Kampania reklamowa w obwodzie kaliningradzkim, rosyjskojęzyczny portal z ofertą Pomorza oraz certyfikat potwierdzający, że hotel, restauracja czy klinika są przygotowane do obsługi Rosjan – to główne założenia projektu, który od wiosny ma jeszcze bardziej wypromować pomorskie firmy i instytucje w obwodzie kaliningradzkim. Projekt "Russian Friendly" jest reakcją na rosnące zainteresowanie Pomorzem sąsiadów z Kaliningradu. Odkąd obowiązują przepisy o Małym Ruchu Granicznym (MRG), w obwodzie zapanowała moda na Polskę, a zwłaszcza na Pomorze. Potwierdzają to statystyki - w tym roku granicę z Polską Rosjanie przekroczą ok. 6 mln razy, to wzrost o 50 proc. w stosunku do roku 2012. Wiadomo, że rosyjscy goście są obecni w Trójmieście, a jednym z najczęstszych celów ich wyjazdów jest orłowskie centrum handlowe Klif, w którym siedzibę mają sklepy luksusowych marek. Z projektu "Russian Friendly" mają skorzystać obiekty turystyczne, gastronomiczne, branża rozrywkowa, rekreacyjna, handlowa, kliniki zdrowia i urody, a także samorządy. Słowem wszyscy, którzy w rywalizacji o bogatych turystów z Rosji chcą dać się poznać w obwodzie kaliningradzkim jako miejsca przyjazne przyjeżdżającym stamtąd klientom i turystom. Podtekst całej akcji jest typowo ekonomiczny, Rosjanie wydają w Polsce, zwłaszcza na Pomorzu, bardzo dużo pieniędzy. Statystyczny turysta zagraniczny zostawia podczas pobytu w Polsce 357 dolarów, średnia na Rosjan to 345 dolarów. Dzienne wydatki rosyjskiego turysty szacowane są na 70 dolarów.- W tych wydatkach dominuje handel, od 300 do 1500 zł potrafi rosyjska rodzina jednorazowo wydać w polskim sklepie - powiedziała serwisowi wyborcza.biz Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor biura Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej (PROT). - Znaczenia nabiera jednak także turystyka zdrowotna. Program "Russian Friendly" obliczony jest na wieloletnie działanie i ma wypromować w Rosji konkretne obiekty handlowe i produkty turystyczne Pomorza. Jak twierdzą urzędnicy z Pomorza jest to tym ważniejsze, że 2015 r. będzie"„Rokiem Rosji", a w 2018 roku w Kaliningradzie odbędą się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Koordynacją projektu zajmuje się Fundacja "Polska Friendly". Patronem honorowym programu jest Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.- W ciągu ostatnich miesięcy dostrzegliśmy też zmianę ich motywacji przyjazdowych. Nie chodzi już tylko i wyłącznie o zakupy, ale również o wypoczynek. Zaczynają zwiedzać region, korzystają z bazy rekreacyjnej, chętnie biorą udział w wydarzeniach kulturalnych i sportowych - mówi Krystyna Hartenberger-Pater. Jak zdobyć certyfikat "Russian Friendly"? Trzeba spełniać cztery z 11 ustalonych kryteriów (przy czym 3 pierwsze są obligatoryjne).1. Rosyjskojęzyczny personel umożliwiający funkcjonalną komunikację i obsługę klienta z Rosji2. Rosyjskojęzyczna wersja strony internetowej lub zakładka w jęz. rosyjskim3. Materiały informacyjno-promocyjne w jęz. rosyjskim, m.in. broszury, gazetki, karty dań, katalogi sprzedażowe itp.4. Rabaty, promocje i oferty specjalne dla Rosjan5. Element wystroju wnętrza, np. matrioszka, faga rosyjska, rosyjskojęzyczny "welcome gift" w hotelu itp.6. Drobny element w garderobie personelu, np. mała faga polsko-rosyjska w klapie itp.7. Muzyka rosyjska z myślą o gościach lub klientach z Rosji8. Animacje i aktywacje dla Rosjan, kursy podstaw języka polskiego połączone np. z gotowaniem itp.9. System TAX FREE umożliwiający odzyskanie podatku VAT (dotyczy branży handlowej)10. Bezpłatny shuttle-bus dla Rosjan, stała (systematyka do uzgodnienia) linia autokarowa w relacji Kaliningrad-podmiot certyfkowany-Kaliningrad 11. Własna propozycja "Russian Friendly" podmiotu ubiegającego się o certyfikat Tekst: Artur Kiełbasiński, Gazeta Wyborcza Opublikowano: 19.12.2013 14:14 Autor: Administrator