Po niespełna dwóch latach od symbolicznego rozpoczęcia prac w gdyńskiej stoczni Crist do Finlandii wypłynął nowoczesny, hybrydowy prom Altera – najnowsze zamówienie FinFerries. To kolejna, jeszcze bardziej innowacyjna konstrukcja z Gdyni po nagradzanej m.in. tytułem „Ship of the Year” Elektrze, która unowocześni ekologiczną flotę skandynawskiego armatora. Stocznia Crist z Gdyni pisze nowy rozdział w historii ekologicznej żeglugi – udało się zakończyć kolejną budowę dla fińskiego FinFerries. Jednostka w tym tygodniu wypłynęła do zamawiającego i już wiadomo, że jest jeszcze bardziej nowoczesna i innowacyjna niż jej obsypana międzynarodowymi nagrodami poprzedniczka, Elektra.Hybrydy to ważny trend na rynku przewozów promowych – szczególnie w Skandynawii, gdzie ze względu na specyfikę terenu są one regularnie wykorzystywane np. przez tranzyt czy samochody osobowe.P315 (numer budowy nadany przez stocznię) to hybrydowy prom do przewozu pojazdów i pasażerów, który ma łączną długość 104 metrów przy nieco ponad 15 metrach szerokości. Jego maksymalne zanurzenie to 3,5 metra. Na swoim pokładzie pomieści jednorazowo 92 samochody, 3 ciężarówki i do 370 pasażerów przy zaledwie 3-osobowej załodze.Tak jeszcze na etapie projektu stocznia Crist wizualizowała kolejny prom dla FinFerries, fot. mat. prasowe Crist Czerpiąc z dobrych doświadczeń Nowa jednostka z Crista garściami czerpie z technologii zastosowanych już wcześniej przy budowie wspomnianej Elektry. Przypomnijmy, że mowa o jednym z najnowocześniejszych promów na świecie, który w 2018 roku zdobył prestiżowy tytuł „Ship of the Year” w konkursie Marine Propulsion Awards. Prace przy niemal bliźniaczym promie rozpoczęto w gdyńskiej stoczni w ostatnim kwartale 2020 roku, a jeszcze w pierwszego połowie czerwca tego roku odbyło się już jego wodowanie.Już w zeszłym roku zamawiający, FinFerries zapowiedział, że nowa jednostka przybierze nazwę „Altera”. - „Altera” oznacza dumę, doskonałość i „jedną z pary”, co jest trafne, ponieważ Altera będzie działać obok Elektry na archipelagu Turku, na trasie Parainen–Nauvo. Jesteśmy dumni z technologii Elektry i cieszymy się, że możemy powitać kolejny ekologiczny prom z napędem elektrycznym na Parainen –- mówił o promie z gdyńskiej stoczni Crist Mats Rosin, dyrektor generalny Suomen Lauttaliikenne Group. Baterie pełne w kilka minut Wyróżnikiem nowego promu rodem z Gdyni jest przede wszystkim innowacyjny system ładowania. Rozwiązania dostarczyła firma Siemens, a baterie napędzające jednostkę można naładować w zaledwie kilka minut. Ładowanie może odbywać się zarówno z lądu, jak i przez trzy generatory prądotwórcze na pokładzie. Zamontowano też m.in. panele słoneczne. Baterie mają pojemność 1200 kWh.Prom, jak zapewnia FinFerries, ma trafić do regularnego użytku na wodach terytorialnych Finlandii najpóźniej 1 stycznia 2023 roku. Jeden z branżowych portali, GospodarkaMorska.pl podaje też, że w gdyńskiej stoczni Crist toczą się prace związane z budową kolejnego promu dla tego samego armatora. Opublikowano: 18.07.2022 08:48 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 18.07.2022 09:35 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz