Jak sprawić, żeby miasto stało się konkurencyjne pod względem gospodarczym, społecznym, kulturowym czy środowiskowym? Co trzeba zrobić, żeby przyciągnąć przedsiębiorców oraz podnosić jakość życia mieszkańców? Globalna firma konsultingowa Mercer od lat bada atrakcyjność miast i opracowuje najlepsze rozwiązania. Ostatnio postanowiła zapytać przedstawicieli kilku miejscowości z całego świata, które zostały docenione w badaniach zadowolenia z życia oraz międzynarodowych rankingach biznesowych, o ich działania i drogę do sukcesu. O inicjatywach i projektach podejmowanych w naszym mieście opowiedziała wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała. Mercer to międzynarodowa firma konsultingowa w zakresie zarządzania. Zajmuje się kompleksowym doradztwem i pomaga innym firmom oraz rządzącym w sprawach związanych z jakością życia. Stworzyła też indeks atrakcyjności miast, który wskazuje ich mocne i słabe strony oraz ewentualne zagrożenia, jakie mogą spowodować ich działania. Eksperci firmy zauważają, że to właśnie atrakcyjność miast, jako miejsca do życia, pracy i odwiedzania, jest podstawą ich sukcesu gospodarczego. Zwracają też uwagę, że aby stać się konkurencyjnym, należy działać w określony sposób, ale to proces długofalowy. Co zrobić, żeby znaleźć się na fali wznoszącej? W tej kwestii firma ceni sobie głos praktyków. Dlatego zapytała reprezentantów dziesięciu miast z całego świata, które znalazły się w międzynarodowych rankingach zadowolenia z życia i idealnych do prowadzenia biznesu, o to, jak im udało się osiągnąć sukces oraz jaka jest ich strategia na przyszłość. W gronie wyróżnionych nie zabrakło Gdyni. O działaniach naszego miasta, podnoszeniu jakości życia mieszkańców oraz wizji na kolejne lata opowiedziała Katarzyna Gruszecka-Spychała – wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Oprócz niej na pytania odpowiedzieli również: Phil Goff – burmistrz Auckland, Peter Feldmann – burmistrz Frankfurtu, Corine Mauch – burmistrz Zurychu, Thomas Geisel – burmistrz Düsseldorfu, Frank Jensen – burmistrz Kopenhagi, dr Michael Häupl – burmistrz Wiednia, Khoo Teng Chye z Singapuru, Ron Huladi – burmistrz Tel Awiwu oraz H.E Al Hamli – sekretarz generalny biura ds. konkurencyjności Dubaju. Wywiady z nimi można przeczytać na stronie internetowej firmy Mercer. DNA miasta jako drogowskaz W wywiadzie wiceprezydent Gdyni wskazywała, że na sukces Gdyni nie wpłynęły pojedyncze inicjatywy, ale konsekwentne wdrażanie wielu komplementarnych projektów związanych m.in. z elektromobilnością czy dbałością o środowisko i czyste powietrze. Ważne były również inwestycje w kapitał ludzki.– Z wielką uwagą Gdynia od lat dba o potencjalnie wykluczonych, przede wszystkim osoby z niepełnosprawnościami i seniorów. Ta troska nie tylko pozwala im na aktywność, ale i buduje jakość relacji międzyludzkich, a co za tym idzie wzmacnia kapitał społeczny miasta. Równie istotne były inwestycje w edukację - nowoczesny system szkół i ich dobre wyposażenie, finansowanie dodatkowej godziny matematyki. Na wzrost jakości życia duży wpływ miały także konsekwentne inwestycje w kulturę i sport, zapewniające mieszkańcom atrakcyjną ofertę spędzania czasu wolnego, a poza tym budujące markę miasta i napędzające koniunkturę poprzez napływ turystów, którzy korzystnie oddziałują na gospodarkę – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.W rozmowie nie mogło zabraknąć także eksperckich rad dla miast, które chciałyby poprawić jakość życia mieszkańców i zwiększyć swoją konkurencyjność. – Trzeba korzystać z dobrych praktyk ze świata, ale jako inspiracji i dopasowywać je do warunków i potrzeb lokalnych, a nie kopiować je w całości. Odnaleźć DNA miasta i konsekwentnie trzymać się go jako drogowskazu. Wspierać przemysł czasu wolnego, gdyż to on obecnie bardzo przyciągają mieszkańców i turystów, przyczyniając się do rozwoju gospodarki miasta. Dbać o zagrożonych wykluczeniem, a przede wszystkim być świadomym, że to mieszkańcy tworzą miasto, więc należy słuchać i poznawać ich potrzeby – podkreśla wiceprezydent Gdyni.Cały wywiad, w języku angielskim, jest dostępny na stronie firmy Mercer. Opublikowano: 13.08.2020 11:30 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)