Projekt obecnego budynku Dworca Głównego PKP został wykonany przez Wacława Tomaszewskiego w stylistyce łączącej nurty późnego Art-Deco z elementami socrealizmu. Autor projektu to architekt o znaczącym dorobku – znany głównie dzięki realizacjom budynków publicznych w okresie lat 20ch i 30ch na terenie Gdyni oraz mniejszym stopniu Warszawy. Projekt nowego dworca w Gdyni realizowano sukcesywnie etapami w okresie 1950-1955. Pierwszą część – hall główny oraz prawe skrzydło, oddano w połowie 1954 r., zaś lewe skrzydło – rok później w dniu socjalistycznego święta narodowego – 22 lipca. Ważnym elementem zespołu dworca PKP był zrealizowany w okresie 1956-1959 r. dworzec podmiejski, którego autorem był Lech Zalewski, bliski współpracownik Wacława Tomaszewskiego. W pierwotnym projekcie na parterze zaplanowano kasy biletowe, poczekalnię i świetlicę dla młodzieży, zaś na piętrze salę kinową i kawiarnię. Finalnie całe górne piętro zajęła największa w Gdyni kawiarnia pod prestiżowym wówczas szyldem "ORBIS".Dworzec już w nowym millenium przeszedł gruntowną renowację pod nadzorem miejskiego i wojewódzkiego konserwatora zabytków oraz wybitnych historyków architektury i sztuki, zakończoną latem w 2012 r. Na uwagę zasługują elementy dekoracji wnętrz dworca, w tym m.in. ozdobne mozaiki szklane w hallu głównym, czy podsufitowe malowidło w dawnej sali restauracyjnej.Na trasie "Moderna nieznana", Gdyńskiego Szlaku Modernizmu, znajduje się aż pięć budynków, których Wacław Tomaszewski był autorem lub współautorem (Dom Rybaka z 1927 r., Budynek biurowy firmy BERGENSKE z 1936 r., nadbudowa budynku Instytutu Metereologii z 1929 r., budynek Izby Arbitrażowej Bawełny z 1938 r.). Architekt był także autorem dwóch wielkich zespołów budynków szkolnych przy ulicy Morskiej w dzielnicy Grabówek – Państwowej Szkoły Morskiej oraz zespołu szkół handlowych.
Autor: Estera Grubert (estera.grubert@gdynia.pl)