Tysiące uczestników zajęć edukacyjnych, duże projekty, działania online, konkursy – załoga Akwarium Gdyńskiego ma za sobą naprawdę pracowity czas. Akwaryści podsumowali 2021 rok w swoim Centrum Edukacji w uproszczonych statystykach. Nowy rok to czas podsumowań, więc swoje minione 12 miesięcy w liczbach przedstawiają ludzie, firmy, urzędy i instytucje. O statystyczny rzut oka na to, co wydarzyło się w 2021 roku pokusiło się także Akwarium Gdyńskie.Placówka prowadzona przez Morski Instytut Rybacki, która regularnie znajduje się w czołówce najpopularniejszych gdyńskich atrakcji turystycznych może zaliczyć rok do udanych. Sporo działo się dzięki Centrum Edukacji Akwarium Gdyńskiego, które zaprosiło swoich gości na zajęcia online i stacjonarne. Stopniowy powrót do normalności Pandemia spowodowała, że część aktywności nadal angażowało uczestników zza ekranów, ale udało się także zorganizować bezpieczne imprezy plenerowe, zajęcia w gdyńskim porcie jachtowym czy na orłowskiej plaży. Po cyklu zajęć w terenie i online, już od września zeszłego roku Akwarium powróciło też do oferty stacjonarnej w salach laboratoryjnych.Udany rok potwierdzają liczby – w samych zajęciach edukacyjnych wzięło udział dokładnie 8865 osób podzielonych na aż 533 grupy. Akwarium pomagało też w przygotowywaniu absolwentów studiów przyrodniczych do nowych ról, prowadząc praktyki dla 13 studentów. W codziennej pracy placówkę wspierało też 8 wolontariuszy. Miłośników morskich głębin regularnie angażowały też konkursy z nagrodami, których łącznie zorganizowano w zeszłym roku 9.Akwaryści szczególnie dumni są ze zrealizowanych w zeszłym roku dwóch większych projektów edukacyjnych. Pierwszy z nich to „Kaszuby na fali”, który był dedykowany aż 915 osobom z klas, w których uczniowie na co dzień uczą się języka kaszubskiego. Projekt dofinansowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w jego ramach udało się stworzyć 50 uczniowskich grup.Drugi z kluczowych projektów to „Europejska Sieć Niebieskich Szkół”, czyli dofinansowane przez miasto specjalne zajęcia dla 20 grup z łącznie 11 gdyńskich szkół podstawowych. Główny cel to dążenia do uzyskania przez szkoły europejskiego certyfikatu „blue school”, w czym pomagali pracownicy Akwarium Gdyńskiego – odsłaniając przez najmłodszymi tajemnice morskiego życia i poszerzając ich wiedzę na temat tego, jak chronić wodne akweny i żyjące w nich organizmy. Projekt morskiej edukacji we współpracy z miastem trwał do grudnia.Wiedza o tym, co dzieje się i żyje w morskich głębinach regularnie opuszczała też mury Akwarium. W miejskiej przestrzeni i przy okazji różnych wydarzeń regularnie organizowano działania edukacyjne, wspominając chociażby obchody Światowego Dnia Oceanów z Instytutem Oceanologii PAN, współpracę z Marine Stewardship Council - MSC, otwarcie wystawy o „Sieciach Widmo” we współpracy z Ghost Diving Poland, Ekopiknik w Mechelinkach czy Piknik Naukowy „Klimat dla Nauki” z Fundacją Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. Tego typu specjalne wydarzenia w plenerze, jak podaje Akwarium Gdyńskie, zgromadziły łącznie około 300 tys. odbiorców. O morskim życiu na ekranach Pandemia na dobre przyciągnęła też fanów akwarystyki i morskiej przyrody przed ekrany – w 2021 roku z aktywności online przygotowanych przez Akwarium Gdyńskie skorzystało około 9000 osób. To akcje tematyczne i całe cykle edukacyjnych treści, jak np. Blue Ferie, 10-lecie Klubu Młodego Odkrywcy Mórz, Walentynki, Tydzień Misji Ogrodów Zoologicznych, Miesiąc Świadomości o Trawach Morskich, Tydzień Rekina czy kampania „#wyklułemsię #zjaja”. Prowadzony we współpracy z innymi organizacjami od początku pandemii „Niepodręcznik Oceaniczny”, czyli prelekcje w formie wideo przekroczyły natomiast liczbę ponad 120 odcinków (wszystkie z nich można zobaczyć na stronie oceanliteracy.pl). Opublikowano: 05.01.2022 13:43 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 05.01.2022 15:37 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz