PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Uwaga! Oddziały paszportowe zamknięte do poniedziałku. Powód? Zmiana przepisów!

Zdjęcie paszportu, fot. materiały prasowe Pomorski Urząd Wojewódzki

Zdjęcie paszportu, fot. materiały prasowe Pomorski Urząd Wojewódzki

Jeśli chcesz załatwić jakiekolwiek formalności, związane z paszportami, musisz poczekać do poniedziałku, 14 listopada. Powód? Wejście w życie przepisów ustawy o dokumentach paszportowych, przez co od 7 do 14 listopada  zmieniono zasady przyjmowania klientów we wszystkich oddziałach i punktach paszportowych województwa pomorskiego. Co zmiany oznaczają dla obywateli?

Oddziały paszportowe w Gdańsku, Gdyni i w Słupsku oraz terenowe punkty paszportowe w Tczewie, Starogardzie Gdańskim, Kartuzach, Kościerzynie, Wejherowie, Chojnicach, Lęborku i Bytowie w tym tygodniu czynne były tylko do wtorku, 8 listopada. Dziś, w środę 9 listopada oraz w czwartek, 10 listopada, oddziały będą zamknięte. Powód? Konieczność wdrożenia nowego systemu wynikającego z ustawy o paszportach. W tym okresie żadne organy paszportowe, zarówno w kraju, jak i za granicą, nie będą przyjmować wniosków o paszporty, ani wydawać dokumentów paszportowych. Kiedy zostanie przywrócony normalny tryb pracy oddziałów paszportowych? To poniedziałek, 14 listopada, od godz. 9:30. 

Paszport tymczasowy można jednak odebrać 

Co w sytuacji, gdy w tych dniach wystąpi potrzeba np. odebrania paszportu tymczasowego? W takich nagłych przypadkach, gdy konieczne będzie przyjęcie i wydanie danej osobie paszportu tymczasowego, należy zgłosić się do Oddziałów Paszportów w Gdańsku, Gdyni i w Słupsku. Możliwe to jest zarówno 9, jak i 10 listopada, w godz. 8 – 15. 30. 

Co oznaczają zmiany? Ma być prościej 

Od 14 listopada formalności związane z wnioskowaniem o paszport mają być prostsze. Rząd chce usprawnić funkcjonowanie rejestrów centralnych. Zmiany oznaczają odejście od wypełniania wniosku paszportowego odręcznie. O możliwości odbioru gotowych dokumentów urząd poinformuje SMS-em lub mailowo, natomiast dzięki nowej e-usłudze będzie też można zgłosić online utratę lub uszkodzenie paszportu. 

Nowości, nowości… 

Powstał Rejestr Dokumentów Paszportowych (RDP). Zastąpi on dotychczasową centralną, jak i lokalne ewidencje. RDP będzie  kolejnym komponentem Systemu Rejestrów Państwowych, łączącego obecnie m.in. rejestry dowodów osobistych, stanu cywilnego, danych kontaktowych i PESEL.

Budowa tego nowego rejestru wiąże się z jeszcze jedną ważną kwestią. Nie będzie już potrzeby wypełniania  papierowego wniosku o paszport. Od poniedziałku, 14 listopada, wniosek elektroniczny wygeneruje urzędnik paszportowy, natomiast obywatel podpisze go cyfrowo.

Jeżeli przy wypełnianiu wniosku obywatel poda własny numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostanie  poinformowany o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru – właśnie za pomocą SMS-a czy poczty elektronicznej. Przy odbiorze paszportu organ wydający potwierdzi tożsamość na podstawie odcisku palca.

E-usługi usprawnią procedurę 

Dzięki nowym e-usługom obywatel sprawdzi też swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP), dowie się, czy paszport bądź inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru, sprawdzi ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego. Natomiast osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, dostarczonego kurierem. 

Grafika opisująca zmiany w ustawie o paszportach

fot. materiały prasowe 

Utrata paszportu? Zgłoś to online 

Ideą wprowadzanych zmian jest maksymalne zwiększenie wygody. Jednym z takich udogodnień jest możliwość zgłoszenia online uszkodzenia czy utraty paszportu albo innego dokumentu paszportowego. Jak to zrobić? 

  1. Po pierwsze należy zweryfikować swoją tożsamość online. Można to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu. 
  2. Następnie należy wejść na portal gov.pl w zakładkę „Usługi dla Obywatela”. Tu trzeba wyszukać e-usługę „Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego”. 
  3. Ostatni krok to kliknięcie ikony „Wyślij zgłoszenie” oraz potwierdzenie za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 09.11.2022 10:34
  • ikona

    Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 09.11.2022 11:10
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze