PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Komunikaty dla mediów

GCT bije swój rekord

mv Tolten przy nabrzeżu Bułgarskim w Gdyni. Widoczny temrinal GCT, suwnice, estakada Kwiatkowskiego

Tolten - nowy rekordzista GCT Gdynia - od niedzieli rozładowuje i załadowuje kontenery w gdyńskim porcie, fot. Adam Czartowski / mat. prasowe GCT

Padł nowy rekord w Gdynia Container Terminal – do terminala zawinął największy kontenerowiec w jego historii. Było to możliwe m.in. dzięki przebudowie nabrzeża Bułgarskiego, dzięki czemu pływający pod liberyjską banderą 300-metrowy statek Tolten mógł bez problemu zmieścić się w portowym basenie.


Terminal GCT Hutchison Ports Gdynia ma powody do dumy i zaczyna nowy rozdział w swojej działalności. Jeszcze w miniony weekend terminal zaliczył swój rekord – zawinął nie tylko najdłuższy, ale i obsługujący największą ilość ruchów (wyładunek oraz załadunek) statek w jego dotychczasowej historii.

Rekordzistą GCT został mv Tolten, czyli 300-metrowy kontenerowiec armatora Hapag-Lloyd. Pływa pod liberyjską banderą, a po zacumowaniu przy nabrzeżu w gdyńskim porcie zapewnił personelowi w terminalu niemałe wyzwanie na kilka dni: do rozładowania czekało 1000 kontenerowych jednostek, a 2000 kontenerów trafi w następnej kolejności na pokład statku. Jeszcze w środowe popołudnie Tolten przebywał na załadunku, a podziwiać można go np. przejeżdżając gdyńską Estakadą Kwiatkowskiego.

Tolten podczas cumowania przy nabrzeżu Bułgarskim w Gdyni, fot. Adam Czartowski / mat. prasowe GCT
Tolten podczas cumowania przy nabrzeżu Bułgarskim w Gdyni, fot. Adam Czartowski / mat. prasowe GCT

Jak poinformowały branżowe media, w ten sposób z GCT zniknie nadwyżka kontenerów, które od pewnego czasu czekały na odbiór z Gdyni. Obsługa rekordowego kontenerowca była możliwa m.in. dzięki nowej infrastrukturze – w tym przebudowanemu w ostatnich latach nabrzeżu Bułgarskim.

- Dzięki naszym inwestycjom, m.in. przebudowie nabrzeża głębokowodnego, już teraz możemy przyjmować statki nawet 400-metrowe. Nabrzeże Bułgarskie jest jedynym nabrzeżem stwarzającym takie warunki w Porcie Gdynia – mówił dla branżowego portalu GospodarkaMorska.pl Jan Jarmakowski, dyrektor terminala GCT w Gdyni. 

Statek mv Tolten w terminalu GCT Hutchison Ports Gdynia, fot. Adam Czartowski / mat. prasowe GCT
Statek mv Tolten w terminalu GCT Hutchison Ports Gdynia, fot. Adam Czartowski / mat. prasowe GCT

Statek mv Tolten to zbudowany w 2012 roku kontenerowiec, który ma 46 metrów szerokości, a jego kadłub zanurza się maksymalnie na głębokość 9,4 metra. Jego armator, Hapag-Lloyd AG to jeden z największych na świecie przewoźników kontenerowych, którego siedziba mieści się w niemieckim Hamburgu. Po załadunku w Gdyni załoga Toltena ma udać się na północ Europy, a docelowo do portów w Stanach Zjednoczonych.

ikona