PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Komunikaty dla mediów

Z Gdyni do Francji. Stocznia Crist z nagrodą

Nocne zdjęcie lotnicze. Basen portowy w Gdyni, stocznia Crist. Widoczna suwnica z nazwą CRIST i konstrukcja w doku

Gdyńska stocznia Crist została uhonorowana przez polską ambasadę w Paryżu nagrodą dla jednego z najlepszych eksporterów do Francji, fot. mat. prasowe stoczni Crist

Gdyńska stocznia Crist doceniona za wzorową współpracę z Francuzami. Spółka otrzymała od paryskiej Ambasady RP prestiżowe wyróżnienie dla jednego z najlepszych polskich eksporterów do kraju nad Sekwaną. To efekt wielomilionowych projektów, które powstawały w Gdyni, m.in. specjalistycznej platformy do budowy wiaduktu czy doku, który posłużył do budowy sztucznego lądu w Monako.


Gdyby zagłębić się w poszukiwanie relacji łączących Gdynię z Francją, lista mogłaby być całkiem długa, uwzględniając chociażby siedzibę Konsulatu Honorowego Francji na Pomorzu, gdyński oddział Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Francuskiej czy współpracę z modernistycznym Hawrem.

Crist - jeden z kluczowych eksporterów


Wśród tych, których łączą dobre stosunki z państwem leżącym nad Sekwaną można bez wahania wymienić też stocznię Crist. Gdyńska spółka od lat realizuje odważne projekty w partnerstwie z francuskimi kontrahentami, co dostrzegła Ambasada RP w Paryżu. Dyplomaci docenili gospodarcze sukcesy, stawiając stocznię w gronie laureatów tegorocznego konkursu „Eksporter Roku do Francji”.

Oznacza to, że firma z Gdyni jest w tym momencie jednym z trzech kluczowych i największych polsko-francuskich eksporterów. Co zadecydowało o wyróżnieniu? Warto przypomnieć o regularnych, dużych projektach realizowanych na zlecenie firm z Francji w ciągu ostatnich lat. Długoletnia współpraca niejednokrotnie wymagała od stoczniowego potentata z Gdyni pracy nad innowacyjnymi rozwiązaniami, które były wykorzystywane w innych zakątkach świata.

- Stocznia Crist SA w oparciu o długoletnią współpracę z firmami francuskim wyrobiła sobie światową renomę w budowie najbardziej skomplikowanych jednostek pływających. W najbliższych latach Crist zamierza kontynuować i rozwijać współpracę na rynku francuskim, budując kolejne spektakularne projekty - zapowiada stocznia Crist.

Specjalistyczne konstrukcje do zadań specjalnych


Dwa sztandarowe projekty z ostatnich lat wpisują się w tę definicję – jeden z nich to specjalistyczna jednostka „Zourite”, która powstała na potrzeby francuskiej wyspy położonej na Oceanie Indyjskim, obok Madagaskaru. Samopodnośny statek z Gdyni to zaawansowana konstrukcja, która posłużyła Francuzom do budowy pięciokilometrowego wiaduktu drogowego wokół La Reunion. NB 105 „Zourite” powstał w stoczni Crist w ciągu około 400 dni z 6800 ton prefabrykowanej stali na zlecenie Bouygues Travaux Publics, a rekordową morską estakadę zbudowano przy jego pomocy w 2019 roku.

Specjalistyczna jednostka ze stoczni Crist podczas budowy morskiej estakady na wyspie La Reunion, fot. mat. prasowe / Crist
Specjalistyczna jednostka ze stoczni Crist podczas budowy morskiej estakady na wyspie La Reunion, fot. mat. prasowe / Crist

Drugi ze spektakularnych polsko-francuskich sukcesów Crista to „Marco Polo”, czyli pływający dok, który w 2017 roku wypłynął z Gdyni. To także zlecenie realizowane na rzecz Bouygues Travaux Publics. Francuski armator wykorzystał zaawansowaną technologicznie konstrukcję z polskiej stoczni do… prac przy powiększaniu powierzchni lądowej Księstwa Monako. Fragment monakijskiej zatoki o powierzchni około 6 hektarów zamienił się w sztuczny ląd, na którym powstało m.in. osiedle apartamentowców, promenada i parki. Konstrukcja została wykorzystana przy umiejscawianiu na dnie morza żelbetowych fundamentów, tzw. „kesonów”. To jednostka w pełni zaprojektowana i wybudowana w stoczni Crist. Inżynierowie wykorzystali innowacyjny system balastowy i pomiarowy, który pomógł w ochronie przed wiatrem i falami.

Dok pływający ze stoczni Crist, który posłużył do budowy sztucznego lądu w Monako, fot. mat. prasowe / Crist
Dok pływający ze stoczni Crist, który posłużył do budowy sztucznego lądu w Monako, fot. mat. prasowe / Crist

Relacje stoczni z francuskimi zamawiającymi trwają – do 2025 roku ma zakończyć się wieloletni kontrakt z Chantiers De L’Atlantique SA, który dotyczy budowy w pełni wyposażonych tzw. megabloków statków pasażerskich. W ostatnich miesiącach przekazano do armatora już czwarty megablok o roboczym numerze V34, a przekazanie kolejnego – piątego – powinno odbyć się na początku 2022 roku. Będzie ważył około 11 tysięcy ton przy 171 metrach długości.

Jeden z megabloków dla francuskiego armatora jeszcze przed opuszczeniem gdyńskiej stoczni Crist, fot. mat. prasowe / Crist
Jeden z megabloków dla francuskiego armatora jeszcze przed opuszczeniem gdyńskiej stoczni Crist, fot. mat. prasowe / Crist

Statuetki i dyplomy dla najlepszych polsko-francuskich eksporterów wręczono podczas uroczystej gali w Ambasadzie RP w Paryżu, która odbyła się 25 listopada. Główny cel dyplomatycznego konkursu to nie tylko wyróżnienie liderów polskiego eksportu do Francji, ale również zwrócenie uwagi francuskich środowisk gospodarczych na wysoką jakość i konkurencyjność polskiej oferty.

  • ikonaOpublikowano: 30.11.2021 11:51
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 30.11.2021 11:53
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także