Korporacja Budowlana DORACO zajmie się budową pirsu na gdańskim lotnisku – oficjalnie podpisano umowę na realizację rozbudowy terminalu pasażerskiego. Nowy pirs będzie przedłużeniem istniejącego terminalu T2 w kierunku zachodnim. Port Lotniczy Gdańsk zyska dzięki temu prawie 16 tysięcy metrów kwadratowych nowej powierzchni, dzięki której pasażerowie będą mogli podróżować w bardziej komfortowych warunkach.
- Podnosimy jakość obsługi pasażera. Powstanie dużo nowego, dobudujemy mniej więcej 1/3 tego terminalu, który obecnie posiadamy. Będzie to pirs, czyli takie budowlane „molo” w stronę Banina, zwiększamy liczbę punktów kontroli bezpieczeństwa. Będzie więcej taśm bagażowych. Myślę, że dzisiejsza infrastruktura przeniosłaby siedem milionów pasażerów w dobrym komforcie. Po wybudowaniu pirsu możemy mówić o dziewięciu milionach pasażerów w dobrym komforcie – zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Kto najbardziej skorzysta na rozbudowie? W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, takich jak Irlandia czy Wielka Brytania, a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1. Część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen. Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb przez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen.
Na parterze dobudowanej części terminalu będą obsługiwane przyloty, a na piętrze odloty. Znajdą się tam też 2 wyjścia autobusowe. Ponadto zaprojektowano 4 zewnętrzne klatki schodowe, umożliwiające dostęp do rękawów pasażerskich.
Wykonawca, firma DORACO ma wybudować pirs wraz z pełnym wyposażeniem, co będzie kosztowało 255 milionów 229 tysięcy 228 zł netto. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które Port Lotniczy Gdańsk wyemituje przy współpracy z bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. Zgodnie z umową budowa pirsu ma potrwać 26 miesięcy i powinna się zakończyć w III kwartale 2021 roku.
Opublikowano: 15.10.2019 15:14
Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)
Zmodyfikowano: 15.10.2019 15:48
Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz