W czwartek, 25 listopada w Gdyni ruszyła 13. edycja ogólnoświatowej kampanii społecznej „Biała wstążka”. Akcja symbolizuje brak zgody na przemoc stosowaną przez mężczyzn wobec kobiet. To dobry moment, aby przypomnieć o międzynarodowym geście „Signal for help”, który opracowała Canadian Women's Foundation. Kanadyjska organizacja pomaga kobietom, dziewczynom i osobom zróżnicowanym pod względem płci. Pandemia COVID-19 i domowa izolacja spowodowały gwałtowny wzrost przemocy domowej – zarówno w stosunku do kobiet, jak i dzieci. Jak pokazują policyjne statystki, w kwietniu br. w Polsce z telefonu zaufania korzystano dwa razy częściej niż przed wybuchem pandemii. Tylko że ofiary przemocy nie zawsze mogą zadzwonić albo głośno poprosić o pomoc.Poza tym problem przemocy nie ogranicza się jedynie do czterech ścian. Coś niepokojącego i złego może wydarzyć się wszędzie: na ulicy, w samochodzie czy sklepie. Organizacja Canadian Women's Foundation opracowała prosty gest – „Signal for help” (sygnał pomocy), który pomaga ofiarom dyskretnie poprosić o pomoc. I choć stworzono go z myślą o przemocy domowej, okazuje się, że działa też w innych sytuacjach. Jak wygląda taki gest? To otwarta dłoń ze zgiętym kciukiem, którą potem trzeba zacisnąć w pięść.Podczas opracowywania znaku organizacja konsultowała się ze środowiskami osób niesłyszących. Aby jednak nie było żadnych wątpliwości, poinformowała na swojej stronie, że sygnał ten nie pochodzi z języka migowego i nie ma żadnego innego znaczenia. „Biała wstążka” Na zdj. prezydent Gdyni Wojciech Szczurek z symboliczną białą wstążką, fot. Kamil ZłochZ kolei kampania społeczna „Biała wstążka” potrwa do 10 grudnia. Do akcji tradycyjnie przyłączyli się: prezydent Wojciech Szczurek, wiceprezydenci: Michał Guć, Bartosz Bartoszewicz, Marek Łucyk oraz dyrektor Urzędu Miasta Gdyni – Rafał Klajnert.Głównymi organizatorami gdyńskiej edycji są w tym roku: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Zespół Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych.Ponadto w akcję aktywnie włączyły się też inne szkoły i instytucje, m.in: Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych, Zespół Szkół Ekologiczno-Transportowych, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 i 2, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia, gdyńska policja i prokuratura, stowarzyszenie „Ovum” oraz Klub 3. Flotylli Okrętów. Prezydent Wojciech Szczurek po raz kolejny objął honorowy patronat nad tym wydarzeniem.Na zdj. (u góry, od lewej): Michał Guć, Bartosz Bartoszewicz, Marek Łucyk i Rafał Klajnert, fot. Kamil Złoch, Magda ŚliżewskaW ramach kampanii przygotowano także konkurs. Gdyńscy uczniowie mieli za zadanie nagrać filmy, które poruszają temat przemocy wobec kobiet.W tym roku zwyciężyła praca przygotowana przez uczniów Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Zasłużonych Ludzi Morza. Spot wyreżyserowała Lamia Bożek, a wystąpili w nim: Maja Sobisz, Jakub Kuczkowski, Kamil Krzynówek i sama reżyserka.Wyróżniono także spot przygotowany przez uczniów Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych. I to właśnie w ich filmie pojawia się wspomniany wyżej znak pomocy opracowany przez kanadyjską organizację.Reżyserem spotu i jednym z aktorów jest Kamil Rogowski. Poza nim w filmie wystąpiły również m.in.: Sandra Malottki i Amelia Święcka. Opublikowano: 27.11.2021 09:00 Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 28.11.2021 14:19 Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl