To spektakularny widok i niecodzienne gabaryty. Najprościej je zobrazować, przypominając sobie wielkość turbin wiatrowych, które już funkcjonują w Polsce i wytwarzają energię, a później odnieść je do rozmiaru statku. Jak podaje branżowy portal GospodarkaMorska.pl, w gdyńskim porcie trwa rozładunek największego transportu w jego historii.
To blisko 140 elementów ponadgabarytowych, z których powstaną farmy wiatrowe w kilku miejscach w Polsce. Z początkiem sierpnia przypłynęły do Gdyni z Chin na pokładzie 175-metrowego statku Liberty Harvest. Ich rozładunkiem zajmuje się BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy. Postęp tej skomplikowanej operacji dobrze widać np. z trasy Kwiatkowskiego. Z Gdyni wielkie elementy turbin wiatrowych wyruszą w Polskę.
Rozładunek Liberty Harvest w gdyńskim porcie - materiał wideo portalu GospodarkaMorska.pl:
Więcej farm wiatrowych
To największy transport w historii Portu Gdynia, ale nie jedyny tego typu w ostatnich dniach. Jeszcze 30 lipca port informował o przyjęciu statku Chipolbrok Galaxy, który przetransportował do Gdyni z chińskiego Dafengu i Xingangu 60 kilkudziesięciometrowych śmigieł, 30 kilkudziesięciotonowych gondoli silnikowych i piasty utrzymujące konstrukcję wiatraków.
Te elementy trafiły na budowę farmy wiatrowej „Jasna”. Port nie ukrywa, że chce silnie uczestniczyć w procesach logistycznych związanych z turbinami wiatrowymi.
- Bardzo mocno przygotowujemy się do projektów, które będą realizowane nie tylko na lądzie, tak jak w tej chwili ma to miejsce, ale również na Morzu Bałtyckim. Chcemy stworzyć przyjazne środowisko do tego, aby przeładunek elementów związanych z budową farm wiatrowych na morzu odbywał się właśnie w naszym porcie – mówił Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Portu Gdynia.
Opublikowano: 05.08.2020 15:15
Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)