Autobusem w godzinach szczytu... pod prąd? Tylko w Gdyni. Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej od 7:00 do 9:00 jeden z pasów ruchu zostanie dedykowany autobusom, które ominą poranny korek. Pasażerowie komunikacji miejskiej zaoszczędzą około 10 minut. To pierwszy w Polsce stały kontrabuspas, który będzie sterowany przez system Tristar. Ponad kilometr ruchliwej ulicy Chwarznieńskiej w porannym szczycie to gdyński kontrabuspas – pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, które wprowadzono na stałe. Pozwoli pasażerom autobusów zaoszczędzić nawet 10 minut w czasie jednego przejazdu. Od poniedziałku rozwiązanie zaczęło działać. Na symboliczny pierwszy przejazd komunikacją miejską „pod prąd” zaprosili w poniedziałkowy poranek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezydent ds. rozwoju Marek Łucyk.- O tym, jak cenne są poranne minuty wie każdy z nas. Już od dziś w czasie największego szczytu komunikacyjnego kontrabuspas pozwoli zaoszczędzić ich około 10. Niezwykle cieszę się, że pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce zostało wdrożone w naszym mieście. Gdynia stawia na innowację i jestem głęboko przekonany, że to działanie przekona kolejne osoby do korzystania z komunikacji miejskiej, która ma jeden z najnowocześniejszych taborów w Polsce – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. Kontrabuspas wspiera technologia - specjalne skanery analizują czas przejazdu ul. Chwarznieńską i jeśli czas osiągnie wartość graniczną, operator systemu TRISTAR zostanie o tym poinformowany, mając możliwość uruchomienia ruchu autobusów drugą jezdnią „pod prąd”. Rozwiązanie przyspieszy przejazd ul. Chwarznieńską w kierunku centrum. Lewy pas ruchu jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina przy dużym natężeniu ruchu zmieni swoją funkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnym kierunku.- To pionierskie i bardzo innowacyjne rozwiązanie uzyskało zewnętrzne dofinansowanie w wysokości 50% wszystkich kosztów, otrzymując bardzo wysoką ocenę merytoryczną. Szczególne słowa podziękowania kieruję do zespołu inżynierów z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, którzy przygotowali rozwiązanie, dzięki któremu mieszkańcy Gdyni zaoszczędzą czas. To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają z transportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnie rozwija sieć buspasów, a jeszcze w tym roku oddane zostaną kolejne z nich – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju odpowiedzialny za wdrożenie rozwiązania.Kontrapas autobusowy pomiędzy Chwarznem i Witominem stał się tym samym kolejnym elementem systemu Tristar, funkcjonującego w aglomeracji trójmiejskiej od 2015 roku. Otwieranie i zamykanie kontrapasa trwa kilka minut. Czas ten pozwala na zjechanie wszystkich pojazdów z lewego pasa, a podczas wyłączania - na bezpieczne zjechanie autobusu, który wjechał jako ostatni. W czasie zamykania pasa można będzie nad nim zobaczyć żółtą strzałkę skierowaną w prawą stronę, co będzie oznaczać, że za tym miejscem pas jest już zamknięty.- To wspaniała informacja dla wszystkich mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni, ponieważ rozwiązanie dotyczy każdej linii autobusowej jadącej w kierunku centrum miasta. Jest to szczególnie ważne, gdy rozpoczęte zostały prace przy budowie Trasy Kaszubskiej i Gdynia świadomie zwiększyła częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej m.in. w oparciu o niezwykle popularną linię 147, która przejeżdża przez Chwarzno-Wiczlino, ale początek swojej trasy ma na Karwinach. Jestem przekonany, że widok autobusu omijającego korek zachęci kolejne osoby do korzystania z komunikacji zbiorowej – mówi Jakub Ubych, pełnomocnik prezydenta ds. dzielnic i radny miasta.Realizacja pierwszego w Polsce stałego kontrabuspasa jest dofinansowana ze środków Funduszu Dróg Samorządowych na rok 2018. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 4,1 mln złotych, a połowa środków została pozyskana jako finansowanie zewnętrze. Galeria zdjęć Pobierz galerię Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, na zdj. prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, od prawej strony Jakub Ubych - pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, od prawej strony Jakub Ubych - pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, na zdj. wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marek Łucyk, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Pierwszy przejazd autobusu po kontrabuspasie na ulicy Chwarznieńskiej, na zdj. wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marek Łucyk, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 19.12.2019 14:45 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 19.12.2019 14:46 Zmodyfikował: Karolina Szypelt