29 grudnia 2016 r. na ulicach Gdyni zaprezentowały się nowe autobusy marki Solaris. Od 1 stycznia wozić będą pasażerów linii S i Z. 8 z 12 pojazdów przyjechało do Gdyni prosto z fabryki. Zakupiło je konsorcjum firm Meteor oraz Irex-1 i Irex-3, które wygrało przetarg na obsługę dwóch z najdłuższych gdyńskich tras autobusowych.31 grudnia 2016 r. kończą się 8-letnie umowy na obsługę części kursów na linii pospiesznej S - łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem oraz całej linii Z - łączącej Żukowo z Gdynią (Dworcem Głównym PKP). Potrzebne było więc wyłonienie operatora na kolejne lata. W zakończonym niedawno postępowaniu przetargowym na zwyciężyło konsorcjum firm Meteor z Jaworzna oraz Irex-1 i Irex-3 ze Świętochłowic. Operator wozić będzie pasażerów na liniach S i Z przez kolejnych 10 lat. Taki czas trwania kontraktu umożliwiła ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.Operator będzie obsługiwał wymienione linie dwunastoma autobusami, w tym ośmioma fabrycznie nowymi - sześć 12-metrowych Solarisów Urbino wozić będzie pasażerów S-ki, a 2 przegubowe pojazdy obsłużą linię Z.Dwa z nowych Solariów Urbino wykonały swój pierwszy, pokazowy kurs 29 grudnia. Punktualnie o godz. 10.00. wyjechały sprzed Urzędu Miasta Gdyni do Bulwaru Nadmorskiego. Oficjalnej inauguracji pojazdów dokonali tam wiceprezydent Gdyni Michał Guć, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor gdyńskiego oddziału firmy Meteor-Irex Marzena Biały oraz dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach Rafał Zajas.Jestem pewien, że te wozy, pachnące jeszcze nowością, w których pojawiają się liczne innowacje wychodzące naprzeciw potrzebom pasażerów, będą dobrze służyły gdynianom i mieszkańcom metropolii - powiedział podczas spotkania Michał Guć.Nowością w gdyńskiej komunikacji miejskiej jest wyposażenie 8 fabrycznie nowych pojazdów w bardzo bogatą informacje pasażerską. Wewnątrz, oprócz wyświetlaczy podsufitowych, prezentujących przystanek bieżący i 6 kolejnych, pojawią się także elektroniczne tablice boczne prezentujące całą trasę linii - tzw. koraliki. Wszystkie pojazdy zostały też wyposażone w ładowarki USB i duży tylny zewnętrzny wyświetlacz. Prezentuje on - oprócz numeru linii - także przystanek docelowy. Jest to rozwiązanie, które ułatwia przesiadanie się (także od tyłu widać, dokąd jedzie dany pojazd).Wraz z wprowadzeniem do eksploatacji nowych autobusów otwieramy właściwie drogę do tego, aby kolejne autobusy wprowadzane do naszej sieci też były tak bogato wyposażone - komentował prof. Olgierd Wyszomirski.W komunikacji autobusowej organizowanej przez ZKM w Gdyni, w skali całej sieci komunikacyjnej obejmującej 7 miast i gmin, około 25% przejazdów wykonują przewoźnicy prywatni, kontraktowani na podstawie przetargów nieograniczonych.fot. Barbara Betlejewska Opublikowano: 29.12.2016 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)