PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

CRIST woduje kolejne jednostki

Mat. prasowe, fot. CRIST S.A.

Mat. prasowe, fot. CRIST S.A.

Gdyńska stocznia CRIST nie zwalnia tempa. We wtorek, 9 listopada odbyły się tam aż trzy wodowania – dwóch megabloków dla francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique o raz promu hybrydowego dla fińskiego operatora Finferries.


We wtorek, 9 listopada w stoczni CRIST w Gdyni odbyło się wodowanie dwóch megabloków o numerach roboczych V34 oraz M34.

V34 o masie 9,5 tys. ton i wymiarach 142x43m oraz M34 o masie blisko 11 tys. ton i wymiarach 171x40 m to największe megabloki statków pasażerskich, jakie buduje się w Europie i najprawdopodobniej na świecie.

To kolejne bloki, które powstały dla francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique. Są one w pełni wyposażone w standardzie gotowego statku. Oznacza to, że są wymalowane i posiadają instalacje statkowe, które zostały sprawdzone w najwyższym standardzie. Natomiast całość jest w pełni certyfikowana.
 

Megablok V34 w drodze do Francji

W stoczni CRIST, mat. prasowe
 
Megablok o numerze roboczym V34, który 11 listopada odpłynął do Francji, to część statku pasażerskiego dla jednego z największych armatorów – firmy MSC.
 
– Nazwa statku to MSC EURIBIA i będzie to jeden z największych pasażerskich statków na świecie. Warto podkreślić, iż jednostka będzie hybrydowa, zasilana na paliwo lekkie oraz LNG – informuje stocznia CRIST.
 
Element budowany przez gdyńską stocznię to śródokręcie wraz z częścią siłowni, w której zainstalowano już specjalistyczne rurociągi do przesyłu paliwa gazowego. W kolejnym etapie zostaną zamontowane ogromne zbiorniki LNG. 
 

Bloki w liczbach

 
Łączna masa bloków to około 19,5 tys. ton, 30 km rurociągów (wszelkiego typu: stalowych, nierdzewnych, miedzianych, plastikowych z włókna szklanego oraz wysoce specjalistycznych LNG), 100 tys. m2 malowanych powierzchni oraz 800 ton wszelkiego rodzaju urządzeń.
 
Budowa części maszynowych, w jakich specjalizuje się CRIST, jest porównywalna z budową w pełni wyposażonych jednostek i wymaga ogromnej koordynacji oraz zaangażowania kilkuset osób.
 
– To już kolejny z megabloków, jaki dostarcza CRIST. Najlepszym dowodem dobrze wykonanej pracy jest satysfakcja oraz uznanie przedstawicieli stoczni Chantiers de l'Atlantique oraz  firmy MSC – dodaje stocznia.


Nowoczesny prom hybrydowy dla Finów

Nowy prom zwodowany w stoczni CRIST w Gdyni, mat. prasowe

We wtorek, 9 listopada odbyło się także wodowanie nowoczesnego, dwustronnego, przyjaznego dla środowiska i ekologicznego promu hybrydowego dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jego numer budowy to P315.

Wodowanie jest kolejnym kamieniem milowym w budowie jednostki. Prace odbywają się zgodnie z harmonogramem.
 
– Niedługo na jednostce rozpoczną się prace wyposażeniowe, a w kolejnym etapie statek będzie przygotowywany do prób na uwięzi oraz prób morskich. Przekazanie jednostki armatorowi zaplanowano na pierwszą połowę przyszłego roku – podkreśla stocznia.
 
Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło energii – podczas złej pogody lub dużej ilości lodu na trasie.

Nowa jednostka będzie miała 100,5 m długości i 17,4 m szerokości. Na pokładzie zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Statek będzie obsługiwała trzyosobowa załoga.


Źródło: Gospodarka Morska, CRIST S.A.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 15.11.2021 11:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 21.11.2021 16:07
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także

Najnowsze