PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Traffic Design na salonach. Z Gdyni do Vogue’a

Mural na budynku w Gdyni - jeden z dziesiątków projektów zrealizowanych przez stowarzyszenie Traffic Design, fot. Traffic Design

Mural na budynku w Gdyni - jeden z dziesiątków projektów zrealizowanych przez stowarzyszenie Traffic Design, fot. Traffic Design

Otwierasz stronę polskiego Vogue’a, a tam… designerzy z Gdyni! Na łamach jednego z najbardziej prestiżowych modowo-lifestyle’owych tytułów historię działalności stowarzyszenia Traffic Design poruszyła Basia Czyżewska. Krótką opowieść o projektach rodem z Gdyni można znaleźć na stronie magazynu w cyklu pod hasłem „Jak naprawić miasto”.


„Przecieramy oczy, Traffic Design w Vogue Polska” - piszą w mediach społecznościowych bohaterowie tekstu Basi Czyżewskiej. Są dumni, bo mają ku temu słuszny powód - znaleźli się w polskiej edycji Vogue'a, który jest znany niemal na całym świecie. Dla każdego projektanta, nie tylko modowego, publikacja w tym tytule to zawsze pewnego rodzaju prestiż i docenienie marki. Artykuł na stronie Vogue.pl można znaleźć pod tym linkiem.

Tekst poświęcony gdyńskiemu stowarzyszeniu to szybki przegląd ich twórczości na ulicach miast – nie tylko Gdyni, bo każdy, kto śledzi poczynania gdyńskich designerów wie, że swoimi projektami wzbogacali do tej pory także miejskie przestrzenie m.in. w Warszawie, Elblągu czy Gdańsku. W każdym razie historia zaczyna się w Gdyni, od wizualnej metamorfozy rodzinnej lodziarni Kwaśniaków, która stanęła na nogi.

„(..) Nieformalnie, grupa zapaleńców walczy o estetykę miasta – nowoczesną, ale wrażliwą na to, co minione” - charakteryzuje członków stowarzyszenia Traffic Design autorka tekstu z Vogue, Barbara Czyżewska. I właśnie od strony tego, co udało się zmienić z poszanowaniem miejscowej tradycji i kultury, dziennikarka przedstawia lokalnych projektantów.

- Staramy się patrzeć na przestrzeń holistyczne. Stworzyć przyjazne miasto z estetycznym krajobrazem i funkcjonalną architekturą, również tą w małej skali – mówi w wypowiedzi dla polskiej edycji Vogue'a Monika Domańska z Traffic Design.

Wśród zdjęć, które ilustrują twórczość gdyńskiego stowarzyszenia w Vogue znalazły się m.in. kadry z kilkoma gdyńskimi muralami, szyldem żłobka „Niezapominajka”, widniejącym na ścianie szpitala w Śródmieściu neonem „Zdrowia przede wszystkim” czy serią szyldów zaprojektowanych dla małych sklepów i zakładów rzemieślniczych.

Sam magazyn Vogue Polska pojawił się na krajowym rynku dopiero w lutym 2018 roku, jego amerykański pierwowzór istnieje natomiast już od końcówki XIX wieku. Obecnie miesięcznik ukazuje się w kilkudziesięciu lokalnych wersjach w różnych krajach i cieszy się na całym świecie opinią jednego z najbardziej rozpoznawalnych oraz najbardziej prestiżowych periodyków zajmujących się tematami związanymi głównie z modą i lifestyle’em. Także polska edycja cieszy się sporą popularnością – jej profil na Instagramie obserwuje niemal 300 tysięcy osób.

O Traffic Design


Gdyńskie stowarzyszenie Traffic Design to multidyscyplinarny zespół, który zajmuje się kompleksowym działaniem w zakresie sztuki i designu w przestrzeni publicznej. Aktualnie ekipę tworzą Jacek Wielebski, Natalia Wielebska, Monika Domańska, Michał Lech i Rafał Kołsut. To entuzjaści dobrego designu, którzy poświęcają się także tematom placemakingu, organizacji imprez i wydarzeń kulturalnych czy działań zgłębiających charakter i tożsamość przestrzeni miejskiej.

Współpracują zarówno z samorządami i instytucjami publicznymi, jak i z prywatnym biznesem. Jeden z ich flagowych projektów to Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej, podczas którego zmieniają oblicze różnych miejsc na mapie Gdyni. Podejmują działania nie tylko na styku grafitti, street artu i muralizmu, ale także rewitalizują przestrzenie, edukują lokalne społeczności i łączą sztukę z projektowaniem. Korzystają m.in. z metaloplastyki, neonów czy malarstwa. Gdynianie mogą sposród dziesiątków ich projektów kojarzyć m.in. estetyzację targowiska przy placu Górnośląskim w Orłowie, kilka murali w Śródmieściu, napis „Zażółć gęślą jaźń” na łączniku przy ul. Żeromskiego czy charakterystyczną, białą elewację bloku na Grabówku. Za swoje projekty i realizacje są regularnie doceniani w branżowych, ogólnopolskich plebiscytach.

  • ikonaOpublikowano: 20.03.2021 08:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 22.03.2021 12:56
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Zobacz także

Najnowsze