Szwedzki armator Stena Line wprowadzi na linię Gdynia - Karlskrona dwa siostrzane promy: Stena Germanica i Stena Scandinavica, dzięki którym na tej trasie ponad dwukrotnie zwiększą się możliwości przewozu pasażerów i o 20% dotyczące ładunków. Obie jednostki, obsługujące dotychczas linię Geteborg - Kilonia, przejdą kosztowną modernizację (ok. 400 mln zł), dzięki której pasażerowie zyskają komfortowe warunki podróży i liczne atrakcje.Pierwszy z promów trafi do eksploatacji na linii Gdynia - Karlskrona w listopadzie 2010, drugi zaś - wiosną 2011 roku. Oba zmienią swoje nazwy na wybrane w otwartym konkursie, który Stena Line niebawem ogłosi.Informacje te przekazał w środę 10 marca 2010 r. w Gdyni na konferencji prasowej Niclas Martensson - dyrektor linii Gdynia - Karlskrona, który wielokrotnie akcentował, że jest to inwestycja w pewną, dobrą przyszłość, zarówno przewozów pasażerskich, jak i towarowych między Polską i Szwecją. Potwierdził również, że plany Stena Line są związane z trwałą obecnością w porcie Gdynia, w perspektywie przynajmniej 30 lat. To m.in. rezultat portowych i miejskich inwestycji infrastrukturalnych, które czynią z Gdyni atrakcyjną destynację. Obecni na konferencji wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak i prezes Zarządu Portu Gdynia S.A. Janusz Jarosiński - wyrazili wielkie zadowolenie z tych krzepiących zapowiedzi i nadzieje na jeszcze lepszą współpracę ze szwedzkim armatorem, która przełoży się na jeszcze lepsze wyniki ekonomiczne portu, rozwój turystyki i nowe miejsca pracy. W maju 2010 roku minie 15 lat od pierwszego rejsu z Karlskrony do Gdyni promu Stena Line. Stena Line jest szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Geteborgu. Operuje na 17 trasach, posiada 33 promy, zatrudnia 5 700 pracowników. Roczne obroty koncernu przekraczają 10 mld koron szwedzkich. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 15 mln pasażerów, prawie 3 mln samochodów osobowych oraz 1,7 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest częścią grupy Stena Sphere należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy Stena Sphere sięgają 58 mld koron szwedzkich rocznie. Stena Sphere zatrudnia 19 000 pracowników na całym świecie. Stena Germanica / Stena Scandinavica...Długość: 175 mSzerokość: 30 mSamochody osobowe: 700Liczba pasażerów: 1 700 Liczba kabin: 489Prędkość: 22 węzłyŁadowność: 2 200 (120 ciężarówek)Rok budowy: 1987, przebudowa w 1999, 2007 i 2010 r.(Dane dotyczą stanu po przebudowie, a nazwy statków zostaną zmienione) ...zastąpią dotychczasowe jednostki: Stena Baltica Długość: 162 mSzerokość: 28 mSamochody osobowe: 450 Liczba pasażerów: 1200Prędkość: 19,5 węzła Ładowność: 1 590 m (80 ciężarówek)Rok budowy/przebudowy: 1986 i przebudowa w 1994 oraz 2005 r. FinnarrowDługość: 168 m Szerokość: 28 m Samochody osobowe: 800Liczba pasażerów: 200Prędkość: 21 węzłówŁadowność towarowa: 2 400 m (130 ciężarówek)Rok budowy/przebudowy: 1996 i przebudowa w 1998 r.Linia promowa Gdynia-Karlskrona rok po roku 1995 Lion Ferry, filia przewoźnika Stena Line, wyrusza w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni promem M/S Lion Queen.1996 Ilość przewozów miedzy Gdynią i Karlskroną wzrasta przekraczając wstępne oczekiwania dotyczące zarówno ilości pasażerów jak i transportu frachtowego.1997 Stena Line planuje zwiększyć potencjał linii, już wkrótce Lion Queen zostaje zastąpiony przez prom Stena Europe, który jest największym liniowym promem pasażerskim pływającym wówczas po Morzu Bałtyckim. Liczba przewożonych samochodów osobowych wzrasta o 69%, towarów o 55%, a pasażerów o 45%.1998 Stena Line przejmuje całkowitą kontrolę nad linią Gdynia-Karlskrona. Następuje reorganizacja, w wyniku której poszczególne linie promowe stają się niezależnymi podmiotami. Powstaje nowy terminal promowy na wyspie Verkö w Karlskronie, który jest najnowocześniejszym terminalem w całym basenie Morza Bałtyckiego. Znacznie wzrasta liczba podróżujących po stronie polskiej, 43% wszystkich podróżujących to teraz Polacy.1999 Taxfree zostaje zniesione w obrębie Unii Europejskiej. Stena Line kontynuuje sprzedaż produktów wolnych od podatku na linii Gdynia-Karlskrona. Stena Line osiąga w tym okresie 36% udziałów na rynku przewozów pasażerskich miedzy Polską i Szwecją.2001 Terminal promowy w Karlskronie zostaje przebudowany nakładem 20 milionów koron. Również port gdyński inwestuje ponad 26 milionów w budowę nowej infrastruktury. Linia zostaje wzbogacona o nowy prom Stena Traveller. Pobity zostaje nowy rekord przewozu pasażerów, ponad 300 000 osób, i tym samym Stena Line staje się liderem na rynku przewozów pasażerskich miedzy Polską i Szwecją. Po raz pierwszy od czasu, gdy linię przejął koncern Stena Line przyniosła ona zysk.2002 Pojawia się kolejny prom, Stena Baltica, który od teraz razem ze Stena Traveller pływa miedzy Gdynią i Karlskroną. Wpływa to w sposób znaczący na wzrost miejsc przewozowych na linii. Po stronie szwedzkiej zatrudnionych jest około 200 osób.2003 Wskaźniki Stena Line wciąż rosną; nowy szef linii Håkan Dahlquist przewiduje dalszy wzrost w ciągu nadchodzącego roku.2004 W tym roku Szwedzi odkrywają Polskę jako cel wypraw na zakupy. W obliczu nadchodzącego sezonu letniego Stena Line rozpoczyna niezwykle skuteczną kampanię „Najniższe ceny Szwecji są w Polsce". Prom Stena Traveller zostaje zastąpiony przez Stena Nordica, liczba miejsc pasażerskich wzrasta o około 60%, a frachtowych o 30%. Na terenie terminalu w Gdyni otwarty zostaje Border Shop.2005 Budowa nowych ramp w Karlskronie i w Gdyni, które w sposób znaczący ułatwią proces załadunku i rozładunku promów. Stena Baltica ulega gruntownej przebudowie, której koszt wynosi 235 milionów koron - jest to tym samym najwyższa suma, jaka została dotychczas zainwestowana przez koncern Stena Line w przebudowę promu.2006 Kolejny rok rekordów w przewozach promowych i ciągły wzrost dynamiki przewozów powoduje przyszłościową decyzję o zmianie umiejscowienia terminalu promowego w Gdyni w 2010. Jednocześnie zapada decyzja o przeznaczeniu dla linii promów o niespotykanej długości (240m) ładowności (5500m ładunkowych) do 2010 roku.2007 W maju wprowadzenie na linię kolejnego, trzeciego promu - Finnarrow. Decyzja o wprowadzeniu nowej jednostki jest odpowiedzią na niespotykany wzrost popytu na przewozy pasażerskie i frachtowe. Nowy statek pozwoli armatorowi na powiększenie zdolności przewozowych linii Gdynia - Karlskrona aż o 60%.2008 W październiku linię opuszcza prom Stena Nordica. Odtąd będzie pływał na Morzu Irlandzkim, a linia przygotowuje się do wymiany tonażu na inne statki z floty Stena Line w 2010 i 2011 roku. 2009 Kryzys światowy nie zostaje bez wpływu na przewozy frachtowe, natomiast klienci Stena Line odkrywają Szwecję jako miejsce na wyprawy turystyczne. Przewoźnik przygotowuje nowe pomysły na spędzanie czasu na promie i w Szwecji. W rezultacie popyt na letnie Rejsy Wakacyjne wzrasta o 71%, a sektor wyjazdów grupowych rośnie aż o 32%. Większość z pasażerów na linii Gdynia-Karlskrona to Polacy.2010 W tym roku Stena Line świętuje 15-lecie linii Gdynia - Karlskrona. Duże zmiany czekają pasażerów już w październiku - prom Finnarrow zostanie zastąpiony przez nowa jednostkę na linii. Stena Baltica również zostanie zastąpiona - w lutym 2011. Nowe jednostki to wyższa jakość przewozów, zwiększona przepustowość linii, promocja turystyki pomiędzy Polską a Szwecją i nowe miejsca pracy. Opublikowano: 10.03.2010 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)