Komunikaty dla mediów

e-Nauka #wGdyni

fot. pexels.com

fot. pexels.com

Rozpoczynająca się właśnie dwutygodniowa przerwa w zajęciach szkolnych bynajmniej nie oznacza przerwy od nauki i zdobywania wiedzy. Nauczyciele i uczniowie z gdyńskich szkół wykorzystują liczne platformy edukacyjne, media społecznościowe czy odpowiednie programy on-line by zorganizować sobie naukę zdalnie.

Od poniedziałku, 16 marca, na okres dwóch tygodni placówki oświatowe w całej Polsce będą zamknięte. Jednak już od minionego czwartku, 12 marca, nie odbywają się w nich zajęcia dydaktyczne dla uczniów. Wszystko po to, by młodzi ludzie, chodząc do szkół i przemieszczając się pomiędzy domem a placówką nie stanowili potencjalnego zagrożenia koronawirusem dla siebie i ludzi w swoim otoczeniu. Rozpoczynający się okres zyskał wśród młodzieży przydomek „koronaferii”, choć – rzecz jasna – z feriami ma niewiele wspólnego.

Uczniowie i nauczyciele pozostający w domach, chcąc wykorzystać ten czas możliwie jak najproduktywniej, wykorzystują różne sposoby, by zorganizować sobie możliwość nauki zdalnej.

- Sytuacja, z którą mamy do czynienia zarówno w Gdyni, jak i w całym kraju stanowi bez wątpienia wyzwanie dla systemu oświaty. – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia – Gdyńska edukacja od wielu lat stoi na niezwykle wysokim poziomie, co jest zasługą i uczniów, i nauczycieli. Jestem przekonany, że nawet w tak szczególnym momencie, dzięki ich zaangażowaniu oraz wspólnej pracy okres najbliższych dni upłynie w atmosferze skupienia i na zdobywaniu wiedzy. Z pomocą przychodzi nam dziś technologia. Uczniowie i nauczyciele mają do dyspozycji szereg rozwiązań umożliwiających naukę zdalną. To przede wszystkim platformy edukacyjne, jak i różnego rodzaju programy do prowadzenia zajęć online czy też media społecznościowe ułatwiające kontakt na odległość. Uczniowie mogą między innymi korzystać z platformy NUADU do samodzielnej nauki, jak i z fantastycznych możliwości jakie daje Microsoft Office 365 dla Edukacji, z darmowymi aplikacjami, danymi w chmurze i pocztą elektroniczną. Wiele nowych przestrzeni dydaktycznych kreują gdyńscy nauczyciele, ich pomysły oraz znajomość potrzeb dzieci i młodzieży przynoszą doskonałe rozwiązania – dodaje.

Mówi się, że potrzeba jest matką wynalazków. Nie mogąc spotkać się twarzą w twarz w szkole, uczniowie i nauczyciele wykorzystują wirtualną przestrzeń do przeprowadzania zajęć. Gdynia wspiera ich w tych działaniach, publikując stale uzupełnianą listę dostępnych platform, serwisów i stron internetowych z materiałami dydaktycznymi.

W E-pokoju Nauczycielskim Gdyni Edukacyjnej znaleźć można odnośniki m.in. do platform epodreczniki.pl czy Portalu wiedzy dla nauczycieli. Z ich pomocą nauczyciele mogą dzielić się materiałami dydaktycznymi czy tworzyć nowe, a także układać testy sprawdzające dla uczniów. Wśród polecanych miejsc w internecie możemy również znaleźć te bezpłatnie udostępniające lektury szkolne czy pomocne w systematyzowaniu i utrwalaniu wiedzy przed Maturą i egzaminem ósmoklasisty.

A jak do tej pory w tym niecodziennym okresie radzą sobie gdyńscy uczniowie i nauczyciele? Dostępnych możliwości jest wiele i można powiedzieć, że co szkoła to inny pomysł na organizację nauki zdalnej. Część szkół wykorzystuje do tego e-dziennik. Szkoła Podstawowa nr 16 wykorzystała swoją szkolną stronę internetową – utworzyła tam specjalną podstronę, gdzie nauczyciele mogą samodzielnie wrzucać zadania, zdjęcia, filmy, itp., a uczniowie mogą logować się i pracować. W III Liceum Ogólnokształcącym do nauki wykorzystywane są platformy e-learningowe takie jak Khan Academy, Kahoot!, czy Quizizz. Aż dwadzieścia cztery gdyńskie szkoły podstawowe uczestniczą w programach „Małe skrzydła, wysokie loty” oraz „Rozwiń skrzydła”, który zapewnia im dostęp do platformy NUADU. Ta z kolei na czas zamknięcia szkół udostępniła wszystkie dostępne materiały. Popularnymi narzędziami są Dysk Google, materiały filmowe w serwisie YouTube, a także komunikowanie się pomiędzy nauczycielami i uczniami poprzez grupy facebookowe. Z kolei uczniowie i nauczyciele XVII Liceum Ogólnokształcącego od początku roku szkolnego wykorzystują przygotowane przez Microsoft produkty Office 365 i TEAMS, które stworzone są w oparciu o treści dostępne w chmurze.

Wybrane powyżej podejścia stanowią przykłady jak w Gdyni organizowana jest nauka zdalna. Jednocześnie wraz z Wydziałem Edukacji UM Gdyni zachęcamy do uzupełniania tej bazy wiedzy i dobrych praktyk o inne. Chcąc podzielić się nimi lub udostępnić już przygotowane materiały należy skontaktować się poprzez adres e-mail: egio@gdynia.pl.

  • ikonaOpublikowano: 16.03.2020 12:35
  • ikona

    Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 16.03.2020 14:35
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Kukla
ikona