PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Nowoczesna Altera płynie z Gdyni do Finlandii

Nowoczesny, hybrydowy prom Altera wypłynął już z gdyńskiej stoczni Crist do zamawiającego - fińskiego FinFerries, fot. GospodarkaMorska.pl

Nowoczesny, hybrydowy prom Altera wypłynął już z gdyńskiej stoczni Crist do zamawiającego - fińskiego FinFerries, fot. GospodarkaMorska.pl

Po niespełna dwóch latach od symbolicznego rozpoczęcia prac w gdyńskiej stoczni Crist do Finlandii wypłynął nowoczesny, hybrydowy prom Altera – najnowsze zamówienie FinFerries. To kolejna, jeszcze bardziej innowacyjna konstrukcja z Gdyni po nagradzanej m.in. tytułem „Ship of the Year” Elektrze, która unowocześni ekologiczną flotę skandynawskiego armatora.


Stocznia Crist z Gdyni pisze nowy rozdział w historii ekologicznej żeglugi – udało się zakończyć kolejną budowę dla fińskiego FinFerries. Jednostka w tym tygodniu wypłynęła do zamawiającego i już wiadomo, że jest jeszcze bardziej nowoczesna i innowacyjna niż jej obsypana międzynarodowymi nagrodami poprzedniczka, Elektra.

Hybrydy to ważny trend na rynku przewozów promowych – szczególnie w Skandynawii, gdzie ze względu na specyfikę terenu są one regularnie wykorzystywane np. przez tranzyt czy samochody osobowe.

P315 (numer budowy nadany przez stocznię) to hybrydowy prom do przewozu pojazdów i pasażerów, który ma łączną długość 104 metrów przy nieco ponad 15 metrach szerokości. Jego maksymalne zanurzenie to 3,5 metra. Na swoim pokładzie pomieści jednorazowo 92 samochody, 3 ciężarówki i do 370 pasażerów przy zaledwie 3-osobowej załodze.

Tak jeszcze na etapie projektu stocznia Crist wizualizowała kolejny prom dla FinFerries, fot. mat. prasowe Crist
Tak jeszcze na etapie projektu stocznia Crist wizualizowała kolejny prom dla FinFerries, fot. mat. prasowe Crist

Czerpiąc z dobrych doświadczeń


Nowa jednostka z Crista garściami czerpie z technologii zastosowanych już wcześniej przy budowie wspomnianej Elektry. Przypomnijmy, że mowa o jednym z najnowocześniejszych promów na świecie, który w 2018 roku zdobył prestiżowy tytuł „Ship of the Year” w konkursie Marine Propulsion Awards.

Prace przy niemal bliźniaczym promie rozpoczęto w gdyńskiej stoczni w ostatnim kwartale 2020 roku, a jeszcze w pierwszego połowie czerwca tego roku odbyło się już jego wodowanie.

Już w zeszłym roku zamawiający, FinFerries zapowiedział, że nowa jednostka przybierze nazwę „Altera”.

- „Altera” oznacza dumę, doskonałość i „jedną z pary”, co jest trafne, ponieważ Altera będzie działać obok Elektry na archipelagu Turku, na trasie Parainen–Nauvo. Jesteśmy dumni z technologii Elektry i cieszymy się, że możemy powitać kolejny ekologiczny prom z napędem elektrycznym na Parainen –- mówił o promie z gdyńskiej stoczni Crist Mats Rosin, dyrektor generalny Suomen Lauttaliikenne Group.



Baterie pełne w kilka minut


Wyróżnikiem nowego promu rodem z Gdyni jest przede wszystkim innowacyjny system ładowania. Rozwiązania dostarczyła firma Siemens, a baterie napędzające jednostkę można naładować w zaledwie kilka minut. Ładowanie może odbywać się zarówno z lądu, jak i przez trzy generatory prądotwórcze na pokładzie. Zamontowano też m.in. panele słoneczne. Baterie mają pojemność 1200 kWh.

Prom, jak zapewnia FinFerries, ma trafić do regularnego użytku na wodach terytorialnych Finlandii najpóźniej 1 stycznia 2023 roku. Jeden z branżowych portali, GospodarkaMorska.pl podaje też, że w gdyńskiej stoczni Crist toczą się prace związane z budową kolejnego promu dla tego samego armatora.

  • ikonaOpublikowano: 18.07.2022 08:48
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 18.07.2022 09:35
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze