Powrót z wakacji bez żadnej pamiątki? To niemożliwe. Niektórzy kupują charakterystyczne dla danego miejsca magnesy, inni stawiają na regionalne przysmaki lub szukają oryginalnych przedmiotów czy ciekawych książek. Sprawdźmy, jakie pamiątki z Gdyni najczęściej wybierają turyści i gdzie można je zdobyć? Pamiątka z wakacji powinna nam przypominać o udanym urlopie. Wiele osób wciąż kupuje różne drobiazgi, co najlepiej widać po zainteresowaniu, jakie budzą sklepiki z gadżetami w niemal każdej turystycznej miejscowości. W Gdyni, którą w sezonie odwiedzają setki tysięcy turystów, działają dwa oficjalne punkty, w których można kupić „miejskie” gadżety i souveniry. To Miejska Informacja Turystyczna w budynku PLO przy ul. 10 Lutego i sklep „I Love Gdynia” przy alei Topolowej i skwerze Kościuszki. Szukając czegoś oryginalnego i ciekawego również warto zajrzeć do sklepów w Muzeum Miasta Gdyni i Muzeum Emigracji. Oprócz różnych wydawnictw znajdziemy tam np. ręcznie robione zabawki, plecaki czy koszulki polskich projektantów związanych z Gdynią. Magnes, kubek czy skarpetki? Co może przypominać o pobycie w Gdyni? Np. najbardziej klasyczne przedmioty, które od lat sprawdzają się na całym świecie lub te bardziej nietypowe, oryginalne, które może i są niepraktyczne, ale nam się podobają. W sklepie „I Love Gdynia”, który sprzedaje oficjalne miejskie pamiątki, w czołówce najbardziej popularnych tego lata produktów znajdują się m.in. modne workoplecaki, wracające do łask emaliowane kubki, czapki z daszkiem oraz magnesy. Sama oferta jest dużo szersza i można w niej też znaleźć długopisy, podkładki pod kubek czy koszulki w różnych wzorach. Trolejbusy i modernizm Innym miejscem, w którym można zaopatrzyć się w oficjalne pamiątki, jest Miejska Informacja Turystyczna. Znajdziemy tu sporo różnorodnych souvenirów. Przedział cenowy kształtuje się od 1,50 zł – za pocztówkę do 160 zł za album „Miasto z morza i marzeń”. Pamiątki podchodzą od różnych dostawców, najchętniej lokalnych (np. Gliniana Kura, Herbata w torebce , sklep.gdynia.pl, czec.pl, Oficyna Verbi Causa, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Cartomedia – Eko Kapio, Szafa Gdańska, Jan Rutka, Agencja Rozwoju Gdyni, Muzeum Miasta Gdyni) lub są robione na zlecenie (np. skarpetki, gadżety, pamiątki trolejbusowe, gdyńskie herbaty). Z nowości w MIT znajdziemy: skarpetki-stopki, układanki-puzzle Gdynia, metalowe kubeczki, przewodniki architektoniczne po mieście, a od lipca nowość wśród miejskich gadżetów – zapach „Letnia Gdynia”. Innym świetnym produktem jest Pomorska Karta Metropolitalna, w której znajdziemy w atrakcyjnej cenie oferty niemal wszystkich gdyńskich muzeów. A co sprzedaje się w tym miejscu najlepiej? Np. skarpetki, herbaty, podkładki pod rejestrację, plakaty Jana Rutki, mapy rowerowe oraz gdyńskie książki. Pamiątki nie są jednak zarezerwowane wyłącznie dla przyjezdnych. Co ciekawe, oprócz polskich i zagranicznych turystów odwiedzających miasto, w wymienionych sklepach chętnie zaopatrują się też mieszkańcy. Gdynianie kupują rzeczy dla siebie lub na prezenty. Wiele osób kolekcjonuje książki o Gdyni oraz gdyńskie plakaty do dekoracji wnętrz. Przy wyborach mieszkańców ogromną rolę odgrywa lokalny patriotyzm i duma z bycia gdynianinem. Z kolei turyści kupują głównie drobne pamiątki: pocztówki, magnesy, kubeczki lub skarpetki. Z czego to wynika? Prawdopodobnie z potrzeby kolekcjonowania pamiątek z podróży, ich praktycznego zastosowania lub próśb dzieci. One uwielbiają gdyńskie tatuaże, układanki-puzzle, pamiątki z trolejbusami (puzzle, modele, przypinki), szklane kule i misie. Prawdziwym bestsellerem jest też książka „Wędrówki kota Antoniego” wydana przez Muzeum Miasta Gdyni (w dwóch wersjach językowej: polskiej i angielskiej). Do Miejskiej Informacji Turystycznej trafia też spora grupa pasjonatów gdyńskich trolejbusów, którzy regularnie kupują przedmioty z tym motywem. Dotyczy to głównie panów w wieku od 2 do 102 lat. – Pomysł na tego rodzaju pamiątki wyniknął w dużej mierze z miłości do trolejbusów mojego dziecka. Przejazdy zabytkowymi trolejbusami czy udział w dniach otwartych zajezdni uświadomiły mi, jak duża grupa osób się tym pasjonuje i że tego typu pamiątki są dla nich ważne, a na rynku ich brakowało. Poza tym trolejbusy są w zaledwie czterech miastach Polski – w Gdyni, Sopocie, Tychach i Lublinie – więc to swoisty wyróżnik naszego miasta – opowiada Irmina Lewoszewska, kierownik Działu Informacji Turystycznej. Inną charakterystyczną grupą turystów są miłośnicy architektury, którzy specjalnie przyjeżdżają do Gdyni poznać tutejszy modernizm. Dzięki działaniom miasta i całej grupie partnerów m.in. Agencji Rozwoju Gdyni, Muzeum Miasta Gdyni oraz lokalnym przewodnikom, modernizm stał się atrakcyjnym i silnym wyróżnikiem miasta. Dlatego pasjonaci – zarówno mieszkańcy, turyści z Polski i zagranicy – chętnie kupują tematyczne wydawnictwa oraz związane z tym pamiątki. Nowość: letnia Gdynia już wkrótce do nabycia w MIT // fot. Joanna PiekarzW ofercie MIT znajdziemy także pamiątki z Kaszub, ponieważ przepiękne wzornictwo i kaszubskie korzenie Gdyni są atrakcyjne zarówno dla turystów, jak i mieszkańców. Co ciekawe, charakterystyczną grupą kupujących – głównie Czechów – są kolekcjonerzy naklejek Wander Cart Turistický deník, Turistické vizitky (wander-book.com). W MIT w sprzedaży są książeczki i dziesięć gdyńskich wzorów naklejek. Pamiątki z nad morza nie muszą być tandetne Traffic Design postanowił pokazać, że pamiątki z nad morza wcale nie muszą być tandetne. „Nadmorskie suweniry” Hakobo to wystawa poświęcona pamiątkom z wakacji nad Bałtykiem. Zaprojektowane przez Jakuba Stępnia upominki w formie druków, koszulek oraz kubków stanowią antytezę dla tandetnych fantów, zalewających obecnie polskie kurorty. W związku z tym na czas trwania wystawy siedziba Traffic Design zamieni się w concept store pod auspicjami Hakobo. Kiedy? do 23 lipca, czwartki, piątki i soboty, w godz. 12.00-16.00. Gdzie? Traffic Design przy ul. Żeromskiego 36. Organizatorami wydarzenia są: Traffic Design i Gdynia Design Days. Wystawa jest finansowana ze środków miasta Gdynia. Galeria zdjęć Pobierz galerię Oferta Miejskiej Informacji Turystycznej // fot. Magda Śliżewska Pobierz zdjęcie Oferta Miejskiej Informacji Turystycznej // fot. Magda Śliżewska Pobierz zdjęcie Oferta Miejskiej Informacji Turystycznej // fot. Magda Śliżewska Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 04.07.2022 09:35 Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 04.07.2022 15:54 Zmodyfikował: Magdalena Czernek