Ważne adresy

Zlecanie wykonania usług.

Gdy zlecenie dotyczy niewielkich prac (na przykład naprawa obuwia, odzieży, wykonanie odbitek fotograficznych itp.) zadbajmy o to, by po uzgodnieniu z wykonawcą warunków, terminu, ceny, uzyskać pisemny dowód zlecenia. Ułatwi to składanie reklamacji gdy wystąpią wady i ewentualne dochodzenie roszczeń. Sytuacja jest bardziej skomplikowana, gdy chcemy zlecić kompleksowe wykonanie dużych prac, kosztowniejszych, obarczonych większym ryzykiem finansowym, na przykład: wykonanie mebli kuchennych czy położenie płytek ceramicznych w łazience lub remont mieszkania itp. Taka umowa powinna być zawarta na piśmie. Odradza się zawieranie tych umów ustnie, w razie sporu bowiem, postanowienia umowy są podstawą do dochodzenia roszczeń przez konsumenta. Zawierając umowę, która ma zabezpieczyć nasze interesy, zadbajmy by zawierała: imię i nazwisko, adres zamawiającego, imię i nazwisko wykonawcy lub firmę przyjmującego zlecenie, jego adres, przedmiot zlecenia wraz z uwagami i warunkami szczegółowymi, termin wykonania, cenę usługi, postanowienia o zaliczce lub zadatku. Umowa o wykonanie usługi może zawierać postanowienie, że wykonawca używa do prac własnych narzędzi i materiałów lub wykonuje dzieło z materiałów powierzonych. Można w umowie określić kary umowne, to znaczy takie, które przysługują stronom tylko w przypadku zastrzeżenia ich w umowie i na warunkach w tej umowie określonych.

Ważnym elementem umów zawieranych z rzemieślnikiem jest dokonanie przedpłaty: zaliczki lub zadatku. Zaliczka wręczona wykonawcy przy zawarciu umowy w przypadku wykonania usługi jest zaliczana na poczet przysługującego wynagrodzenia. Jeżeli dochodzi do rozwiązania umowy, konsument powinien otrzymać zwrot zaliczki. Natomiast kwota wręczona przy zawarciu umowy z zaznaczeniem, że jest to zadatek, ma na celu wzmocnienie realizacji umowy. W przypadku wykonania umowy, tak jak zaliczka jest on zaliczany na poczet wynagrodzenia. Jeżeli jednak nie dojdzie do wykonania umowy, z przyczyn leżących po stronie konsumenta - zadatek przepada na rzecz wykonawcy. Jeżeli wykonawca odstępuje od umowy przed jej wykonaniem, to ma obowiązek zwrócenia zadatku w podwójnej wysokości. Co zrobić, gdy usługa została źle wykonana? W takiej sytuacji możemy dochodzić od wykonawcy roszczeń z tytułu rękojmi za wady czyli w tym przypadku odpowiedzialności za jakość wykonanej usługi. Rękojmia trwa przez okres jednego roku, poczynając od chwili wykonania prac. Jeżeli chodzi o budynek rękojmia za wady fizyczne trwa trzy lata. Zamawiający może żądać zlikwidowania wad, jeżeli usterki mają charakter usuwalny. W tym przypadku powinno się skierować do wykonawcy na piśmie żądanie usunięcia wad , wyznaczając mu stosowny termin z zagrożeniem, że po jego upływie naprawa nie zostanie przyjęta.

Jeżeli wady są nieusuwalne lub wiadomym jest, że wykonawca nie zdoła ich w wyznaczonym terminie usunąć, można od umowy odstąpić i żądać zwrotu zapłaconej ceny za zwrotem wadliwego dzieła. Jeżeli jednak wady są nieistotne, konsument może żądać tylko obniżenia ceny. Ocena istotności wad, a co za tym idzie uprawnień konsumenta może okazać się kwestią sporną. Wtedy opinię powinien wydać rzeczoznawca. Jeżeli pomimo opinii rzeczoznawcy strony nie mogą dojść do porozumienia, to w przypadku gdy postępowania polubowne nie rozwiążą sporu, pozostaje droga sądowa jako jedyna do ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy. Na wykonaną usługę wykonawca może, ale nie musi udzielić gwarancji.

Brak gwarancji nie pozbawia konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi za wady, która jest obligatoryjna i wynika z przepisów kodeksu cywilnego.

  • ikonaOpublikowano: 30.08.2006 00:00
  • ikona

    Autor: Lidia Rumel-Czarnowska

ikona