To jedna z kluczowych informacji dla lokalnej gospodarki – terminal kontenerowy w Gdyni, który zajmuje powierzchnię około 66 hektarów będzie nadal, przez kolejnych 30 lat, dzierżawiony przez spółkę International Container Terminal Services Incorporated z filipińskim kapitałem. Port Gdynia zawarł już nową umowę z operatorem, który prowadził działalność pod dobrze znanym w regionie szyldem Baltic Container Terminal (popularny BCT) przez ostatnie dwie dekady. Umowę pomiędzy zarządem Portu Gdynia, a nowym-starym dzierżawcą kontenerowego terminalu w Gdyni zawarto w poniedziałek, 19 grudnia. Na jej mocy filipińskie ICTSI otrzymuje prawo do zarządzania tym terenem przez kolejnych 30 lat, co pozwala patrzeć na terminal długofalowo i odważniej planować rozwój działalności.Podpisanie umowy na kolejnych 30 lat dzierżawy terminalu w Gdyni przez przedstawcieli Portu Gdynia i ICTSI, fot. Tomasz Kamiński / mat. prasowe Portu GdyniaPrzypomnijmy, że poprzednia umowa dzierżawy obejmowała okres ostatnich 20 lat i zaczęła się w 2003 roku, ale tym razem pod dzierżawę spółki z Filipin trafia już większy teren – łącznie około 66 hektarów, na których poza terminalem przeładunkowym kontenerów mają funkcjonować też przeładunki elementów morskich farm wiatrowych (to razem o około jedną trzecią powierzchni więcej niż zajmuje aktualnie BCT). - To największa i najdłużej trwająca umowa, którą mieliśmy przyjemność podpisać w Porcie Gdynia. Ta umowa cementuje stabilny i bezpieczny rozwój dla Portu Gdynia. To dla nas bardzo ważne, że tak stabilny kontrahent jak ICTSI zdecydował się na przystąpienie do przetargu. Jesteśmy przekonani, że to sygnał, również dla innych kontrahentów, że Gdynia jest dobrym i stabilnym miejscem dla prowadzenia swoich biznesów – podsumował podpisanie umowy z ICTSI prezes Portu Gdynia, Jacek Sadaj. Zarządcę terminali wyłoniono w drodze organizowanego przez Port Gdynia przetargu. Formalnie dzięki nowej umowie spółka z Filipin zostanie dzierżawcą terenów przy nabrzeżu Helskim w Gdyni od 1 czerwca przyszłego roku.Samo International Container Terminal Services Incorporated to podmiot, który aktualnie prowadzi interesy w 20 krajach na całym świecie, korzystając z ponad 30 portowych lokalizacji na różnych kontynentach. Z kolei Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni zaczął funkcjonować w 1979 roku i na przestrzeni lat mocno wpłynął na rozwój gdyńskiego portu, nadając mu szczególnego znaczenia dla całej polskiej gospodarki. Każdego dnia na gdyńskich nabrzeżach dziesiątki wykwalifikowanych pracowników zajmują się przeładunkami kontenerów ze statków handlowych, które pływają pod banderami całego świata. Tylko w zeszłym roku przeładunki w terminalu BCT sięgnęły rekordowej wartości 570 tysięcy TEU, czyli jednostek określających standardowego rozmiaru kontener morski. Ponadto od kilku lat w tym samym terminalu jest także regularnie przeładowywany amerykański sprzęt wojskowy. Opublikowano: 21.12.2022 08:03 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 21.12.2022 08:54 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz