstawcza, na której po zakończonych kursach będą stacjonować pojazdy. Informacji o przyjazdach i odjazdach autobusów będzie można zresztą zaczerpnąć z nowych tablic informacji pasażerskiej, które powstaną na kilku przystankach w obrębie inwestycji.Najważniejsza zmiana, która skutecznie zachęci do przesiadki do autobusów i trolejbusów to 2,7 km nowych buspasów w ciągu ruchliwej ulicy Wielkopolskiej, które pozwolą na ominięcie korków w kilku newralgicznych miejscach, w obu kierunkach jazdy. Węzeł Karwiny jest inwestycją realizowaną w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. W październiku 2019 roku udało się zwiększyć kwotę dofinansowania o ponad 14,5 miliona złotych. Opublikowano: 30.07.2020 15:02 Autor: Karolina Szypelt (karolina.szypelt@gdynia.pl)