PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Więcej połączeń z Gdyni do Finlandii

Jednostka armatora Finnlines Polska w gdyńskim porcie // fot. Tadeusz Urbaniak (materiały Port Gdynia - https://www.facebook.com/PortGdyniaOfficial)

Jednostka armatora Finnlines Polska w gdyńskim porcie // fot. Tadeusz Urbaniak (materiały Port Gdynia - https://www.facebook.com/PortGdyniaOfficial)

Od minionego poniedziałku do terminalu OT Port Gdynia częściej zawijać będą jednostki armatora Finnlines Polska. Jednostki mv Finnkraft i mv Finnhawk aż 6 razy w tygodniu wypływać będą z Gdyni do fińskiego Hanko. Tyle samo kursów odbywać się będzie w przeciwną stronę.


Armator Finnlines Polska to jeden z dwóch armatorów ro-ro, który zawija do terminala OT Port Gdynia. Zwiększona częstotliwość kursowania to korzystne zmiany dla Gdyni. Oznaczają bowiem, że przez gdyński port przewijać się będą większe ilości ładunków.

Zmiany wprowadzono na początku obecnego tygodnia. Dodatkowe kursy odbywają się od poniedziałku 24 stycznia. Jednostki mv Finnkraft i mv Finnhawk, które łączą Gdynię z fińskim portem Hanko, odchodzą teraz z Gdyni 6 razy w tygodniu – w poniedziałki, wtorki, czwartki, piątki, soboty i niedziele.

Zwiększenie częstotliwości kursów to odpowiedź fińskiego armatora na wzrost przeładunków w segmencie ro-ro. W 2021 roku zanotowano ich o 33% więcej niż w rok wcześniej. Ma to rzecz jasna przełożenie na wyższe niż do tej pory zapotrzebowanie na połączenia między Polską a Finlandią.

Dodatkowe kursy na linii Gdynia – Hanko nie mogą dziwić. Gdyński port zaliczył niezwykle udany 2021 rok. W ostatnich 12 miesiącach przeładowano w nim łącznie prawie 27 milionów ton towarów, co oznacza wzrost o 8,2% w stosunku do roku 2020.

Do Gdyni zawinęło również więcej niż zwykle statków handlowych. Było ich aż 4240 – o 14,7% więcej niż przed rokiem. 19 spośród nich to kontenerowce o długości przekraczającej 300 metrów.

Tendencja wzrostowa w Porcie Gdynia to zasługa m.in. licznych inwestycji. W 2021 roku zakończono bowiem m.in. elektryfikację dostępu kolejowego do zachodniej części portu. Prace przeprowadzano również Bazie Paliw PERN w Dębogórzu. Obiekt zyskał dwa nowe zbiorniki oraz nowy nalewak, który pozwala obsługiwać tankowce o załadunku powyżej 30 000 ton.

Ubiegłoroczne sukcesy motywują władze portu do dalszego działania. Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie Port Gdynia może osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. Pogłębione zostaną wewnętrzne baseny, co sprawi, że do Portu Gdynia będą mogły wpływać największe jednostki kontenerowe. Trwa również rozbudowa placów manewrowo-składowych, których część jest już gotowa. Posłużą one m.in. do obsługi kontenerów, ale także konstrukcji offshore. Z kolei Baza Paliw PERN w Dębogórzu wzbogaci się w tym roku o nowy zbiornik. Na tym nie koniec, bo w planach są już dwa kolejne. Ponadto zostanie rozbudowany kolejowy front załadunkowy oraz bocznica kolejowa. W ramach inwestycji powstaną nowe rurociągi i instalacje pompowe, a także stanowiska do obsługi cystern kolejowych i torowisk.

ikona

Najnowsze