Nowoczesny tabor i elektryfikacja komunikacji miejskiej, nowe osiągnięcia lokalnych firm pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, a także finisz i start kilku strategicznych inwestycji w różnych częściach miasta. Podsumowujemy miniony 2022 rok w kluczowych, bo związanych w dużej mierze z pieniędzmi, aspektach, czyli: gospodarka, inwestycje oraz transport. „Ach, co to był za rok” - chciałoby się klasycznie podsumować mijający 2022, jak i zresztą każdy poprzedni i następny. Tyle, że ostatnich kilkanaście miesięcy to czas tak samo ciekawy i intensywny, co i jednocześnie trudny, w dodatku na wielu polach. Przede wszystkim gospodarczo, bo to właśnie słowa „inflacja”, „kryzys” i „oszczędności” zaczęliśmy w ostatnim czasie odmieniać przez wszystkie przypadki w mediach, przy sklepowych kasach, we własnych domach, ale i w samorządach.Sytuację ekonomiczną komplikują skutki pandemii koronawirusa, a w połowie lutego wybuch wojny za wschodnią granicą jeszcze bardziej nasilił obawy i problemy. Do tego przyspieszające wzrosty cen żywności, usług, paliw i energii elektrycznej – po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat w takim tempie. Polskie miasta i gminy zaczęły liczyć się z rosnącymi kosztami i coraz większymi wydatkami, ale cele nadal pozostały takie same: wysoka jakość infrastruktury i usług publicznych, a przy tym wysoki poziom zadowolenia mieszkańców.Ten rok minął pod znakiem trudnych decyzji i nowych wyzwań, szczególnie w tych obszarach, gdzie kluczowe są pieniądze. Zapraszamy zatem na podsumowanie tego, co w 2022 roku działo się w Gdyni w trzech tematach: gospodarce, inwestycjach i transporcie, bazując na informacjach publikowanych w tym czasie na stronie Gdynia.pl. Inwestycje w 2022 #wGdyni Naprawdę trudny czas dla inwestycji w samorządach dopiero przed nami – i choć już w mijającym roku inwestycyjne plany i budżety weryfikowały rosnące koszty pracy czy materiałów, to zgodnie z założeniami nadal udawało się realizować kluczowe zadania. Zarówno projekty inwestycyjne, które wymagały dokończenia, jak i te wcześniej zaplanowane, które udało się rozpocząć już z datą „2022”. Przypominamy te najbardziej znaczące i najkosztowniejsze z nich – z zastrzeżeniem, że innych, mniejszych zadań realizowanych chociażby przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni, Zarząd Dróg i Zieleni, Gdyńskie Centrum Sportu czy inne jednostki było jeszcze więcej. Gdynianie korzystają z nich na co dzień w swoich dzielnicach, w drodze do pracy czy szkoły, a także w czasie wolnym.Przede wszystkim rozpoczęła się trzecia, ostatnia część powstawania zielonych płuc Gdyni, czyli Parku Centralnego. W ścisłym centrum miasta, rzut beretem od morza i plaży tworzy się zielona przestrzeń, a końcowy etap prac to jego kluczowe elementy – podziemny parking, duża przestrzeń rekreacyjna, pawilony gastronomiczne przykryte zielenią czy ozdobny staw, który zimą może zamieniać się w lodowisko. Od kwietnia wykonawca, Budimex, działa na terenie położonym najbliżej ulic Świętojańskiej i al. marsz. Piłsudskiego, a my cierpliwie i regularnie przyglądamy się postępom prac wartych około 63,4 miliona złotych. Aktualnie konstrukcja z żelbetu powoli znika pod ziemią i w przyszłym roku zacznie się zazieleniać. Postęp prac na budowie trzeciego etapu Parku Centralnego w sierpniu tego rokuW połowie roku zakończyła się natomiast jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat – kompleksowy węzeł Chylonia, z nowoczesnym centrum przesiadkowym i podziemnym parkingiem, który ma zachęcić mieszkańców (i przyjezdnych z sąsiednich miejscowości) do przesiadki na transport zbiorowy i zmiany nawyków transportowych. To domknięcie dużego projektu, którego budowa rozpoczęła się jeszcze w 2019 roku i była warta ponad 88,4 miliona złotych. Otwarcie węzła Chylonia w maju tego rokuTo był też czas „roboczy” dla innego projektu o podobnym znaczeniu: węzła Karwiny. Ciągle toczą się wcześniej rozpoczęte prace, a niektóre z zadań składających się na całą, największą w ostatnich latach gdyńską inwestycję udało się już wykonać. Przed wykonawcami nadal jednak jeszcze sporo pracy do momentu, w którym mieszkańcy Karwin i Wielkiego Kacka (oraz sąsiednich dzielnic) będą mogli w pełni wykorzystać nowe rozwiązania ułatwiające przesiadkę na komunikację zbiorową. Jak mawia porzekadło: „coś się kończy, coś zaczyna”, więc w 2022 roku inny wykonawca podpisał umowę i rozpoczął prace na charakterystycznej, a wręcz kultowej ulicy gdyńskiego Śródmieścia – ulicy Starowiejskiej. To jedna z najciekawszych realizacji w ostatnim czasie, szeroko konsultowana z mieszkańcami, nastawiona na „odzyskanie” przestrzeni drogowej na rzecz pieszych i rowerzystów, a także lokalnych biznesów, w tym gastronomii. Firma Eurovia nadal prowadzi prace na wspomnianej Starowiejskiej i części ul. Abrahama, które kosztują miasto łącznie ponad 10 milionów złotych i tchną nowe życie w tę część centrum.Wizualizacja przebudowy ulicy Starowiejskiej, wiz. Rem Projekt / Urban MediaW połowie roku z ulgą odetchnęli mieszkańcy północnych dzielnic Gdyni i sąsiednich miejscowości, bo zakończyły się przejściowe utrudnienia związane z przebudową ul. Kwiatkowskiego – kluczowej arterii prowadzącej ruch m.in. z Pogórza, Obłuża, Oksywia i Babich Dołów w kierunku estakady (i na odwrót, choć w głównej mierze w porze popołudniowej). Przy kluczowej drodze pojawiły się nowe drogi rowerowe, bezpieczne chodniki i buspasy, a kierowcy skrócili przejazdy w godzinach szczytu dzięki nowej organizacji ruchu. To jedno z najważniejszych zadań drogowych w mieście, które kosztowało blisko 23 miliony złotych. Zakończenie prac przy rozbudowie ul. Kwiatkowskiego na północy Gdyni - materiał z czerwca tego rokuDobrych wieści z północy miasta było więcej - tuż przed końcem roku szkolnego wyjątkowy prezent dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 33 przy ul. Godebskiego – nowa hala sportowa - trafiła do użytku! Wraz z nią trybuny, całe niezbędne zaplecze szatniowe i sanitarne, sala do fitnessu i niezbędne wyposażenie, co pochłonęło ponad 8,2 miliona złotych. Nowa sala w Szkole Podstawowej nr 33 przy ul. Godebskiego tuż po otwarciu, fot. Magdalena Śliżewska / archiwalneGdy zbliżamy się do wakacji, to oprócz promieni słońca warto przypomnieć też remonty gdyńskich szkół i placówek edukacyjnych. Za ponad 43,5 miliona złotych Gdynia zainwestowała w rozbudowy i remonty obiektów, z których korzystają najmłodsi mieszkańcy. Największa z toczących się w trakcie roku gdyńskich inwestycji w placówki edukacyjne - rozbudowa Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 na Chwarznie-Wiczlinie, czyli gdyńskiej Microsoft Showcase School. W czerwcu tego roku na budynku zawisła symboliczna wiecha, a całość ma być gotowa do listopada, fot. Przemysław Kozłowski / czerwiec 2022To łącznie kilkadziesiąt placówek, ale najważniejsze i najbardziej kosztowne zadania toczyły się na Chwarznie-Wiczlinie – nowe skrzydła budynków pięły się w górę przy ZSO nr 8 Microsoft Showcase School (rozbudowa kosztowała około 21 milionów złotych) oraz przy Szkole Podstawowej nr 48 (prace za 12,5 miliona złotych). Będzie zatem więcej nowych sal, a co za tym idzie – więcej miejsc dla uczniów.Rozbudowa Szkoły Podstawowej nr 48 przy ul. Jowisza. W czerwcu na budynku również zawisła symboliczna wiecha, fot. Magdalena Śliżewska / archiwalnePod koniec lipca uruchomiono też procedurę dla nowej drogowej inwestycji, czyli rozbudowy ulicy Chwarznieńskiej na tzw. odcinku witomińskim. Nowe nawierzchnie, nowe drogi rowerowe i chodniki, duża przebudowa najważniejszego skrzyżowania dróg w dzielnicy – to będzie projekt, który mocno odmieni sposób poruszania się po Witominie dla wszystkich uczestników ruchu.Zakres planowanych prac przy rozbudowie ulicy Chwarznieńskiej na WitominieNowa ulica – dosłownie i mniej dosłownie – pojawiła się na osiedlu Meksyk. Jeden z projektów wykonanych w ramach gdyńskiej rewitalizacji pozwolił na zbudowanie drogi z całą niezbędną infrastrukturą oraz siecią kanalizacji deszczowej tam, gdzie wcześniej w zasadzie jej nie było. Teraz to ul. Meksykańska, jak zagłosowali sami mieszkańcy okolicy. Na jej otwarcie prawdziwa meksykańska fiesta! Zrewitalizowana część osiedla Meksyk - to tutaj powstała nowa ulica Meksykańska i m.in. duży parking, fot. Marcin Mielewski / archiwalneNa północy Gdyni, konkretniej: na Oksywiu ruszył też kolejny rewitalizacyjny projekt. Tym razem kompleksowa przebudowa jednego z najbardziej charakterystycznych (i ważnych) skrzyżowań w dzielnicy – przecięcia dróg płk Dąbka, Bosmańskiej i Dickmana. Projektanci wcześniej spotykali się z mieszkańcami i wypracowali rozsądne rozwiązania. Koszt całości to ponad 6,8 miliona złotych, a zakres prac to nie tylko przebudowa nawierzchni drogowych, ale też nowe rondo, nasadzenia zieleni, mała architektura i nowe przestrzenie dla pieszych. Materiał zapowiadający zmiany na rewitalizowanym OksywiuTuż przed końcem roku, w zasadzie niczym prezent od Mikołaja, gdynianie z Małego Kacka (i nie tylko) otrzymali nowoczesną bibliotekę i dzielnicowe centrum sąsiedzkiej współpracy – Przystań Łowicka 51. Za około 5,8 miliona złotych w miejscu po byłym Centrum Kultury, tuż obok Amerykańskiej Szkoły Podstawowej powstała piękna bryła nawiązująca do modernizmu, a w niej perfekcyjnie zaprojektowane przestrzenie, które zachęcają do czytania książek, wspólnej zabawy i spędzania wolnego czasu. No i ta wielka zjeżdżalnia między regałami! Otwarcie Przystani Łowicka 51 w grudniu 2022 rokuJeszcze w tym roku zaczęła też rosnąć kolejna hala sportowa – wyczekiwany obiekt przy ul. Morskiej, obok Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych. Na Grabówku powstaje duży, jednokondygnacyjny obiekt o wymiarach 30 x 50 metrów, który połączy się z budynkiem szkoły łącznikiem. Budowa hali sportowej przy ul. Morskiej, fot. Tomasz KamińskiGodne miejsce upamiętnienia narodowych bohaterów powstaje na oksywskim Cmentarzu Wojennym. Drugi etap budowy kwatery pamięci, dofinansowany z rządowych środków, to m.in. powstający plac reprezentacyjno-apelowy i wielki krzyż, które uzupełnią charakterystyczną instalację przypominającą kadłub statku. Projekt wyglądu kwatery pamięci na OksywiuTradycyjnie w ciągu roku toczą się też mniejsze prace remontowe przy dzielnicowych drogach – nawierzchnie, które doczekały się ubytków po zimie i wymagają interwencji są pokrywane przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni nowymi warstwami bitumicznymi. Wśród ulic, które w ten sposób zmieniły swoje oblicze w mijającym roku warto wymienić chociażby fragmenty ul. płk Dąbka, ul. Piotrkowskiej czy niektóre odcinki ul. Morskiej.Jeden z fragmentów ul. Morskiej z nową nawierzchnią, fot. ZDiZ Gdynia / archiwalne Gospodarka w 2022 #wGdyni Choć był to bardzo trudny gospodarczo okres, lokalny rynek – szczególnie w niektórych branżach – może zaliczyć mijający rok do naprawdę udanych. Gdy spojrzymy na mijające miesiące, zobaczymy rekordowe działania firm i spółek, przeprowadzki do nowych siedzib i otwierające się oddziały w Gdyni, a także dopięcie kilku większych projektów, które wpływają na całe miasto. Najtrudniejsze chyba dopiero przed przedsiębiorcami, ale patrzymy z optymizmem do przodu.Dlaczego? Choćby dlatego, że w Gdyni warunki dla rozwoju biznesu są naprawdę dobre, co potwierdził prestiżowy ranking „Miasta przyjazne dla biznesu” polskiej edycji magazynu Forbes – miasto znalazło się na wysokim, 2. miejscu wśród polskich miast od 150 do 299 tys. mieszkańców. Zadecydowały twarde dane dotyczące salda nowych spółek oraz ich migracji, czyli mówiąc wprost: liczby firm, które przybywają i pozostają w Gdyni, w tym tych zagranicznych.Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała (trzecia od lewej) odebrała w październiku 2022 roku wyróżnienie dla Gdyni za 2. miejsce w rankingu magazynu „Forbes” – „Miasta Przyjazne dla Biznesu”, fot. Tomasz GarstkaTo nie wszystko, bo po stronie sukcesów warto tez odnotować miejsce w pierwszej dziesiątce w rankingu prestiżowego fDi Intelligence, czyli biznesowego działu londyńskiego „Financial Times”. Gdynię ulokowano w rankingu „fDi European Cities and Regions of the Future 2022/23” w kategorii dotyczącej strategii dla inwestorów w mniejszych miastach.A o to, żeby miasto żyło biznesem i tworzyło dla niego dobre perspektywy znów dbali organizatorzy ważnych branżowych spotkań. Po pandemii wydarzenia wracają na właściwe tory i znów stacjonarnie możemy dyskutować o tym, co zmienia się na rynkach Polski i świata – między innymi w portach (kolejne Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni), ale i pod względem rozwoju nowych technologii, w tym paliwowych (miasto było gospodarzem kolejnej edycji PCHET, czyli Polish Conference on Hydrogen Energy & Technologies). Konferencja PCHET w październiku 2022 roku w PPNT Gdynia, fot. Kamil ZłochCi, którzy tworzą biznesy przyszłości i poszukują innowatorów mogli przyjrzeć się największym naukowo-badawczym talentom z kraju podczas Gdynia Explory Week i finału konkursu naukowego Explory w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Może niektóre z tych idei zmienią świat?Finał konkursu naukowego Explory w Gdyni, fot. Magdalena CzernekPodobnie jak umysły finalistów Odysei Umysłu, której krajowy etap zagościł w hali Gdynia Arena i zgromadził blisko 1,5 tysiąca młodych ludzi walczących o wyjazd na światowy finał do Stanów Zjednoczonych – w tym także kilka ekip z gdyńskich szkół. Ten rok szczególnie zapamiętają też wszyscy, którzy przez lata tworzyli – i jako organizatorzy, i jako uczestnicy – konkurs „Gdyński Biznesplan”. Po raz 20. i jednocześnie ostatni poznaliśmy najlepsze, najbardziej innowacyjne pomysły na własne działalności. Jury w edycji kończącej piękną historię promocji biznesowych talentów najbardziej uwiódł pomysł realizacji… elektronicznej (a w zasadzie hybyrydowej) szachownicy. Janusz Lisowski i Lech Bakalarz walczą o rynkowy sukces, a przy okazji wyróżniono też kilka innych przedsiębiorczych idei. Gala finałowa konkursu Gdyński Biznesplan w czerwcu 2022 rokuChoć pandemia i związane z nią zmiany mocno wywróciły sytuację w niektórych branżach, to w 2022 roku udało się w wielu przypadkach wrócić do normy. Jest zatem o czym rozmawiać. Między innymi z tego powodu do miasta po dłuższej przerwie wróciło The BSS Forum, czyli spotkanie sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Konkretniej: do Trójmiasta, z częścią programu w hotelu Courtyard by Marriott. Na czele hasło „Wind of changes”, a na audytorium – ponad 300 gości z całego kraju, reprezentantów centrów usługowych o uznanych markach. W maju – Forum Przedsiębiorstw w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, czyli event skupiający w jednym miejscu lokalne firmy. Ten sam miesiąc to także dwudniowy ProductCamp, wydarzenie przeznaczone dla designerów, start-upowców i analityków, dla których cyfrowa rewolucja nie kryje żadnych tajemnic. Przez dwa dni w gdyńskim PPNT zaroiło się od rozmów i warsztatów poświęconych cyfrowym produktom, a forma eventu rozbudziła wyobraźnię uczestników. Powróciły z rozmachem gdyńskie Targi Pracy. W Gdynia Arenie pojawiło się kilkudziesięciu wystawców poszukujących nowych nabytków do swoich zespołów i jeszcze więcej zainteresowanych, którzy poszukiwali najciekawszych opcji dla siebie. Znalazło się też miejsce dla branży, co do której bajecznych zarobków i świetnych warunków rozwoju w całym kraju dosłownie krążą legendy – kadra zarządzająca sektora IT spotkała się w Gdyni na dwudniowym wydarzeniu „IT Manager of Tomorrow”, w hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront. „IT Manager of Tomorrow” w GdyniA jeśli Gdynia, to także morze i port. Jeśli port – to logistyka. Nic dziwnego, że właśnie tu przedstawiciele transportu, spedycji i logistyki chcą debatować o kluczowych wyzwaniach i to tutaj zastanawiają się nad tym, co ich czeka w najbliższych latach – to Transport Week, który w czerwcu znów odbył się w stacjonarnej formule. Transport Week powrócił do Gdyni w czerwcu 2022 roku w stacjonarnej formule, fot. Kamil ZłochA o tym, że branże funkcjonujące w formie pracy biurowej po pandemii wróciły na właściwe tory mogą świadczyć też chociażby kolejne wieści o zajmowanych przestrzeniach. Jak w nowym, modernistycznym biurowcu K2 przy ulicy Kieleckiej, który już w kwietniu wynajął ponad 2,5 tys. metrów kwadratowych biur znanej w regionie firmie C.Hartwig Gdynia. Tak samo jak otwierające swój oddział w mieście z morza i marzeń Future Processing, czyli polski potentat na rynku IT. Wrześniowe otwarcie oddziału Future Processing w GdyniDo Gdyni w tym roku przywędrował też oddział Nanoseen – inżynieryjno-chemicznego start-upu, który pracuje nad prawdziwą rewolucją w odsalaniu i oczyszczaniu wody morskiej (firma ulokowała się w PPNT Gdynia).Urządzenie do odsalania wody morskiej Nanoseen, fot. Nanoseen / FacebookPojawiło się też wyjątkowe miejsce na badawczo-rozwojowej mapie regionu, a konkretniej – na Oksywiu. W nowym budynku laboratoryjnym Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej znalazło się m.in. dziesięć stanowisk do badań, duża komora bezodbiciowa SAC 10 i przestrzeń do testów mechanicznych oraz środowiskowych. To tutaj mogą być realizowane certyfikowane badania związane chociażby z polem elektromagnetycznym.Od października działa nowoczesne laboratorium Ośrodka Badawczo-Rozwojowego CTM na gdyńskim Oksywiu, fot. Kamil ZłochSwoją ofertę powiększyło też Bio Laboratorium PPNT Gdynia – od tego roku każdy zainteresowany przedsiębiorca (i nie tylko) sprawdzi tutaj także zawartość witaminy C i polifenoli w produktach spożywczych. To ważne na przykład dla producentów popularnych kraftowych piw, ale i innych produktów, w których jakość i pewność będą wartością dodaną. Inwestycje firm, spółek, podmiotów i instytucji działających w Gdyni to osobny temat – było ich tak wiele w ostatnim czasie, że warto uporządkować i przedstawić te najważniejsze i najkosztowniejsze. Bo w końcu, niezależnie od tego, czy realizuje je miasto, czy ktoś inny, ostatecznie w dużej mierze bezpośrednio lub pośrednio korzystają z nich i tak sami mieszkańcy.Od początku roku rozwija się sieć ciepłownicza OPEC Gdynia – tym razem na Chwarznie-Wiczlinie, gdzie do najbardziej ekologicznego źródła ogrzewania będzie mogło przyłączyć się kilka dużych osiedli mieszkaniowych. Cały projekt realizowany przez spółkę ciepłowniczą w kilku etapach to ponad 26 milionów złotych.Rozbudowa sieci ciepłowniczej OPEC Gdynia na Chwarznie-Wiczlinie, mat. OPECSkok jakościowy w Szpitalu Morskim im. PCK w gdyńskim Redłowie. Od początku września chirurdzy z tej placówki, w tym specjaliści urologii mogą operować z asystą (a raczej cyfrową ręką) potężnego w swoich możliwościach robota Da Vinci. Cały system został zakupiony przez Szpitale Pomorskie za około 8,5 miliona złotych, a jego precyzja z połączeniu z lekarzami po specjalistycznych szkoleniach i kursach to prawdziwa rewolucja w leczeniu operacyjnym.Dr n. med. Lech Stachurski, kierownik Oddziału Urologii, Urologii Andrologicznej i Andrologii prezentuje robota da Vinci w nowej pracowni redłowskiego szpitala tuż po otwarciu, fot. Piotr Manasterski / Szpitale PomorskieW tym samym szpitalu zresztą więcej zmian – jesienią otwarto świeżo wyremontowane główną izbę przyjęć oraz oddział chorób wewnętrznych. Koszt obu szpitalnych inwestycji to blisko 16 mln zł. Otwarcie wyremontowanego oddziału w Szpitalu Morskim im. PCK w Redłowie w październiku 2022 rokuW nową infrastrukturę sportową zainwestował w tym roku Uniwersytet Morski – tuż obok kampusu uczelni powstaje zupełnie nowy obiekt, w którym pomieszczą się pełnowymiarowa hala sportowa z trybunami, ścianka wspinaczkowa, siłownia, mniejsze sale sportowe, szatnie, podziemny parking i pokoje gościnne dla sportowców. A to nie koniec planów tej uczelni.Nowe Centrum Sportu Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, wizualizacja, mat. prasowe UMGAkademicki kampus rośnie także na Oksywiu. Akademia Marynarki Wojennej w tym roku skupiła się na rozpoczęciu budowy dwóch kosztownych, nowoczesnych budynków: jeden to Akademickie Centrum Technologii Podwodnych z basenem 12-metrowej głębokości z ruchomym dnem, drugi – 50-metrowy (ale licząc wzwyż) akademik przy ul. Śmidowicza 69, który będzie też łączył funkcje stołówki i sal wykładowych, warty ponad 114,7 mln złotych.Wizualizacja nowego budynku AMW // wiz. Kowalski Architekci Sp. z o.o. / mat. prasoweTo był też przełomowy rok dla świętującego swoje 100-lecie Portu Gdynia. Wielki jubileusz – wielkie inwestycje. Z tych, które dotyczyły minionych miesięcy warto wymienić chociażby kompleksowe pogłębienie portowych basenów w porozumieniu z Urzędem Morskim, które otworzy „bramy” do gdyńskiego portu nawet 400-metrowym statkom handlowym.Chociaż rekordowe jednostki są już dosłownie o krok, bo w marcu do terminalu BCT zawinął nowy rekordzista – MSC Gaia, czyli 366-metrowy kontenerowiec.MSC Gaia, rekordowy statek w trakcie wejścia do portu w Gdyni // fot. Piotr Lewandowski (zdjęcie pochodzi z facebookowej grupy Gdynia w obiektywie)To symbol, który przypomina o nowym etapie w działalności Portu Gdynia i rekord wspomnianego BCT, choć i drugi terminal – GCT Hutchison Ports Gdynia – także bił w tym roku swoje rekordy, 300-metrowym mv Tolten. A jeszcze w marcu zaczęła działać warta około 60 milionów złotych nowoczesna infrastruktura do odbioru ścieków wprost ze statków cumujących w porcie - z korzyścią dla wszystkich, bo minimalizująca szkodliwy wpływ na środowisko, w szczególności wodne. Teren nowej portowej infrastruktury do oczyszczania ścieków na placu XXVII przy ul. Polskiej, fot. Kamil ZłochTuż obok portu, a w zasadzie w jego żywym sercu ruszył też w czerwcu nowy publiczny terminal promowy – na pokładzie jednego z promów Stena Line pierwsi pasażerowie wypłynęli do Skandynawii, odprawiając się z lądu w zupełnie nowym standardzie, godnym najlepszych portów Europy i świata. Już nie w pobliżu estakady Kwiatkowskiego, ale przy ul. Polskiej, zdecydowanie bliżej gdyńskiego Śródmieścia. Premiera nowego terminalu promowego miała miejsce w czerwcu, fot. Agnieszka Zembrzycka, mat. Stena LineBlisko estakady powstało za to portowe zaplecze logistyczne – cały zespół placów manewrowo-składowych, które na aż 18 hektarach powierzchni będą mogły przechowywać towary przeładowywane w Porcie Gdynia, dając zupełnie nowe możliwości. Nowe place składowo-manewrowe przy Porcie Gdynia, fot. mat. prasowe Portu GdyniaMorskich, pozytywnych akcentów w 2022 roku było zresztą więcej. Od września wypłyniemy z Gdyni (albo odwrotnie, do Gdyni) na pokładzie zupełnie nowego, bardziej nowoczesnego promu przewoźnika Stena Line. Zaszczyt bycia matką chrzestną Steny Estelle, nowej jednostki, przypadł wiceprezydent Gdyni, Katarzynie Gruszeckiej-Spychale. W przykładowy rejs do Karlskrony w Szwecji zabiera 1200 pasażerów i nawet 200 ciężarówek, będąc e-flexerem, czyli promem z możliwością zasilania gazem. Symboliczny chrzest promu Stena Estelle we wrześniu 2022 rokuZa rozwojem portu musi też iść rozwój infrastruktury – to zdanie niemal jak mantra powtarzane od lat przez samorządowców. Rozwiązanie to Droga Czerwona, trasa łącząca istniejący zjazd z Obwodnicy Trójmiasta w Chyloni z drogą dojazdową do portu, ratując przeciążoną estakadę Kwiatkowskiego. Ten rok to cały rozdział burzliwych dziejów w sprawie tej kosztownej inwestycji. I choć jeszcze w pierwszym kwartale pojawiały się kolejne schody, a sejm odrzucał propozycję zarezerwowania kwoty na projekt drogi w Gdyni, to ostatecznie nastąpił przełom. Pieniądze znalazły się w środkach Centralnego Portu Komunikacyjnego, a w październiku przedstawiciele rządu zawarli umowę z wykonawcą, który za 8 milionów złotych wykona prace przygotowawcze. Po nich - uzyskanie decyzji środowiskowej oraz przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi. Wydaje się zatem, że nastąpił długo oczekiwany przełom w sprawie Drogi Czerwonej, której koszt wybudowania już kilka lat temu szacowano na ponad 2 miliardy złotych. Podpisanie umowy na prace przygotowawcze Drogi Czerwonej w gdyńskiej ChyloniInfrastruktura drogowa w regionie zmieniła się też dzięki opóźnionemu, ale wyczekiwanemu otwarciu Trasy Kaszubskiej. Po kilkukrotnych zmianach terminów zakończenia prac na finansowanej przez rząd budowie nowej S6 prowadzącej z Gdyni (od węzła Wielki Kack) niemal do samego Lęborka ostatecznie przed świętami, 21 grudnia pierwsze auta pokonały ten odcinek o kilkadziesiąt minut szybciej. Odetchnie droga krajowa numer 6, odetchną też mieszkańcy Gdyni, Rumi, Redy, Wejherowa i innych miejscowości, przez które do tej pory przetaczał się ciężki tranzyt i wzmożony ruch samochodów osobowych.To był rok pracy także dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Remontów w pewnym momencie zrobiło się tyle, że pasażerom trudno było nadążyć ze zmianami – w 2022 roku swoje oblicze kompletnie zaczęły zmieniać aż trzy „gdyńskie” stacje SKM-ki: Gdynia Główna SKM (razem z budynkiem dworca podmiejskiego), Grabówek, Leszczynki i Orłowo. Idzie nowa jakość, więc trzeba jeszcze uzbroić się w cierpliwość, ale najbardziej uciążliwe etapy prac już za ekipami budowlanymi.Spośród zadań, które szczególnie cieszą oko gdynianina warto na pewno wspomnieć… refulację plaż. Gdy miesiące wcześniej sztormy znów zabrały metry piaszczystego wybrzeża, Urząd Morski stara się, aby plaży nie zabrakło dla nikogo (i, przede wszystkim, by pełniła rolę naturalnego umocnienia brzegu). Sprzęt refulacyjny zatem znów pojawił się nad wodą, w różnych miejscach i różnych terminach. Refulacja w czerwcu 2022 roku na plaży w gdyńskim Śródmieściu, fot. Sławomir Okoń / archiwalne Transport w 2022 roku #wGdyni Transport – zeroemisyjny, nowoczesny i zrównoważony – to niezmiennie jeden z gdyńskich priorytetów. Rozwijając miasto, trzeba pamiętać o tym, że przemieszczanie się to jedno z najkosztowniejszych zadań, które też mocno wpływa na jakość życia mieszkańców. Gdynia w 2022 roku nadal stawiała na rozwój komunikacji miejskiej i rowerowej, choć nie było łatwo chociażby ze względu na szybko rosnące koszta paliw i usług oraz drastycznie zwiększające się kosztorysy firm budowlanych. Udało się jednak zrealizować projekty o największym znaczeniu.Jeśli sięgnąć pamięcią do ostatnich kilkunastu miesięcy i poszukać w nich najważniejszego wydarzenia dla miejskiego transportu, wybór może być tylko jeden – premiera 24 fabrycznie nowych elektrobusów Mercedes-Benz. Razem z nimi w tych zakątkach Gdyni, gdzie do tej pory docierały tylko spalinowe silniki pojawiły się szybkie stacje ładowania. Premiera nowych gdyńskich elektrobusów eCitaro przy Muzeum Emigracji, fot. Kamil Złoch / archiwalneTo nowy rozdział gdyńskiej elektromobilności, już nie tylko tej rozumianej przez kursy popularnych „trajtków”. W czerwcu zakończyła się tym samym realizacja ogromnego projektu dofinansowanego z unijnych środków, którego łączna wartość to prawie 101 milionów złotych. Co było najciekawszą nowością w 2022 roku? Kolejny krok do zrównoważonej mobilności, czyli innowacyjny, pierwszy w kraju system miejskich dotacji na zakup e-rowerów. W maju Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwałę w tej sprawie, a już w czerwcu mieszkańcy cieszyli się z podpisanych umów. Miejskie wsparcie to nawet 50% ceny zakupu elektrycznego jednośladu, maksymalnie 2,5 tysiąca złotych.Elektromobilność może też być… atrakcją turystyczną. Wiemy o tym w Gdyni, dlatego w wakacje znów meleks kursujący dla ZKM Gdynia przewoził mieszkańców i turystów po nadmorskim Orłowie, aż pod samo molo i plażę. Orłowski meleks w 2022 roku, fot. Paweł Kukla / archiwalneTo był też rok pod znakiem trudnych zmian. Rosnące koszta to konieczność szukania dodatkowych środków, które pokryją wydatki. Trudną decyzję podjęła w marcu Rada Miasta Gdyni, która przyjęła zaproponowane przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej zmiany w cenach biletów. Od 1 czerwca pasażerowie ZKM Gdynia płacą zatem więcej za bilety jednorazowe i okresowe, ale są też pozytywy: pojawił się nowy, 75-minutowy bilet czasowy, zatem podróż autobusem lub trolejbusem – szczególnie w godzinach szczytu – to nadal zdrowa i opłacalna alternatywa dla samochodu. Jeszcze w sierpniu bilety parkingowe w płatnej strefie zaczęły sprawdzać automaty. Dokładniej: automaty, które przemieszczają się na dachach specjalnych aut do kontroli. Innowacyjny system, który sprawdził się już w wielu miejscach po fazie testów wszedł do regularnego użytku. Pojazd do mobilnych kontroli na ulicach Gdyni, fot. ZDiZ w GdyniPrzymierzamy się też do zupełnie nowej technologii i kolejnej metody na zeroemisyjny transport – w czerwcu na testach w Gdyni pojawił się NesoBus, czyli polski autobus napędzany wodorem. Nie emituje spalin, a nawet oczyszcza powietrze, a o komforcie jego użytkowania testowo mogli się przekonać pasażerowie jednej z regularnych polskich linii. Jedne z najlepszych wieści dla pasażerów komunikacji miejskiej dotyczyły w 2022 roku szczególnie tych, którzy poruszają się w obrębie Chwarzna-Wiczlina. Miasto poświęciło na prace drogowe w tej części Gdyni aż 33 miliony złotych, a dzięki tej kwocie powstanie zupełnie nowy buspas w ulicy Chwarznieńskiej, parking przesiadkowy, nowe drogi drogi rowerowe i przebudowany łącznik z Obwodnicą Trójmiasta. Newralgiczny fragment najważniejszej dzielnicowej drogi będzie można pokonać w godzinach szczytu bez problemów, jadąc miejskim autobusem. Prace już się rozpoczęły. To nie koniec rosnącej systematycznie sieci buspasów, bo drogowe zatory przechytrzymy też, jadąc autobusami po ulicy Janka Wiśniewskiego – w połowie roku rozpoczęły się przygotowania do wyznaczenia kolejnego odcinka, na którym komunikacja miejska ma przewagę nad autami osobowymi. Tym razem pod uwagę brany jest pas rozdzielający kierunki ruchu, który działałby zmiennie, w obie strony, w zależności od potrzeby.Poszukiwanie ułatwień dla tych, którzy stawiają na ekonomię i ekologię w jednym, wybierając komunikację miejską to też tzw. tymczasowe buspasy – działające w newralgicznych porach, na ul. płk Dąbka i ul. Wielkopolskiej. W kwestii transportu nie można zapomnieć o sygnale, na który gdynianie czekali z niecierpliwością: zielonym świetle od PKP PLK dla dalszych prac nad koleją prowadzącą do północnych dzielnic. Jeszcze w sierpniu spółka wyraziła zgodę na realizację wybranego wariantu kolei prowadzącej do północnych dzielnic Gdyni oraz gminy Kosakowo, ruszyły procedury związane z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. Tym samym Północna Kolej Aglomeracyjna już nabiera – na razie w formie koncepcji i projektów, ale jednak – swojego ostatecznego kształtu. Opublikowano: 05.01.2023 07:00 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 05.01.2023 15:06 Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl