Gdyńska Szkoła Filmowa zostanie powołana w styczniu 2010 r. Założycielem szkoły jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Filmową Telewizyjną i Teatralną w Łodzi. Mecenat nad szkołą objęło Miasto Gdynia. W styczniu zostanie uruchomione Biuro Szkoły, od kwietnia rozpocznie się rekrutacja na pierwszy rocznik, a od października zajęcia na kierunku reżysersko-operatorskim.Na kierunek zostanie przyjętych 12 studentów. Nauka w Szkole trwa 1 rok. Jej celem jest przekazanie słuchaczom pełnej i wieloaspektowej, praktycznej, a także teoretycznej wiedzy o warsztacie reżysera i operatora filmowego. Podstawowym założeniem programu nauczania w Gdyńskiej Szkole Filmowej jest równoległe prowadzenie zajęć z filmu fabularnego i filmu dokumentalnego, a także realizacja przez każdego studenta dwóch krótkich filmów (fabularnego oraz dokumentalnego). Nauczanie reżyserii i sztuki operatorskiej będzie opierać się na praktyce. Teoria będzie punktem wyjścia do szeregu praktycznych ćwiczeń, prób warsztatowych oraz etiud filmowych.Program nauczania reżyserii i sztuki operatorskiej filmu fabularnego i dokumentalnego będzie obudowany dużą ilością przedmiotów kierunkowych, mających zapoznać słuchaczy ze wszystkim aspektami realizacji utworu filmowego. Dzielą się one na kilka grup: Pierwsza - to przedmioty związane z poszczególnymi zawodami filmowymi, a więc: scenografia, kostiumologia, fotografia, montaż filmowy, muzyka filmowa, technika i technologia dźwięku oraz produkcja filmowa. Druga - to kształcenie w zakresie dramaturgii i scenariopisarstwa, Trzecia - to zajęcia i warsztaty dotyczące pracy z aktorem. Czwarta - obszar edukacji zawiązany z przedmiotami teoretycznymi czyli historia filmu, analiza filmu fabularnego i dokumentalnego, historia sztuki, historia myśli filmowej, wybrane zagadnienia literackie itp.Studenci Gdyńskiej Szkoły Filmowej odbędą dwutygodniowe praktyki w łódzkiej PWSFTViT oraz na planie realizowanych w Polsce profesjonalnych filmów fabularnych i dokumentalnych.Zrealizowane przez studentów w trakcie nauki krótkie filmy fabularne oraz dokumentalne będą regularnie wysyłane na krajowe i zagraniczne festiwale filmowe (około 40 festiwali rocznie). Gdyńska Szkoła Filmowa zamierza nawiązać stałą współpracę z polskimi i zagranicznymi instytucjami edukacji filmowej. Istotnym elementem programu Szkoły będą gościnne wykłady niekwestionowanych gwiazd światowego kina, uznanych twórców filmowych, reżyserów, dokumentalistów, operatorów obrazu itp.Ideę powołania Szkoły Filmowej w Gdyni od początku wspiera Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek.Pomysłodawcami Gdyńskiej Szkoły Filmowej są: Leszek Kopeć - Dyrektor GSFAbsolwent polonistyki na Uniwersytecie Gdańskim. W latach 1973-1979 współzałożyciel i redaktor literackiego pisma studenckiego „Litteraria". Przedsiębiorca, wydawca, autor powieści „Kredowe koło" wydanej w 1989 roku oraz opowiadań i recenzji publikowanych w czasopismach polskich. W latach 1995-2002 współpracownik kuriera czytelniczego „Megaron". Od 1999 Dyrektor Neptun Filmu, a następnie Dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Od 2005 Dyrektor Centrum Kultury w Gdyni, Prezes Zarządu Pomorskiej Fundacji Filmowej w Gdyni, od 2007 także producent filmowy.Jurek Rados - Z-ca DyrektoraReżyser, scenarzysta, fotograf. Twórca idei Rodzinnego Albumu Polaków, czyli zbiorowych, pozowanych fotografii mieszkańców miast, grup etnicznych i zawodowych, m.in.: rodzinnego zdjęcia: „Polaków z Ojcem Świętym", „Filmowców i uczestników XXX FPFF w Gdyni", „Powstańców Warszawskich", „Kaszubów", a także rodzinnych zdjęć mieszkańców miast, m.in. Gdańska, Katowic, Poznania, Olsztyna, Gorzowa, Sieradza i wielu innych.Autor krótkich filmów „Kroniki FPFF", wideoklipów (Maciej Maleńczuk „Gdzie są przyjaciele moi" i Paweł Kukiz „Miasto budzi się") oraz reklam. Reżyser programu „Wojciech Cejrowski - boso przez świat", widowiska publicystycznego „Bramy jutra", filmów dokumentalnych „Andrzej Wajda ogląda Popiół i diament", „Janusz Morgenstern ogląda Do widzenia, do jutra..." oraz „Kuchnia Mistrzów".Pomysłodawca i realizator kolejnych edycji Pomorskich Warsztatów Filmowych.Autorem programu Szkoły oraz wykładowcą przedmiotu reżyserii filmu fabularnego jest Rektor PWSFTViT w Łodzi Robert Gliński - Dyrektor GSF ds. Nauczania.Reżyser. Absolwent wydziału architektury Politechniki Warszawskiej (1975). W latach 1989-91 członek Komitetu Kinematografii. Od roku 2002 wykładowca na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, od 1 września 2008 rektor uczelni.FILMY FABULARNE:2009: ŚWINKI2007: BENEK2005: WRÓŻBY KUMAKA - nagroda Specjalna Jury na festiwalu w Warnie 20062004: DŁUGI WEEKEND - film telewizyjny; Złote Grono - Łagów 2004; nagroda KRRiTv, nagroda za scenariusz, nagroda dla najlepszego aktora na XXIX Festiwalu Polskich Filmów w Gdyni; Srebrna Płyta - na Chicago International Television Awards 20052001: CZEŚĆ TERESKA - (Nagroda Specjalna Jury, Nagroda FIPRESCI, Nagroda Don Kichota Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych na 36 Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Varach; nagroda im.Kieślowskiego dla najlepszego filmu europejskiego na Festiwalu Filmowym w Denver USA; Nagroda Główna „Złota Lilia" na festiwalu w Wiesbaden (Niemcy); nagroda „Srebrny Delfin" za reżyserię na festiwalu Festroia (Portugalia); nagroda aktorska dla Oli Gietner za rolę Tereski na Międzynarodowym Fetiwalu w Chicago (USA); Nagroda Główna „Złote Lwy" oraz nagroda dziennikarzy publiczności na XXVI Festiwalu Polskich Filmów w Gdyni; Polska Nagroda Filmowa „ORŁY" dla najlepszego filmu oraz „ORŁY" za reżyserię; „PASZPORT POLITYKI" nagroda tygodnika „Polityka" za twórczość filmową; „ZŁOTA KACZKA" nagroda miesięcznika „Film" za najlepszy polski film w roku 2001)1998: KOCHAJ I RÓB CO CHCESZ1996: MATKA SWOJEJ MATKI1992: WSZYSTKO CO NAJWAŻNIEJSZE - (Grand Prix Złote Lwy dla Najlepszego Filmu Polskiego roku 92, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda za zdjęcia i dźwięk na XVII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (POLSKA); „TRIESTE PER LA PACE" nagroda na międzynarodowym festiwalu Adria Alpe Cinema (WŁOCHY)1988: ŁABĘDZI ŚPIEW - (Srebrne Lwy Gdańskie za reżyserię na XIII Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni)1986: ROŚLINY TRUJĄCE - film telewizyjny1983: NIEDZIELNE IGRASZKI - (Złoty Dukat, nagroda FIPRESCI, nagroda katolicka na festiwalu w Mannheim 1987 (Niemcy); „Złoty Jantar" za najlepszy debiut na festiwalu Młodych w Koszalinie (Polska);wybrany przez Museum of Modern Art w Nowym Yorku do prezentacji w cyklu New Films/New Directors)FILMY DOKUMENTALNE:2007: Homo.pl2004: Pisklak2003: Dziewczęta z ośrodka (serial dok.)1987: Ja, Żyd...1986: Nr.94287, Nr.1819701982: Dwójka bez sternika1981: My się nie boimy1979: Nadobnisie i koczkodanyoraz przedstawienia teatralne m.in. Henryk IV w Teatrze Ateneum w Warszawie, Antygona w Nowym Jorku w Teatrze Nowym w Poznaniu, Halo, to ja w Teatrze Powszechnym w Warszawie i kilkanaście przedstawień teatru telewizyjnego m. in.: Kochanek (H.Pinter), Opowieść wigilijna (K.Dickens), Pat (P.Kohout), Maria Stuart (F.Schiller), Księga raju (I.Manger).Z Gdyńską Szkołą Filmową na stałe będą współpracować znakomici filmowcy i uznani wykładowcy m.in: Milenia Fiedler - montaż filmu fabularnego, Absolwentka Wydziału Montażu Filmowego i Realizacji Telewizyjnej FAMU w Pradze (1985-89). W zawodzie pracuje od 1991 r. Jest montażystką nie tylko filmów fabularnych oraz seriali telewizyjnych, ale także ma na swoim koncie montaż wielu filmów dokumentalnych, animacji, jak również spektakli Teatru Telewizji. W 2005 r. obroniła doktorat na Wydziale Reżyserii Filmowej PWSFTviT w Łodzi. Obecnie jest Prezesem Polskiego Stowarzyszenia Montażystów.Nagrody filmowe:2002: WEISER Orzeł, Polska Nagroda Filmowa w kategorii: najlepszy montaż; za rok 20012001: WEISER Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF) nagroda za montaż1997: „Czas zdrady" Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF) nagroda za montaż Paweł Huelle - adaptacja literacka na potrzeby scenariusza filmowego, Prozaik, a także autor tomiku wierszy, absolwent Wydziału Filologii Polskiej w Gdańsku. Tam też pracował jako dziennikarz w Biurze Informacji Prasowej "Solidarności", wykładowca uniwersytecki, redaktor, dyrektor Ośrodka Gdańskiego Telewizji Polskiej, a ostatnio jako felietonista "Gazety Wyborczej". Huelle jako pisarz odniósł ogromny sukces i uhonorowany został wieloma prestiżowymi nagrodami. Jego książki, a zwłaszcza debiutancka powieść WEISER DAWIDEK, zostały przetłumaczone na 15 języków. Przygody związane z dociekaniem prawdy, zaświadczające o niepoznawalności świata, są m.in. udziałem bohaterów jego opowiadań pomieszczonych w dwóch następnych książkach OPOWIADANIA NA CZAS PRZEPROWADZKI (1991) oraz PIERWSZA MIŁOŚĆ I INNE OPOWIADANIA (1996). Opowiadania Huellego są osadzone w różnych, drobiazgowo rekonstruowanych pod względem historycznego miejsca i czasu realiach, choć na ogół zawsze jakoś pozostają związane z "małą ojczyzną" autora, Gdańskiem i jego okolicami. Stanowią zapis własnej historii dorastania autora, poszukiwania mitycznej genealogii, korzeni duchowych. W latach 1998 - 2009 ukazały się powieści Pawła Huelle: MERCEDES BENZ, CASTORP, OSTATNIA WIECZERZA, OPOWIEŚCI CHŁODNEGO MORZA.Andrzej Jaroszewicz - sztuka operatorska, W 1955 roku rozpoczął studia na Wydziale Operatorskim PWSTiF jednak po roku przerwał naukę. W latach 1956-59 uczył się w Studium Nauczycielskim (rysunek). W 1963 ponownie został przyjęty na studia na II rok, a ukończył je w 1966. Po ukończeniu szkoły wyjechał do Paryża, gdzie pracował dla Andrzeja Żuławskiego jako realizator obrazu. Po powrocie do kraju pracował jako operator kamery przy filmach dobrze znanych młodszej publiczności (m.in. "Uprowadzenie Agaty", "Fuks"). W latach 1959-63 pracował jako asystent reżysera przy kilku filmach fabularnych. Jest przewodniczącym Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego. Ostatnio współpracował z Andrzejem Wajdą przy realizacji widowiska telewizyjnego "Bigda idzie". Swój kunszt operatorski pokazał w trakcie zdjęć do filmu "Na srebrnym globie", którego produkcja - decyzją ówczesnych władz kultury została wstrzymana u schyłku lat 70-tych, zaprzepaszczając tym samym szansę wyprzedzenia amerykańskiej fali produkcji, jakże dzisiaj popularnego gatunku science fiction.Marek Kuczyński - muzyka filmowa, Kompozytor, twórca muzyki filmowej, koncertowej i teatralnej. Tworzy w wielu stylach, od muzyki symfonicznej i kameralnej poprzez jazz do muzyki elektronicznej. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku. Założyciel i twórca SHAFFASTUDIO. Nagrywa i koncertuje z najlepszymi polskimi muzykami i zespołami.Laureat wielu nagród, m.in:* Nagroda jury za najlepszą muzykę filmową na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1998 roku (film polsko - niemiecki Cudze szczęście w reż. Mirosława Borka)* Pomorskiej Nagrody Artystycznej 1999 za Mszę Kaszubską na sopran, saksofon, chór i orkiestrę (utwór nagrodzony również na konkursie kompozytorskim z okazji wizyty Jana Pawła II na Pomorzu w 1999r.)* Nagrody Wojewody Pomorskiego za najlepszą muzykę teatralną za rok 1998 (Wynalazek miłości Toma Stopparda w reż. Krzysztofa Babickiego - Teatr Wybrzeże, uznany przez prestiżowy miesięcznik "Teatr" za jedną z najlepszych kompozycji teatralnych w Polsce w sezonie 98/99)* Nagrody Głównej w konkursie na Hejnał Tysiąclecia Gdańska* Złotej Maski 2001, oraz nagrody na XXVI Opolskich Konfrontacjach Teatralnych "Klasyka Polska 2001" za muzykę do Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego dla Teatru Śląskiego w Katowicach.Rafał Listopad - montaż filmu dokumentalnego, Absolwent Międzywydziałowego Studium Montażu PWSFTViT w Łodzi. Jeden z najbardziej utalentowanych montażystów młodego pokolenia. W fabule współpracował z Andrzejem Wajdą („Katyń", z Milenią Fiedler) Maciejem Migasem („Morze" [w:] Oda do radości), Michałem Kwiecińskim („Statyści"), a także z Filipem Marczewskim („Melodramat"), Bartkiem Konopką („Trójka do wzięcia"), Grzegorzem Packiem („Środa, czwartek rano"); w dokumencie - z Marcelem Łozińskim („Poste Restante"), Antonim Krauze („Do potomnego"), Katarzyną Maciejko-Kowalczyk („Jaki jest z bliska"), Jackiem Petryckim ("Czternascie dni-prowokacja bydgoska"), Maciejem Migasem i Jędrzejem Morawieckim („Syberyjski przewodnik") oraz z Francesco Corrozzinim („Wierszalin").Laureat nagród za montaż na Koszalińskich Spotkaniach Filmowych „Młodzi i Film" za „Morze" [w:] Oda do radości (2006), na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Filmowych - Poczdam 2007 za „Melodramat", nagroda Offskara - Polska Nagroda Kina Niezależnego za „Trójkę do wzięcia" (2008), Nominowany w kategorii: najlepszy montaż, do nagrody Orła - Polskiej Nagrody Filmowej (2008) za "Katyń".Od 2006 prowadzi dla Fundacji Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej interaktywne warsztaty czytania mediów audiowizualnych dla licealistów i gimnazjalistów, oraz dla nauczycieli warsztaty o sztuce montażu.Członek Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. Współwłaściciel studia postprodukcyjnego HandMade Pictures.Grzegorz Łoszewski - scenariusz filmu fabularnego, Absolwent Wydziału Teologicznego ATK (studia doktoranckie, 1991), studia na wydziale filozofii (nieukończone). Od 1995 roku - współpraca literacka z TVP, Akson Studio, Studio A oraz zespołami filmowymi: Perspektywa, Oko i Dom. W swoim dorobku zawodowym ma ponad dziesięć scenariuszy i adaptacji dla Teatru TV. W tym m.in. „Szkarłatna litera" (reż. M. Dejczer), „Od szóstej do szóstej" (reż. F. Zylber), „Naparstek Pana Boga" (P. Łysak). Jest autorem kilkunastu oryginalnych i napisanych na zamówienie scenariuszy filmowych (historie własne i adaptacje, seriale i filmy TV). Jest pomysłodawcą cyklu „Święta polskie", który zakłada realizację godzinnych telewizyjnych filmów o współczesnej tematyce psychologicznej i moralnej połączonych wspólnym motywem któregoś ze świąt. W ramach tego cyklu napisał scenariusze do filmów: „Noc świętego Mikołaja" (reż. J. Kondratiuk, nagroda za scenariusz na XXV Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni), „Wszyscy święci" (reż. A. Barański). Współautor adaptacji kilkudziesięciu odcinków „Miodowych lat" (reż. M. Wojtyszko), w tym kilkunastu oryginalnych, a także współautor adaptacji serialu „Kasia i Tomek" oraz „Camera Café" (reż. J. Bogajewicz).Radek Moenert - montaż filmu fabularnego,Założyciel pracowni MOENERT.COM, od lat z powodzeniem wykonującej autorskie animacje i montaż na potrzeby między innymi filmów reklamowych i programów TV, montaż teledysków i programów dla dzieci, filmy animowane.Twórca jedynej polskiej i zarazem pierwszej nie-amerykańskiej reklamy iPoda dla firmy Apple Inc. Obecnie stały członek nieformalnej grupy twórczej KarabinMaszynowy.com.Ostatnie realizacje:Autorski montaż serii "Boso przez „Świat" dla TVP2, animacje do programu "Zakręcony tydzień" dla TVP2, montaż teledysków Macieja Maleńczuka, Pawła Kukiza i Golden Life, montaż programu "Skibomagiel" dla Tele5, montaż i postprodukcja filmów "KRONIKA 32", "KRONIKA 33", "KRONIKA 34" (kronika FPFF), produkcja i montaż programu edukacji filmowej "Akademia Filmowa Multikino" dla Multikino S.A., montaż programu "Przebojowe Dzieci" dla TV Polsat, prowadzenie wykładów i montaż (z Rafałem Listopadem i Milenią Fiedler) w ramach Pomorskich Warsztatów Filmowych, autorskie animacje i authoring płyt DVDvideo dla FMF FM, realizacja filmów dla BIEG 2012 "Stadion w Gdańsku", realizacja dokumentacji budowy stadionu w Gdańsku na Euro 2012, realizacja serii spotów reklamowych "Unia dla Gdańska", stworzenie autorskiej identyfikacji audiowizualnej festiwalu "MTV Gdańsk Dźwiga Muzę", realizacja czołówki serialu "Agentki" dla TV Polsat, realizacja autorskich trailerów do serialu "Na dobre i na złe" dla TVP2, projekt i realizacja scenografii multimedialnej do baletu Izadory Weiss "Romeo i Julia" dla Opery Bałtyckiej, montaż spektakli baletowych i operowych oraz filmów dokumentalnych dla MezzoTV.Mirosław Przylipiak - historia filmu, Dr hab. Uniwersytetu Gdańskiego. Prof. Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku. Jest wykładowcą akademickim zagadnień kina i kultury audiowizualnej. Tematem jego rozprawy doktorskiej były Modele podmiotowości wypowiedzi filmowej, zaś rozprawa habilitacyjna dotyczyła Poetyki kina dokumentalnego. Jest autorem książek: Kino stylu zerowego (1994), Kino najnowsze (1998, wraz z Jerzym Szyłakiem) oraz kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a także licznych recenzji filmowych. Stypendysta Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda. Jego książka Poetyka kina dokumentalnego jest owocem wieloletnich badań. Sformułował własne, oryginalne definicje tego rodzaju twórczości filmowej, a także opisał jej najważniejsze cechy. W 2001 roku otrzymał za tę publikację prestiżową Nagrodę im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku 2000, przyznawaną przez miesięcznik "Kino".Sławomir Pultyn - fotografika, Absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.Scenarzysta, reżyser, autor zdjęć do filmów i programów dokumentalnych, m.in: „Życie, miłość, śmierć i inne błahostki czyli Jan Saudek czeski fotograf", „Urodziłam się dwa razy", „Bez znieczulenia czyli czy jest coś straszniejszego niż wizyta u dentysty", „Młodopolacy", „Kronika końca wieku", „Hel czyli tam i z powrotem", „Życie jest piękne", „Janusz Morgenstern ogląda Do widzenia do jutra", „Gdynia czyli Miasto z morza, making of".Twórca idei Rodzinnego Albumu Polaków, zbiorowych pozowanych fotografii mieszkańców miast, grup etnicznych, grup zawodowych. Najbardziej znane spośród ponad trzydziestu wykonanych zdjęć to: "Rodzinne zdjęcie Polaków z Ojcem Świętym", rodzinne zdjęcia "Gdańszczan", "Poznaniaków", "Olsztynian", "Mieszkańców Katowic", "Malborka", "Powstańców Warszawskich", "Przystanku Woodstock", "Rodzinnego zdjęcia Solidarności podczas koncertu Jeana Michela Jarre", oraz wielu firm m.in. "Hestii", "Orange", "Stoczni Remontowej", "GE Money" i wielu innych.Andrzej Titkow - reżyseria filmu dokumentalnego.Scenarzysta i reżyser filmów dokumentalnych oraz fabularnych. Autor kilku tomików wierszy. W 1974 otrzymał nagrodę na Warszawskiej Jesieni Poezji. Od 1973 związany z WFD w Warszawie. W latach 1972-81 współpracował z Telewizją Polską. Od 1977 członek Zespołu Filmowego "Perspektywa". Zajmuje się także reżyserią teatralną, prowadzi działalność dydaktyczną. W latach 1998-99 wykładał w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, od roku 1999 prowadzi zajęcia z historii filmu oraz zagadnień formy filmowej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od roku 2004 także w Warszawskiej Szkole Filmowej. W latach 2004-06 zastępca kierownika Redakcji Filmów Dokumentalnych Programu 1 TVP. Opublikowano: 04.11.2009 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)