Społeczeństwo

Większa ochrona praw pracowniczych marynarzy

Tankowiec MV Sirius Star, który został porwany 17 listopada 2008 przez somalijskich piratów. Źródło: www.wikipedia.org / U.S. Navy photo by Aviation Warfare Systems Operator 2nd Class William S. Stevens

Tankowiec MV Sirius Star, który został porwany 17 listopada 2008 przez somalijskich piratów. Źródło: www.wikipedia.org / U.S. Navy photo by Aviation Warfare Systems Operator 2nd Class William S. Stevens

Ponad tydzień temu posłowie jednogłośnie poparli nowelizację ustawy o pracy na morzu, zaś wczoraj nowelę przyjęły połączone senackie komisje: Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Infrastruktury. Zakłada ona większą ochronę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte.


Przyjęta nowelizacja wdraża do polskiego porządku prawnego zmiany wynikające z poprawek do konwencji MLC (o pracy na morzu) z 2006 roku, która gwarantuje ochronę praw pracowniczych marynarzy w przypadku uwięzienia ich na statku lub poza nim w wyniku piractwa lub napaści zbrojnej.

Polska ratyfikowała konwencję MLC w maju 2012 roku, zaś poprawki do tego dokumentu zostały przyjęte 27 kwietnia 2018 roku przez Specjalny Trójstronny Komitet utworzony na podstawie art. XIII konwencji, a następnie zatwierdzone przez Międzynarodową Konferencję Pracy. Konwencję MLC wdrożono do polskiego prawa ustawą z 5 sierpnia 2015 roku o pracy na morzu. W celu wprowadzenia poprawek z 2018 roku konieczna była jej zmiana. Jak do tej pory Polska ratyfikowała oraz wdrożyła do krajowego porządku prawnego wszystkie kolejne zmiany do przedmiotowej konwencji.

Wprowadzone poprawki zapewniają ciągłość marynarskiej umowy o pracę podczas wspomnianego uwięzienia, niezależnie od tego, czy upłynął okres na jaki umowa była zawarta lub czy strona umowy powiadomiła o jej zawieszeniu lub wypowiedzeniu. Nowy przepis definuje również piractwo i zbrojną napaść na statki.

Nowelizacja gwarantuje także ciągłość wypłacania przez armatora wynagrodzenia i innych świadczeń w ramach marynarskiej umowy o pracę aż do czasu uwolnienia marynarza i jego repatriacji lub do daty śmierci marynarza podczas uwięzienia. Rozszerza też prawo do bezpłatnej repatriacji, stanowiąc, że prawo do repatriacji może wygasnąć, jeśli marynarze nie upomną się o nie w rozsądnym czasie, z wyjątkiem, gdy są oni uwięzieni na statku lub poza nim w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek.

Poprawki do konwencji MLC są bardzo istotne, gdyż piractwo morskie oraz zbrojne napaści na statki to wciąż realne zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi morskiej, a tym samym dla marynarzy. Jak ważny to problem, pokazuje mapa napaści zbrojnych i pirackich dokonanych w 2021 roku , publikowana na stronie Międzynarodowej Izby Handlowej ICC. A było ich do dziś ponad 60.

  • ikonaOpublikowano: 05.08.2021 11:20
  • ikona

    Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 05.08.2021 14:56
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona