Najbliższe wydarzenia w listopadzie w Teatrze Gdynia Główna: 5 listopada godz. 19– VON BINGEN. HISTORIA PRAWDZIWA –wg dramatu Sandry Szwarc, Reżyseria: Błażej Tachasiuk 6 listopada godz. 12 STACJA BAJEK: ŚPIACA KRÓLEWNA na podstawie baśni braci Grimm i Charlesa Perraulta – w reżyserii Luby Zarembińskiej 19 listopada godz. 19 Mark Ravenhill PRODUKT w reżyserii Michała Rzepki 20 listopada godz. 12 STACJA BAJEK – JURI – magiczny spektakl dla dzieci w reżyserii Piotra Srebrowskiego Najbliższe wydarzenia w listopadzie w Teatrze Gdynia Główna: 5 listopada godz. 19– VON BINGEN. HISTORIA PRAWDZIWA –wg dramatu Sandry Szwarc, Reżyseria: Błażej Tachasiuk 6 listopada godz. 12 STACJA BAJEK: ŚPIACA KRÓLEWNA na podstawie baśni braci Grimm i Charlesa Perraulta – w reżyserii Luby Zarembińskiej 19 listopada godz. 19 Mark Ravenhill PRODUKT w reżyserii Michała Rzepki 20 listopada godz. 12 STACJA BAJEK – JURI – magiczny spektakl dla dzieci w reżyserii Piotra Srebrowskiego ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Von Bingen. Historia prawdziwa | w reżyserii Błażeja Tachasiuka | wg dramatu Sandry Szwarc | 5 listopada godz. 19 Spektakl Teatru Czarny Kwadrat na podstawie tekstu Sandry Szwarc zakwalifikowanego do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2015, nagrodzony Grand Prix XVI Festiwalu "Dwa Teatry" i wielokrotnie wyróżniony w rankingu "Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2015/2016" ("Teatr"nr 9/2016). Hildegarda von Bingen urodziła się jako dziesiąte dziecko swoich rodziców. Zgodnie z panującymi podówczas zwyczajami oddano ją pod opiekę kościoła – jako dziesięcinę. Zamieszkała więc w pustelni gdzie miała dożyć swoich dni jako mniszka – czytając psałterz, ucząc się pisać i zgłębiając Tajemnicę Zbawienia. Plan ten konsekwentnie zmierzał ku realizacji aż do dnia, kiedy Hildegarda – w absolutnej ciszy pustelni – usłyszała Głos Boga… Tak skończyło się życie Hildegardy, a zaczął się Żywot Świętej Hildegardy Von Bingen. W przeciwieństwie jednak do typowych hagiografii, ta nie była utworem literackim i nie powstała po śmierci głównej bohaterki. Zanim o Świętej Hildegardzie z Bingen zapisano choćby jedną stronę w księgach – zwykła, ludzka Hildegarda musiała dotrzymać jej kroku. Kronikarze, rodzice Hildegardy, jej surowa opiekunka Jutta zapraszają do udziału w widowisku, ukazującym jej drogę ku świętości. Jak zmienia się życie kogoś, kto traci prawo do dysponowania swoją osobą, stając się niejako „dobrem publicznym”? Jak wygląda proces rezygnacji z prawa do siebie? Zwiastun spektaklu: https:// /> Informacje o twórcach: Błażej Tachasiuk – od 2008 roku aktor Chojnickiego Studia Rapsodycznego, absolwent Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego, student IV roku prawa Uniwersytecie Gdańskim. Współreżyser spektaklu „Coup d’etat”. Z Chojnickim Studiem Rapsodycznym zrealizował wielokrotnie nagradzane spektakle m. in. : "Bóg się rodzi", "Szturm na Chojnice", "Dziecko dla początkujących", "Dzieło Sztuki", "Versus", "Władca Much". Sandra Szwarc – studentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu, absolwentka wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego oraz absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. Aktorka Teatru Gdynia Główna i Teatru Stajnia Pegaza. Absolwentka Szkoły Pisania przy Bydgoskim Teatrze Polskim. Tekst "Von Bingen. Historia prawdziwa" został zakwalifikowany do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Fragmenty recenzji: „Żywot Hildegardy opowiedziany został w ironiczno-groteskowej konwencji. Wiele pomysłów wydaje się zaczerpniętych wprost z farsy, pomimo tego, że historia świętej nie miała zbyt wiele wspólnego z komedią. Szczególnie udany okazał się pomysł wprowadzenia postaci narratora (w tej roli Jacek Panek), przewrotnego mistrza ceremonii, który niejako zza kulis swoim dowcipnym komentarzem ubarwia sens tego, co dzieje się na scenie. Wyrazy uznania należą się młodym i pełnym zapału aktorom, a także samej autorce sztuki, która nie obawiała się wziąć na warsztat autentycznej postaci historycznej po to, by jej los przedstawić w odmiennym świetle. Takie dekonstrukcyjne, feministyczne spojrzenie na osobę wielkiej mistyczki jest dowodem bezkompromisowości i odwagi, których nie powstydziłby się żaden nowoczesny dramaturg”. „Hagiografia w szponach dekonstrukcji”, Aleksandra Andrearczyk, kulturaonline.pl „Von Bingen. Historia prawdziwa przenosi nas w magiczny, średniowieczny świat. Akcja spektaklu jest zmienna i dynamiczna, nie pozostawia nas na zbyt długo w objęciach jednej emocji, przez co pozostawia wrażenie świeżości i lekkości. W żaden sposób nie pozwala widzowi na nudę. Przedstawienie nie jest jedynie próbą przybliżenia życiorysu jednej z osób okrzykniętych świętymi, mimo iż mogłoby takowym być. Sztuka staje się przede wszystkim pytaniem o cel naszej ziemskiej wędrówki i próbę zdystansowania tego, czego oczekujemy, z tym, co aktualnie osiągamy. Jest huśtawką między tym, co nam się wydaje, a tym czego oczekuje od nas Bóg, przeplatanką naszych indywidualnych wizji, z wizją nadrzędną, jedynie słuszną, nazywaną przeznaczeniem. Przedstawienie jest w końcu dowodem, na to, że nic temu przeznaczeniu przeszkodzić nie jest w stanie i co ma się zdarzyć, zdarzy się, bez względu na okoliczności, a każda rzecz materialna i niematerialna ugnie się, poruszy lub przepadnie po to tylko, by mogło się to dokonać”. „Opowieść o tym jak wypełniło się przeznaczenie”, Patryk Żaglewski, Teatromiasto Von Bingen. Historia prawdziwa | wg dramatu Sandry Szwarc | reżyseria: Błażej Tachasiuk obsada: Anna Ałaj, Karolina Gaffke, Jacek Panek, Małgorzata Polakowska, Piotr Rogalski czas trwania: 60 min. | Teatr Czarny Kwadrat | 5 listopada o godz. 19 Bilety: 30/ 35 zł Rezerwacja: tel. 58 351 15 12 kom. 600 306 634; 600 306 632 teatr@teatrgdyniaglowna.pl sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/ Teatr Gdynia Główna Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia, Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1) www.teatrgdyniaglowna.pl www.facebook.com/TeatrGdyniaGlowna Śpiąca Królewna | na podstawie baśni braci Grimm i Charlesa Perraulta | adaptacja i reżyseria: Luba Zarembińska | 6 listopada godz. 12 Teatr Gdynia Główna zaprasza na niedzielne spotkania z teatrem dla najmłodszych. Tym razem w Stacji Bajek zagości „Śpiąca Królewna”, która nie pozwoli nawet największemu śpiochowi zmrużyć oka! Spektakl, który rozbudzi najbardziej wybrednego smakosza małych form teatralnych! Znana wszystkim doskonale baśń opowiada o królewnie, na którą zła wiedźma rzuca urok. W dniu jej 15 urodzin, tuż przed zachodem słońca, królewna ukłuje się wrzecionem i zapadnie w głęboki sen. Czar może zdjąć jedynie pocałunek przystojnego księcia… Luba Zarembińska i Piotr Srebrowski przybliżą dzieciom urokliwy świat baśni w przystępnej formie teatralnej. Za pomocą wyrafinowanych i ręcznie robionych lalek na małej scence, dwójka aktorów przenosi widzów nie tylko w świat baśni o zaklętym królestwie, ale odkrywa przed nimi także tajemne przestrzenie snu, który przynosi inspirację i działa oczyszczająco. Zakończenie daje nadzieję i wiarę w wiecznie spełniającą się miłość. Śpiąca Królewna | na podstawie baśni braci Grimm i Charlesa Perraulta | adaptacja i reżyseria: Luba Zarembińska | obsada: Luba Zarembińska/ Zofia Nather, Piotr Srebrowski projekt i wykonanie lalek: Grażyna Rigall | Teatr Stacja Szamocin | 6 listopada godz. 12 Bilety: 20 zł Rezerwacja: tel. 58 351 15 12 kom. 600 306 634; 600 306 632 teatr@teatrgdyniaglowna.pl sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/ Teatr Gdynia Główna Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia, Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1) www.teatrgdyniaglowna.pl www.facebook.com/TeatrGdyniaGlowna PRODUKT | Mark Ravenhill | w reżyserii Michała Rzepki | 20 listopada godz. 19 PRODUKT drażni krytykę, pobudza widownię, uwiera formą. Zabawa konwencją, sztuczność sytuacji, naciąganie do granic absurdu intrygi i pełne werwy rozwiązania wątków splatają się na jedną z najodważniejszych propozycji Teatru Gdynia Główna. Gdzie jest tragedia-może być zysk. Fabuła brzmi banalnie: wcale nienajważniejszy w swoim teatrze reżyser - James, usiłuje namówić gwiazdę ekranu, by zagrała w jego najnowszym filmie. Utkał prostą satyrę o Ameryce, mediach i traumie po wydarzeniach 11 września 2001 roku, w oparach gorącej miłości kobiety zachodu do mrocznego arabskiego zamachowca-samobójcy. Jeśli tylko mężczyzna zdoła przekonać aktorkę, uzyska doskonały Produkt. James, smakosz padliny i ludzkich fobii, bezduszna maszynka do zarabiania pieniędzy. A to wszystko po to, by nasycić swoje ego. Fragment recenzji: Surrealistyczna wizja namiętnej miłości Amerykanki i islamskiego terrorysty, zdolnej pokonać różnice międzykulturowe, patriotyzm lokalny, tortury w Guantanamo, a nawet śmierć, opowiedziana zostaje widzom Teatru Gdynia Główna bez znieczulenia. Ostra, miejscami bardzo brutalna makabreska "Produkt" ośmiesza kicz hollywoodzkich filmów i uderza w nieskończone pokłady ludzkiej hipokryzji. Reżyser Michał Rzepka daje dużo swobody Wojciechowi Jaworskiemu, aktorowi grającemu Jamesa, producenta filmowego z Hollywood, opowiadającego scenariusz filmu znanej aktorce Olivii (w tej roli Zofia Nather), w którym chce ją zaangażować. Jeśli mu się uda, będzie miał tytułowy "produkt", bo oprócz dobrego scenariusza, amerykańskie kino potrzebuje znanych twarzy. Jaworski ten pseudomonolog, przybliżający szaloną akcję filmu zlepionego z ulubionych gatunków amerykańskiego kina - romansu przygodowego, thrillera, dramatu obyczajowego i kina akcji - prowadzi w sposób brawurowy. Z pewnością "Produkt" to najodważniejsza z dotychczasowych propozycji Teatru Gdynia Główna, który dotąd stawiał raczej na dramaty egzystencjalne, zanurzone w tradycyjnej, przeważnie wybitnej literaturze. Ostry, brawurowy, momentami bardzo drastyczny, groteskowy, pełen agresji tekst Ravenhilla znajduje się na przeciwnym biegunie. Fragment recenzji: Łukasz Rudziński trójmiasto.pl Informacje o twórcach: Michał Rzepka Reżyser teatralny, wykładowca praktyki i teorii teatralnej. Wystawiał w takich miejscach jak: Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi, Teatr im. St. Jaracza w Olsztynie, Teatr Mały w Łodzi, Teatr Studyjny w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Maski” w Poznaniu, Teatr Stara Prochownia w Warszawie, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Łódzkie Spotkania Teatralne, Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Klinika Lalek. Ostatnią jego sztuką było: Wyszedł z domu wg dramatu Tadeusza Różewicza w Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi. Wojciech Jaworski – aktor, reżyser. Współzałożyciel trójmiejskiej grupy A.TAK! Absolwent Studium Aktorskiego im. A. Sewruka w Olsztynie oraz South Baltic Academy of Independent Theatre. Ukończył Wiedzę o Teatrze na uniwersytecie Gdańskim. Występował m.in. w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie, w Teatrze Wybrzeże, w Teatrze im. J. Osterwy w Gorzowie Wlkp., w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie, Fundacji teatru BOTO oraz w Teatrze w Oknie. Reżyser słuchowiska „Odysseus Geron” wyprodukowanego przez Radio Gdańsk W Teatrze Gdynia Główna można go zobaczyć w spektaklu „Epitafium dla władzy” inspirowane myślą Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego i w reżyserii Ewy Ignaczak. Zofia Nather – aktorka, wokalistka. Rozpoczęła kształcenie w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, skończyła w Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku. Od 2012 roku w Trójmieście, obecnie współpracuje z sopockim Teatrem BOTO, Teatrem Wybrzeże gdzie gra w spektaklach „Czarownice z Salem” oraz „Statku szaleńców”. W Teatrze Gdynia Główna można ją zobaczyć w spektaklu JURI inspirowanym opowiadaniem Barbary Szafraniec w reżyserii Piotra Srebrowskiego Mark Ravenhill to wielka gwiazda angielskiej dramaturgii, współtwórca tzw. nowych brutalistów czyli pokolenia młodych dramaturgów mówiących o najbardziej mrocznych i drastycznych stronach ludzkiej natury. Najbardziej znane teksty Ravenhilla to Shopping and fucking i Polaroidy. PRODUKT | Mark Ravenhill | przekład: Małgorzata Semil | Reżyseria: Michał Rzepka |Obsada: Wojciech Jaworski; Zofia Nather | światło: Marzena Chojnowska Teatr Gdynia Główna | 19 listopada godz. 19 | Bilety: 30/ 35 zł Rezerwacja: tel. 58 351 15 12 kom. 600 306 634; 600 306 632 teatr@teatrgdyniaglowna.pl sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/ Teatr Gdynia Główna Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia, Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1) www.teatrgdyniaglowna.pl www.facebook.com/TeatrGdyniaGlowna JURI | magiczny spektakl dla dzieci | inspirowany opowiadaniem Barbary Szafraniec w reżyserii: Piotra Srebrowskiego | 20 listopada godz. 12 Niezwykły spektakl inspirowany opowiadaniem dwunastoletniej Barbary Szafraniec, która została zwyciężczynią ogłoszonego przez Teatr Gdynia Główna konkursu na napisanie baśni lub bajki „Z notatnika na scenę”. W nagrodę opowiadanie autorki zostało przeniesione na deski teatralne. Lalkowy spektakl inspirowany tekstem dwunastoletniej autorki. Pełna ciekawości dziewczynka imieniem Juri przeżywa fascynującą przygodę. Tajemnicza, operowa szafa, a w niej zakurzone kostiumy i dawno nieużywane rekwizyty – przedmioty, które odeszły w zapomnienie, których przeznaczenia nikt już nie pamięta. Czy to możliwe, że te „rupiecie” ożywają? Co kryje się za drzwiami szafy? Kogo na swojej drodze spotyka Juri? Kim są Hopsas i Ślimol, wejścia do jakiej krainy strzeże Kurzeracz? Żeby się tego dowiedzieć, przyjdźcie do Teatru Gdynia Główna i razem z Juri przekroczcie próg pełnego niesamowitości świata, nad którym unosi się delikatny zapach lawendy… Kolejny, po Wielkim cieście, spektakl w reżyserii nagrodzonego Galionem Gdyńskim Piotra Srebrowskiego. Twórcy udowadniają, że nawet najzwyklejsze przedmioty można przemienić w pełnych życia i uroku bohaterów. Spektakl współfinansowany przez widzów w ramach platformy crowdfundingowej „wspólny projekt.pl”. Informacje o twórcach: Piotr Srebrowski – aktor, lalkarz, reżyser, absolwent PWST w Krakowie, Filia we Wrocławiu na Wydziale Lalkarskim; od 2011 roku związany z Trójmiastem, gdzie zrealizował kilkanaście premier; współpracował m. in. z Teatrem Stajnia Pegaza, Teatrem Miniaturą, Gdyńskim Centrum Kultury, sceną SAM i FSC oraz Teatrem Stacja Szamocin; reżyser spektaklu „Wielkie ciasto” w Teatrze Gdynia Główna, za który został uhonorowany Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Gdyni Galion Gdyński w kategorii debiut artystyczny. Basia Szafraniec – ma 12 lat, w tym roku kończy szkołę podstawową, jak sama przyznaje, stoi więc przed trudnym wyborem nowej szkoły. Uwielbia robić zdjęcia i filmować. Od dawna jej hobby jest również pisanie, ale to nie tym chciałaby się zajmować w przyszłości. Jej marzeniem jest zostać reżyserem filmowym. Zofia Nather – aktorka, wokalistka. Rozpoczęła kształcenie w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, skończyła w Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku. Od 2012 roku w Trójmieście, obecnie współpracuje z sopockim Teatrem BOTO, Teatrem Wybrzeże gdzie gra w spektaklach „Czarownice z Salem” oraz „Statku szaleńców”. Marcin Marzec – aktor-lalkarz, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego we Wrocławiu. Od pięciu lat związany z Łódzkim Teatrem lalek Arlekin w Łodzi gdzie zagrał w blisko dziesięciu produkcjach dla dzieci i dorosłych. Dwa z tych przedstawień zostały nagrodzone Złotą Maską: „Kot w butach” w reż. Anny Nowickiej, oraz „Złota różdżka” w reż. Jerzego Bielunasa. Od stycznia obywatel Miasta Gdańsk, gdzie prowadzi własną mobilną scenę marionetkową Teatr Barnaby. Paweł Klowan – aktor, śpiewak, absolwent Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Debiutował w roli Pepe w musicalu "West Side Story" Leonarda Bernsteina w reż. Leszka Czarnoty na scenie Opery na Zamku Szczecinie. Występował w teatrach: Operze na Zamku Szczecinie (2001), Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni (2006), Dramatycznym w Elblągu (2006) i Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni (2007-08). Wojciech Stachura – absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku, gdzie już w trakcie studiów udało mu się pracować w Białostockim Teatrze Lalek oraz w Teatrze Latarnia Magiczna. Nawiązał również współpracę z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, biorąc udział w spektaklu „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana” w reż. Justyny Sobczyk. Zajmuje się również konstrukcją i budową lalek. Aktor Teatru Miniatura w Gdańsku. Sówka Sowińska – wiceprezes Fundacji Sopot Centralny poświęconej aktywności o charakterze „off” kulturalnym, w ramach której zorganizowała w roku 2012-2013 ponad 80 wydarzeń kulturalnych, w tym koncerty (m.in. Mikołaja Trzaski, Mazzola, Rafaela Rogińskiego), cykl 12-stu spotkań improwizowanych „D. Tonacje”, cykl warsztatów muzyki elektronicznej „Modulatory”. Projektant przestrzeni dźwiękowych do licznych przedstawień teatralnych i etiud, m.in. w Sopockiej Scenie off de BICZ, Teatrze Gdynia Główna, Teatrze Wybrzeże, Teatrze Miniatura, Zdrojowym Teatrze Animacji, Wrocławskim Teatrze Lalek, Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. JURI | Magiczny spektakl dla dzieci | inspirowane opowiadaniem Barbary Szafraniec scenariusz i reżyseria: Piotr Srebrowski | obsada: Zofia Nather, Paweł Klowan /Marcin Marzec/Wojciech Stachura dramaturgia: Maciej Wiktor | scenografia: Maja Zaleska | muzyka: Sówka Sowińska | Teatr Gdynia Główna | 20 listopada godz. 12 | Bilety: 20 zł Rezerwacja: tel. 58 351 15 12 kom. 600 306 634; 600 306 632 teatr@teatrgdyniaglowna.pl sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/ Teatr Gdynia Główna Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia, Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1) www.teatrgdyniaglowna.pl www.facebook.com/TeatrGdyniaGlowna Opublikowano: 31.10.2016 10:35 Autor: Administrator