Choć pojawiły się na gdyńskich ulicach już jakiś czas temu, od kilku miesięcy mogą z nich korzystać także mieszkańcy – mowa o rowerach towarowych, zwanych też rowerami cargo. To różne rodzaje konstrukcji przystosowanych do przewozu towarów i osób.
W wożeniu dodatkowych kilogramów (nawet 70) pomagają silniki elektryczne, a trójkołowa konstrukcja niektórych z nich ułatwia poruszanie się z większym ładunkiem w miejskich warunkach. Są tak charakterystyczne, że trudno nie dostrzec ich w miejskiej przestrzeni. Za nami pierwsze tygodnie funkcjonowania otwartej wypożyczalni.
Rowerem z dziećmi i po zakupy
Przypomnijmy, że w pierwszej fazie z rowerów do zadań specjalnych korzystali głównie lokalni przedsiębiorcy i urzędnicy. Od końca października zeszłego roku każdy gdynianin mógł natomiast przetestować cargo bike’a w celach prywatnych – do tej pory, pomimo zakończenia regularnego sezonu na jazdę na rowerze znalazło się 27 chętnych, którzy na zmianę korzystali z 3 pojazdów.
Dla 95% z nich to pierwszy kontakt z taką formą transportu. Co (lub kogo) mieszkańcy wożą w skrzyniach? Najchętniej transportują dzieci i codzienne zakupy. Co warte podkreślenia, niemal wszyscy użytkownicy są zadowoleni, a 75% z nich rozważa przyszły zakup roweru towarowego!
Jak wypożyczyć rower towarowy?
To proste i bezpłatne – na stronie internetowej www.mobilnagdynia.pl można znaleźć wszystkie niezbędne informacje i regulamin. Tam dostępny jest też internetowy formularz rezerwacyjny, którego wypełnienie jest pierwszym krokiem do wypożyczenia. Po określeniu swoich potrzeb i terminów pozostaje czekać na kontakt z pracownikiem, który ustali szczegóły.Wypożyczone rowery można odbierać w kilku punktach na mapie Gdyni: w Filii nr 12 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Opata Hackiego 33, Urzędzie Miasta Gdyni przy ul. 10 Lutego 33 oraz w Przystani Lipowa 15 na Fikakowie.
Dlaczego warto? Dane z ankiet przeprowadzonych wśród prywatnych użytkowników mówią same za siebie – wszyscy ankietowani polecają wypożyczenie, wszyscy stwierdzili też, że rower spełnił ich oczekiwania, oceniając go średnio na 4,5 w 5-stopniowej skali.
Rower dla biznesu
Bardziej różnorodne są „dokonania” gdyńskich cargo bike’ów, z których korzystają przedsiębiorcy i instytucje. Taka forma wypożyczeń działa nieco dłużej i rowery cieszą się sporym zainteresowaniem, bo od stycznia 2019 roku wypożyczono je aż 78 razy. W większości przypadków to wypożyczenia na dłuższe, blisko miesięczne okresy.
W przypadku firm rowery mocno spełniają swoje główne założenie i skutecznie wypierają auta. Większość z ankietowanych przedsiębiorców zdecydowała się na zastąpienie nimi samochodu, który służył w ich codziennej pracy.
Kto zdecydował się pracować na dwóch (lub w niektórych przypadkach: trzech) kołach? Wśród najciekawszych zastosowań warto wspomnieć o kurierach firmy DPD – w ich przypadku wprawdzie nie zrezygnowano z podstawowego środka transportu, czyli samochodu, ale rower był wygodną alternatywą dla wózków i pozwolił zaoszczędzić na czasie przy dostarczaniu małych paczek w ścisłym centrum miasta.
W skrzyniach podróżowały często także… książki. Biblioteka Gdynia w ten sposób przewozi księgozbiory między swoimi filiami w różnych częściach miasta, a także wykorzystywała go jako mobilny punkt bookcrossingowy – na przykład latem w okolicach miejskiej plaży. Warto też wspomnieć chociażby o restauracjach, które np. przewoziły w skrzyniach składniki czy gotowe jedzenie.
Nadal można korzystać z formularza rezerwacyjnego na stronie internetowej - rowery są użyczane firmom, instytucjom i organizacjom pozarządowym mającym siedzibę i działającym na terenie Gdyni.
Więcej o cargo bike’ach
Cały czas trwa promocja rowerów towarowych i ich zastosowań – jesienią zeszłego roku Gdynia była gospodarzem V Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych, przygotowano też krótkie filmy instruktażowe dla przyszłych użytkowników. Przedstawiają m.in. podstawy niezbędne do komfortowego i bezpiecznego poruszania się po mieście.
Gdynia kupiła 10 elektrycznych rowerów towarowych dzięki dofinansowaniu z unijnego projektu CoBiUM (Cargo Bikes in Urban Mobility) z programu Interreg Południowy Bałtyk.
Wypożyczalnia rowerów działa dzięki wsparciu w ramach projektu CityChangerCargoBike, współfinansowanego ze środków Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020.
Opublikowano: 02.03.2020 10:00
Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)