Lokalne księgarnie stacjonarne to najczęściej małe firmy rodzinne, które w przeciwieństwie do sieci księgarń, ze względu na drastyczny spadek sprzedaży książek, nie przetrwają epidemii. A przecież księgarnie stacjonarne to nie tylko sklepy z książkami – w 2019 roku zorganizowały co najmniej 1000 bezpłatnych wydarzeń literackich dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów.Działalność Fundacji Vademecum w zdecydowanej części opiera się na promocji kultury poprzez organizację spotkań o bardzo różnym charakterze. Udział w nich biorą osoby w różnym wieku, od dzieci i młodzieży poprzez osoby dorosłe i seniorów. Od momentu wejścia w życie pierwszych obostrzeń, musieliśmy tę część działalności zamknąć, zawiesić, spotkania odwołać lub przesunąć w czasie. Część lokalu, w której znajduje się kawiarnia-galeria jest zamknięta. Podobnie jak sala spotkań klubowych (tu odbywają się spotkania z grami planszowymi, RPG). Odwołaliśmy wszystkie spotkania klubowe, zaplanowane warsztaty i turnieje dla dzieci i dorosłych zarówno te, które realizujemy samodzielnie jak i organizowane w ramach projektów wspólnych. Nie działa wypożyczalnia gier planszowych ani dział z książką do uwolnienia. Klientów jest oczywiście niewielu, dosłownie po kilka osób dziennie.Z podobnymi problemami boryka się też inna gdyńska Księgarnia Rodzinna Szymelka – jak większość niezależnych księgarń – przeżywa teraz trudny czas. W zasadzie nie ma w tej chwili klientów wchodzących do księgarni. Ratunkiem dla Szymelki są zamówienia składane przez klientów różnymi drogami: telefonicznie, mailowo, czy messengerem. Uruchomiono również stronę Szymelka.pl – działa, ale wymaga jeszcze aktualizacji stanu zasobów. Książki wysyłane są kurierem czy do paczkomatów.Właśnie dla takich małych, stacjonarnych księgarń została stworzona przez dystrybutora książek OSDW Azymut akcja „Książka na telefon”. Biorą w niej udział wszystkie chętne księgarnie stacjonarne niezależnie od współpracy handlowej z dystrybutorem. Wśród gdyńskich można znaleźć (jak do tej pory) Księgarnię Vademecum, Księgarnię Rodzinną Szymelka, Księgarnię Koga i Księgarnię Muza.Akcja „Książka na telefon” zainicjowana przez hurtownię Azymut funkcjonuje w przestrzeni sieciowej od tygodnia. Skutek przyniesie wtedy, gdy czytelnicy i potencjalni klienci zadzwonią lub napiszą do swojej ulubionej księgarni i zakupią książki lub je zamówią, zarezerwują, zrobią przedpłatę na zakupy późniejsze, w lepszych czasach. Akcja ta ma na celu uświadomienie klientom, że mimo iż większość sklepów w mieście jest zamknięta, to wciąż mogą zadzwonić po dobrą książkę i porozmawiać z księgarzem, który doradzi i coś zaproponuje. Książki są nam potrzebne szczególnie w tym trudnym okresie. Księgarnia KOGA czeka na telefony codziennie między 11.00 a 15.00.Jak można zamówić książkę?Wystarczy wybrać księgarnię z listy i skontaktować się z nią mailowo (o dowolnej porze), telefonicznie lub przez media społecznościowe (w ciągu dnia). Należy poinformować księgarnię, że dzwoni się z akcji „Książka na telefon” – zapytać o tytuł, którego się szuka lub poprosić księgarzy o rekomendacje.Stale aktualizowana lista stacjonarnych księgarń znajduje się na ksiazkanatelefon.pl.Księgarnie biorące udział w akcji zachowują wszelkie środki ostrożności zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Większość z nich pracuje w tej chwili w możliwie najmniejszym składzie. Wszystkie księgarnie biorące udział w akcji realizują wysyłki na terenie całego kraju. Opublikowano: 09.04.2020 14:47 Autor: Karolina Szypelt (karolina.szypelt@gdynia.pl)