Trwają prace modernizacyjne przy stacjach SKM w Gdyni. To wymusza wprowadzenie zmian w ich funkcjonowaniu. Od 1 października pasażerowie ponownie będą mogli korzystać z przystanku Gdynia Grabówek. Z kolei stacja Gdynia Leszczynki zostanie tymczasowo zamknięta.
Spółka PKP SKM Trójmiasto podjęła się w tym roku modernizacji aż 4 stacji znajdujących się w Gdyni. Mowa o przystankach Grabówek, Leszczynki, Orłowo i Gdynia Główna. We wszystkich przypadkach remont obejmuje wymianę torów a także nawierzchni peronu. Na Grabówku, w Leszczynkach i Orłowie zaplanowano także zupełnie nowe wiaty.
Wraz z końcem lata prace remontowe wchodzą w kolejny etap. Zamknięta od kwietnia stacja Gdynia Grabówek zostanie ponownie otwarta dla pasażerów. Pociągi powrócą na nią w sobotę, 1 października. Otwarty zostanie również tunel pod peronem. Nie oznacza to końca robót. Potrwają one tu jeszcze kilka miesięcy, a zakończyć się mają w I kwartale 2023 roku. Nie będą jednak już na tyle zaawansowane, by było konieczne zamykanie stacji dla pasażerów.
Jednocześnie od 1 października, wraz z otwarciem stacji Gdynia Grabówek, zamknięty dla pasażerów zostanie przystanek Gdynia Leszczynki. Jest to spowodowane rzecz jasna pracami remontowymi, do których wykonania niezbędne jest wyłączenie stacji z eksploatacji. Przez około 2 tygodnie wyłączony będzie tunel pod peronem. Dojście do terenów po północnej stronie przystanku, a więc m.in. do bazy PKP Intercity i Polregio, będzie możliwe z pominięciem tunelu. O nowej trasie PKP SKM Trójmiasto poinformuje wkrótce.
Honorowanie biletów w pojazdach ZKM Gdynia
Na czas wyłączenia stacji Gdynia Leszczynki zapewnione będzie honorowanie biletów Taryfy Pomorskiej (ważnych w pociągach PKP SKM i POLREGIO) w autobusach i trolejbusach ZKM Gdynia.
Bilety będą honorowane na odcinku Gdynia Chylonia - Gdynia Grabówek.
Będzie można korzystać z autobusów i trolejbusów tych linii, które jadą ulicami Chylońską i Morską (również na odcinku równoległym do Chylońskiej), a także z autobusów jeżdżących ulicą Hutniczą. Poniżej szczegółowy opis tras:
- Chylonia Dworzec PKP – Grabówek SKM (ul. Chylońską, ul. Morską i ul. Zakręt do Oksywia),
- Chylonia Centrum – Grabówek SKM (ul. Morską i ul. Zakręt do Oksywia),
- Meksykańska – Hutnicza – Estakada (ul. Hutniczą i Estakadą Kwiatkowskiego, także ul. Pucką do / z przystanku Chylonia Krzywoustego, także ul. Meksykańską do / z przystanku Chylonia Dworzec PKP - os. Meksyk),
- Hutnicza-Estakada – Morska - Estakada / Węzeł Żołnierzy Wyklętych (przez Estakadę Kwiatkowskiego).
Honorowanie obowiązuje przy przejazdach pomiędzy następującymi przystankami komunikacji miejskiej (ZKM w Gdyni):
- Chylonia Dworzec PKP 01 / 02 / 04 / 06,
- Pucka 01 / 02,
- Leszczynki SKM 01 / 02,
- Chylonia Centrum 01 / 02 / 04,
- Wiejska 01 / 02,
- Zamenhofa 01 / 02 / 04,
- Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01 / 02,
- Morska - Estakada 01 / 02 / 03 / 04,
- Grabówek SKM 01 / 02,
- Chylonia Dworzec PKP - os. Meksyk 01 / 03 (przystanki planowane),
- Meksykańska 01 / 02,
- Chylonia Krzywoustego 01 / 02,
- Pucka - Hutnicza 01 / 02 / 03 / 04,
- II Urząd Skarbowy 01 / 02,
- Hutnicza - Stacja Paliw Lotos 01 / 02,
- Hala „Makro” 01 / 02,
- Hutnicza - Estakada 01 / 02 / 04.
Honorowanie jest całodobowe i obowiązuje w we wszystkie dni tygodnia.
Szczegóły prezentują również poniższe mapki i schematy.
Jeżeli ktoś kupił już bilet na termin po 1 października ważny na podróż do/z przystanku Gdynia Leszczynki, może go zwrócić w każdej kasie PKP SKM, oczywiście bez potrącenia tzw. odstępnego.
SKM GDYNIA GRABÓWEK
Stację SKM Gdynia Grabówek zbudowano w latach 50. XX wieku. Przez lata wejście do przejścia podziemnego i na sam peron stanowił wyzwanie dla osób z niepełnosprawnościami bądź wózkami. Teraz wszystko się zmienia.Modernizacja stacji obejmuje m.in. rozbiórkę starego budynku technicznego i poczekalni, a także obecnej wiaty długości niespełna 58 metrów. W zamian powstanie wiata długości 243,5 metra, która przykryje cały nowy peron oraz pochylnię z przejścia podziemnego, która (zamiast wind) ułatwi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.
Pokryty popękanym asfaltem peron z 1952 roku również zostanie rozebrany. Nowy zostanie wydłużony w kierunku Gdyni Głównej i skrócony od strony Gdyni Chyloni. Dalej będzie to peron wyspowy o długości 200 metrów i zmiennej szerokości około 10 metrów. Dodatkowo obiekt będzie podwyższony z 0,76 m do 0,96 m. Na peronie pojawią się także dwa przeszklone wiatrołapy oraz mała architektura – ławki i śmietniki.
Remont obejmuje także rozbiórkę wyjść od strony ulicy Zakręt do Oksywia (od strony pętli trolejbusowej) oraz na peron wyspowy. W miejscach tych zaplanowano pochylnie i nowe wejścia na peron z przejścia podziemnego oraz od strony pętli wraz ze schodami i zadaszeniem.
Ponadto w rejonie stacji Gdynia Grabówek wymieniono tory z wykorzystaniem istniejących podkładów strunobetonowych, których stan po ocenie wizualnej określono jako dobry. Przebudowywana jest także sieć trakcyjna, w tym słupy wraz z fundamentami.
Stacja SKM Gdynia Grabówek jeszcze przed rozpoczęciem remontu peronu // fot. Przemysław Kozłowski
SKM GDYNIA LESZCZYNKI
Modernizacja przystanku SKM Gdynia Leszczynki obejmie m.in. wymianę szyn i tłucznia na torach po obu stronach. Najbardziej pozytywne zmiany to jednak rozbiórka starego i budowa nowego peronu, a także wymiana istniejących wiat stacyjnych.Nowy peron będzie mieć 200 metrów długości i zostanie niemal całkowicie zadaszony. Wiata ma mierzyć 193 metry. To znaczna zmiana w stosunku do obecnej konstrukcji. Istniejący dach ma bowiem jedynie 70 metrów i nie osłania przystanku nawet w połowie.
Konstrukcja peronu będzie wykonana z żelbetowych ścianek, a antypoślizgowa nawierzchnia dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo pasażerów. Modernizacja peronu zakłada też wykonanie elementów małej architektury. Projekt będzie obejmować m.in.:
- nowe zadaszenia nad windą oraz wejściem do przejścia podziemnego od ul. Chylońskiej,
- ścieżki prowadzące, pola uwagi, pasy ostrzegawcze, oznakowanie strefy zagrożenia i oznakowanie schodów w obrębie peronu i dojść na przystanek,
- montaż ławek, koszy na odpadki i wiatrołapów na peronie,
- montaż tablic informacji pasażerskiej,
- elementy informacji dla osób niewidomych i słabowidzących (tabliczki z informacją zapisaną alfabetem Braille’a lub pismem wypukłym).
Dodatkowo peron ma być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Pasażerowie, którzy mają problem z poruszaniem się, będą mogli skorzystać z wind.
Stacja SKM Gdynia Leszczynki jeszcze przed rozpoczęciem remontu peronu // fot. Sławomir Okoń
Opublikowano: 21.09.2022 11:25
Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl)
Zmodyfikowano: 30.09.2022 15:38
Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl