W środę, 24 września 2014 roku odbyła się XLVI Sesja Rady Miasta Gdyni. Radni odrzucili projekt jednej uchwały, przyjęli 26, między innymi w sprawie: - współpracy z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania przedsięwzięcia, którego przedmiotem jest stworzenie transportowego węzła integracyjnego Gdynia Karwiny oraz zapewnienie jego prawidłowej dostępności komunikacyjnej z terenów Gdyni i SopotuPomorska Kolej Metropolitalna (PKM) to jedna z najważniejszych inwestycji w zakresie transportu publicznego realizowana na terenie Obszaru Metropolitalnego. Jednym z planowanych przystanków PKM jest zlokalizowany w okolicy skrzyżowania ulic Sopockiej i Wielkopolskiej, przystanek Gdynia Karwiny. Planowane jest utworzenie wokół tej stacji węzła integrującego różne środki transportu publicznego, zapewniające mieszkańcom zarówno Gdyni jak i Sopotu pełne wykorzystanie potencjału powstającej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.W zwiazku z tą uchwałą, w posiedzeniu Rady Miasta Gdyni udział wzięła delegacja samorządowców z Sopotu, z prezydentem Jackiem Karnowskim na czele. W piątek 26 września z kolei udział w posiedzeniu Rady Miasta Sopotu weźmie wiceprezydent Gdyni, Michał Guć. Sopoccy radni tego dnia będą głosować na projektem uchwały dotyczący tego samego, wspólnego projektu. - określenia zasad ustalania i poboru oraz terminu płatności i wysokości stawki opłaty miejscowej na terenie Miasta GdyniOpłata miejscowa jest opłatą pobieraną od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych. Zasady ustalania i poboru, terminy jej płatności oraz wysokość opłaty miejscowej określa Rada Miasta w drodze uchwały. Stawki określone przez Radę Miasta nie mogą przekroczyć stawek maksymalnych. Górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy. Zmiana ta odpowiada wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2014 r. opublikowanym w Monitorze Polskim 2014 r. poz. 575 wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2014 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2013 r. wyniósł 100,4 (wzrost cen o 0,4%).Na terenie miasta Gdyni w 2013 roku nie stwierdzono przekroczeń dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu atmosferycznym oraz obszarów z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych. Wzrost stawki opłaty miejscowej będzie wyższy od poziomu inflacji (tj. 23,60%), ponieważ opłata nie była waloryzowana od 2007 roku. W związku z powyższym proponuje się przyjąć maksymalną stawkę opłaty miejscowej w kwocie 2,20 zł. - określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Miasta GdyniWzorem lat ubiegłych proponuje się przyjąć maksymalne stawki podatku od nieruchomości. Górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy. Zmiana ta odpowiada wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza 2014 roku, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 lipca 2014 r. opublikowanym w Monitorze Polskim 2014 r. poz. 575 wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2014 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2013 r. wyniósł 100,4 (wzrost cen o 0,4 %).Szacuje się, że dochody miasta Gdyni w roku 2015 z tytułu podatku od nieruchomości, przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek wyniosą 148 500 000 zł. - ustalenia stawek podatku od środków transportowychUstala się roczne stawki podatku od środków transportowych obowiązujących na terenie gminy Gdynia:1. Od samochodu ciężarowego, o dopuszczalnej masie całkowitej:a) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie:- rok produkcji od 1996 r. - 612,00 zł- rok produkcji do 1995 r. włącznie - 804,00 złb) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie:- rok produkcji od 1996 r. - 732,00 zł- rok produkcji do 1995 r. włącznie - 912,00 złc) powyżej 9 ton i poniżej 12 ton:- rok produkcji od 1996 r. - 1 152,00 zł- rok produkcji do 1995 r. włącznie - 1 512,00 zł2. Od samochodu ciężarowego, o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton:- rok produkcji od 1996 r. - 2 784,00 zł- rok produkcji do 1995 r. włącznie - 2 904,00 zł3. Od ciągnika siodłowego i balastowego, przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton:a) rok produkcji od 1996 r. - 1 476,00 złb) rok produkcji do 1995 r. włącznie - 1 848,00 zł4. Od ciągnika siodłowego i balastowego, przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:a) Od 12 ton do 36 ton włącznie- rok produkcji od 1996 r. - 2 004,00 zł- rok produkcji do 1995 r. włącznie - 2 328,00 złb) powyżej 36 ton- rok produkcji od 1996 r. - 2 460,00 zł- rok produkcji do 1995 r. włącznie - 3 012,00 zł5. Od przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego - 612,00 zł6. Od przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą i wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego:a) od 12 ton włącznie do 36 ton włącznie:- z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne - 1 056,00 zł- z pozostałym zawieszeniem - 1 572,00 złb) powyżej 36 ton:- z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne - 1 308,00 zł- z pozostałym zawieszeniem - 1 884,00 zł7. Od autobusów, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:a) mniejszej niż 30 miejsc:- rok produkcji od 1996 r. - 840,00 zł- rok produkcji do 1995 r. włącznie - 1 140,00 zł- od autobusu zasilanego energią elektryczną - 732,00 złb) równej lub wyższej niż 30 miejsc:- rok produkcji od 1996 r. - 1 920,00 zł- rok produkcji do 1995 r. włącznie - 2 232,00 zł- od autobusu zasilanego energią elektryczną - 1 212,00 zł - przystąpienia Gminy Miasta Gdyni do projektu „Nadmorska Trasa Rowerowa R-10" - odcinek 2 (Gdynia-Sopot-Gdańsk) współfinansowanego ze środków RPO EFRR.Międzynarodowy Szlak Rowerowy wokół Bałtyku R-10 (Nadmorski Szlak Hanzeatycki) tomiędzynarodowy okrężny szlak rowerowy sieci EuroVelo (EV10) przebiegający dookoła basenu Morza Bałtyckiego (Europejska Federacja Cyklistów, jedna z najbardziej prężnych organizacji rowerowych na świecie, organizator konferencji VeloCity, zarządza produktem turystycznym - siecią tras EuroVelo). Trasa o łącznej długości 7.930 km łączy najważniejsze miasta nadmorskie. Jadąc z Gdyni przez Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu i Sundsvall dotrzeć można do Sztokholmu, a stamtąd przez Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock z powrotem do Gdyni. Polski odcinek szlaku przebiega przez tereny województw: zachodniopomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W Gdyni trasa R10 nie jest obecnie oznaczona żadnymi znakami. Jej przebieg został wyznaczony przez planistów w treści Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego i uszczegółowiony w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Biegnie on od Kosakowa w rejonie dzisiejszego CH „Szperk" (ul. Derdowskiego w Kosakowie, ulicą Dąbka, Kwiatkowskiego1), Janka Wiśniewskiego do Śródmieścia, Bulwarem Nadmorskim, Aleją Piłsudskiego, Zwycięstwa, ul. Orłowską, Promenada Królowej Marysieńki i poprzez klif nadmorski do Sopotu. Najnowsze opracowania planistyczne doprecyzowały jej przebieg przez Śródmieście ul. Nową Węglową i Waszyngtona, a także dodały terenowo wymagającą alternatywę przebiegu przez Kępę Redłowską (od Polanki Redłowskiej do ul. Kopernika i ul. Huzarską do ul. Karczewskiego i ul. Orłowskiej). Część trasy R10 biegnie już istniejącymi, bądź projektowanymi drogami dla rowerów, jednak wciąż pozostaje duża ilość inwestycji do przeprowadzenia w celu uzyskania spójności trasy. Pełna długość trasy przez Gdynię wynosi ok. 17,3 km, z czego niemal 9 km wymaga inwestycji. Koszty związane z tymi inwestycjami szacuje się na poziomie 15,5 mln zł (nie licząc wykupów gruntów w nielicznych miejscach).Mając na uwadze fakt, że trasa EuroVelo 10 będzie w Gdyni również wykorzystywana transportowo (stworzy rowerową oś komunikacyjną północ-południe), a także jej duży potencjał turystyczny, przystąpienie do programu jej realizacji uważa się za zasadne. - uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, rejon ulic Węglowej i WaszyngtonaPrzedłożony do uchwalenia projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, rejonu ulic Węglowej i Waszyngtona został sporządzony zgodnie z procedurą planistyczną wynikającą z ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.W zakresie struktury przestrzennej, Studium określa obszar objęty planem jako - strefę śródmieścia, w granicach której wyróżnia - centrum miasta - tereny wielofunkcyjne, a ponadto główne przestrzenie publiczne, oraz strefę portowo-przemysłowo-usługową w północno-wschodniej części obszaru objętego planem.W zakresie struktury funkcjonalnej - kierunków zmian w przeznaczeniu terenów, Studium przewiduje:- tereny usług z dopuszczeniem obiektów handlowych o pow. sprzedaży powyżej 2000 m2,- tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w obszarze centrum,- tereny portowe, produkcyjno-usługowe.W zakresie komunikacji Studium przewiduje:- drogi zbiorcze - klasy Z,- Hanzeatycką Trasę Rowerową R-10,- Ważniejsze lokalne trasy rowerowe. - powołania Rady Muzeum Miasta Gdyni kadencji 2014-20181) Arnold Bartetzky - rekomendacja Dyrektora Muzeum Miasta Gdyni;2) Ewa Gołębiowska - rekomendacja Rady Muzeum Miasta Gdyni;3) Piotr Marciniak - rekomendacja Dyrektora Muzeum Miasta Gdyni;4) Sławomir Kitowski - rekomendacja Towarzystwa Przyjaciół Orłowa;5) Katarzyna Nowakowska-Sito - rekomendacja Dyrektora Muzeum Miasta Gdyni;6) Dagmara Płaza-Opacka - rekomendacja Prezydenta Miasta Gdyni;7) Tadeusz Stegner - rekomendacja Prezydenta Miasta Gdyni;8) Andrzej Szczerski - rekomendacja Dyrektora Muzeum Miasta Gdyni;9) Renata Wierzchołowska - rekomendacja Prezydenta Miasta Gdyni. - nadania nazwy węzłowi na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 6 (Obwodnica Trójmiasta) i ul. Morskiej w GdyniUzyskano zgody Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na nadanie nazwy terenowi, będącemu w zarządzie GDDKiA, u zbiegu ulic Morskiej i Obwodowej Trójmiasta w dzielnicach Cisowa i Chylonia otrzymuje nazwę „Węzeł Gdyńskich Kosynierów". - zmiany uchwały Rady Miasta w sprawie przyjęcia budżetu miasta Gdyni na rok 2014Zmniejsza się o 38.971.507 zł dochody budżetu Miasta w wyniku:- zwiększenia o 271.656 zł, w tym:- dotacja z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na dofinansowanie zadania "Prace budowlane na hali lekkoatletycznej wraz z budynkiem zaplecza" - 100 000 zł- dochody Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr 2 z refakturowania zużycia wody i odprowadzania ścieków - 12 913 zł- środki z darowizny na organizację działań Zespołu Doradztwa i Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych - 1 700 zł- wpływy z najmu pomieszczeń w SOSW nr 1 i Technikum Transportowym oraz najmu krytej pływalni przy SP 39 - 64 500 zł- środki z odszkodowań od ubezpieczycieli przeznaczone na bieżące remonty dróg, naprawy oświetlenia i oczyszczanie miasta - 92 543 zł - zmniejszenia o 39.243.163 zł, w tym:- Ochrona wód Zatoki Gdańskiej - budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych - etap I - zmniejszenie środków z Unii Europejskiej po przeprowadzonych przetargach na roboty budowlane i dostosowanie planu do harmonogramu wynikającego z zawartych umów - 7 696 681 zł- Wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie - zmniejszenie środków z Unii Europejskiej w związku ze zmianą terminu zakończenia robót i zgłoszenia gotowości do odbioru III i IV etapu na 31.07.2014r. - 8 365 800 zł- Rozbudowa PPNT - etap 3 - Zmiany wynikają z przesunięcia prac nad oceną projektu oraz harmonogramu przy przebudowie G-321 na obszarze po stoczniowym - 23 180 682 zł- ze środków unijnych - 19 703 579 zł- ze środków z budżetu państwa - 3 477 103 zł Zmniejsza się o 54.901.685 zł wydatki budżetu Miasta w wyniku:- zwiększenia wydatków o 4.172.086 zł, w tym na:- realizację zadań związanych z wydawaniem praw jazdy i dowodów rejestracyjnych - 225 000 zł- realizację zadań remontowych dróg gminnych wskazanych przez rady dzielnic 165 000 zł- remont boiska do gry w koszykówkę przy SP nr 20 (środki z dzierżawy terenu pod korty tenisowe, uzyskane przez placówkę w 2013r.) - 1 000 zł- promocję miasta przez kluby sportowe - 2 200 000 zł- zakup i montaż systemu inspicjenta dla Teatru Miejskiego - 125 000 zł- pokrycie kosztów przeprowadzki Dyskusyjnego Klubu Filmowego z Centrum Kultury do PPNT oraz wykonanie prac adaptacyjnych i wynajem sali kinowej - 78 576 zł- kontynuację projektu "Rozbudowa PPNT - etap 4" . Zwiększenie wydatków w związku z koniecznością rozliczenia podatku VAT - 23 000 zł- zadania inwestycyjne wskazane przez rady dzielnic - 1 147 354 zł- dotację z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na dofinansowanie zadania "Prace budowlane na hali lekkoatletycznej wraz z budynkiem zaplecza" - 100 000 zł- dochody Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr 2 z refakturowania zużycia wody i odprowadzania ścieków - 12 913 zł- środki z darowizny na organizację działań Zespołu Doradztwa i Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych - 1 700 zł- środki z odszkodowań od ubezpieczycieli przeznaczone na bieżąceremonty dróg, naprawy oświetlenia i oczyszczanie miasta - 92 543 zł - zmniejszenia wydatków o 59.073.771 zł, w tym w zadaniach:- Wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Zmniejszenie planowanych wydatków w związku ze zmianą termin zakończenia robót i zgłoszenia gotowości do odbioru III i IV etapu na 31.07.2014r. Mając na uwadze procedurę odbiorową, regulacje systemu przez Wykonawcę i konieczność wykonania pomiarów ruchu, odbiór ostateczny i rozliczenie zadania nastąpi w pierwszej połowie 2015 r.- 16 133 300 zł- Rozbudowa PPNT - etap 3 . Zmiany wynikają z przesunięcia prac nad oceną projektu oraz harmonogramu przy przebudowie G-321 na obszarze po stoczniowym - 26 722 461 zł- Ochrona wód Zatoki Gdańskiej - budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych - etap I - Zmniejszenie kwoty wydatków po przeprowadzonych przetargach na roboty budowlane i dostosowanie planu wydatków do harmonogramu wynikającego z zawartych umów - 9 559 656 zł- Rozbudowa przystani rybackiej w Gdyni - Oksywie - Zmniejszenie wydatków w związku z podpisaniem w sierpniu br. aneksu do umowy o dofinansowanie na budowę drogi dojazdowej do przystani rybackiej zmieniającego termin zakończenia i rozliczenia robót - 3 648 775 zł- Utworzenie Muzeum Emigracji w obiekcie Dworca Morskiego w Gdyni Muzeum Emigracji - 1 771 715 zł- Budowa ul. Nowej Węglowej i tunelu pod torami kolejowymi ul. Morskiej. Zmniejszenie kwoty planowanych wydatków w związku z przesunięciem części płatności na rok 2015 z uwagi na opóźnienie w dostarczeniu przedmiotu umowy wynikające z konieczności wykonania dodatkowych opracowań - 192 864 zł- ubezpieczenie mienia, OC i NNW - oszczędności po opłaceniu składek - 395 000 zł- Lokalne Inicjatywy Inwestycyjne - zmniejszenie planu w związku z brakiem nowych wniosków o realizację zadań w tej formule - 300 000 zł- rondo na skrzyżowaniu ul. Marszewskiej - zmniejszenie planowanych wydatków w związku z rezygnacją Zarządu Powiatu Wejherowskiego z realizacji projektu (z uwagi na brak dofinansowania ze środków NPPDL) - 350 000 zł Projekty wszystkich uchwał dostępne są na stronie http://www.gdynia.pl/wladze/rada/7089_.html/. Opublikowano: 24.09.2014 00:00 Autor: Sebastian Drausal, Gdyńskie Centrum Kontaktu (s.drausal@gdynia.pl)