Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Węzeł transportowy przy gdyńskim dworcu turbiną miasta

Gdynia realizuje europejski projekt ENTER.HUB (European Network exploiting Territorial Effects of Railway Hubs and their Urban Benefits). Jego celem jest promocja węzłów kolejowych o znaczeniu regionalnym jako siły napędowej dla zrównoważonego, ekonomicznego, kulturalnego i społecznego rozwoju miast średniej wielkości. Taką „turbiną" ma być węzeł transportowy przy dworcu w Gdyni Głównej. 
 
Mapa miast realizujących europejski projekt ENTER.HUBW projekcie udział bierze 10 miast i dwa regiony z dziewięciu różnych państw: Włochy - Reggio Emilia (lider projektu), Francja - Creil, Szwajcaria - Lugano, Niemcy - Rostock, Ulm, Polska - Gdynia, Łódź, Szwecja - Orebro, Wielka Brytania - Preston, Portugalia - Porto, Hiszpania - Ciudad Real, Girona. 
 
W ramach projektu specjalnie powołane, lokalne grupy przedstawicieli firm i instytucji opracują koncepcje zagospodarowania przestrzeni swoich węzłów kolejowych. Dzięki temu obiekty staną się atrakcyjnymi miejscami nie tylko dla podróżnych i mieszkańców, ale również dla rozwoju usług. Ważnym elementem ENTER.HUB jest wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy partnerami.
 
W gdyńskim zespole zadaniowym są pracownicy: Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje realizację projektu, Biura Rozwoju Miasta, Biura Planowania Przestrzennego, Zarządu Komunikacji Miejskiej. Dołączą do nich kolejni interesariusze.
 
Miasta partnerskie będą realizowały zadania uzależnione od roli ich węzła w sieci transportowej. Mogą to być np.: poprawa funkcjonowania transportu publicznego w okolicy węzła (Łódź), poprawy jego wizerunku (Ulm), rozwoju usług logistycznych w węźle (Orebro). 
 
Gdynia realizuje europejski projekt ENTER.HUBWęzeł transportowy na dworcu w Gdyni Głównej będzie miał strategiczną rolę w przedstawieniu atutów miasta. Zespół zadaniowy opracuje koncepcję zagospodarowania terenu węzła w sposób, który zapewni lepszą informację i ułatwi dostęp do istotnych z punktu widzenia gospodarczego, turystycznego, kulturowego i usługowego miejsc. Turyści i mieszkańcy bez problemu zlokalizują miejsca przyjazdu/odjazdu wybranego środka transportu. Dzięki projektowi węzeł ma szansę przyczynić się do pozyskania nowych inwestorów dla Gdyni. Istotną rolę w koncepcji stanowi ograniczenie barier dla osób z trudnościami w poruszaniu się.
 
Gdyński zespół zadaniowy dokona przeglądu istniejących koncepcji zagospodarowania węzła, omówi sprawdzone i skuteczne rozwiązania z innych miast, wdroży dobre praktyki w plan zagospodarowania gdyńskiego węzła, a także rozważy szansę rozwoju nowych usług typu: Bike&Ride, Park&Ride, Rent a Bike. Przedstawiciele będą uczestniczyć wraz z reprezentantami miast partnerskich w warsztatach, podczas których omówią dotychczasowe działania i wspólnie poszukają najlepszych rozwiązań problemów danego węzła.
 
Projekt, prowadzony w ramach programu URBACT II, potrwa 27 miesięcy i zakończy się w kwietniu 2015 r. Jego całkowity koszt to niecałe 717,5 tys. euro, w tym prawie 41 tys. euro zostało przeznaczone na realizację gdyńskiej części.

  • ikonaOpublikowano: 19.03.2013 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze