Tradycja i nowoczesność. Glina i drukarki 3D. Za sprawą fundacji MOZI powstała unikalna kolekcja ceramiki łączącej kaszubskie wzornictwo i nowoczesną technologię, którą od jutra będziemy mogli oglądać w Pomorskim Parku Naukowo - Technologicznym.Glëna znaczy po kaszubsku glina. To tradycyjne tworzywo do wyrobu kaszubskiej ceramiki. Ale tu tradycja przy tworzeniu kolekcji się kończy. Proces jej powstawania zaczyna się w technice, która daje możliwości, o jakich kaszubscy garncarze siedzący przy garncarskim kole mogą jedynie pomarzyć.Otóż inspirowane kaszubskimi motywami kształty ceramiki zaprojektowanej w dowolnej i indywidualnej interpretacji przez lokalnych twórców, artystów i studentów ASP w Gdańsku powstają dzięki wydrukom 3D. Są one pozytywem, na podstawie którego tworzona jest forma lejna z gipsu – negatyw. Gipsowy negatyw służy następnie do stworzenia odlewu z gliny. Tu dopiero, na końcowym etapie, wkracza tradycja. Powstała na bazie wydruku 3D gliniana ceramika nabiera kaszubskiego charakteru – zostaje wypalona i szkliwiona. - Zależy nam na edukacji i rozwoju kompetencji artystycznych lokalnych twórców i zaprezentowanie techniki ceramicznej, gdzie tradycyjne rzemiosło spotyka się z nową technologią. Jest to interdyscyplinarny i wyjątkowy projekt, który w innowacyjny sposób łączy tradycję z nowoczesnością – mówią organizatorzy projektu, Monika Gradzik i Ziemowit Liszek z Fundacji MOZI. Puryści zapewne się oburzą – jak to, kaszubska ceramika nie z garncarskiego koła?! Nie ulepiona rękoma w glinie upaćkanymi, lecz z drukarki 3D wydrukowana? No cóż, sztuka rządzi się swoimi prawami i nie zna granic. Wystarczy przypomnieć, że gdy powstawało pierwsze szkło prasowane w połowie XIX wieku, zostało okrzyknięte tanią podróbką kryształu. Dziś szklane naczynia wytwarzane poprzez prasowanie roztopionego szkła w grawerowanej matrycy, co umożliwia kształtowanie form o wymyślnych, skomplikowanych wzorach, uważane są za sztukę, a jej polscy prekursorzy Eryka i Jan Drostowie doczekali się wystawy w Muzeum Miasta Gdyni w ramach cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”.Technologia 3D również stwarza możliwości wykonania wyrobu ceramicznego o cechach trudnych do osiągnięcia tradycyjną metodą. Czy inspirowana kaszubskimi motywami i stawiająca sobie za cel przybliżenie odbiorcom sztukę kaszubską kolekcja Glëna odniesie podobny sukces, jak prasowane szkło Drostów? Pokaże czas.My o jej walorach będziemy mogli przekonać się już jutro. Powstałe w pracowniach projektowych PROTO TYPY (gdzie mieści się pracownia ceramiczna) dzieła zostaną wystawione w Pomorskim Parku Naukowo – Technologicznym, w budynku IVE – sala F0.014. Tam wystawa będzie gościć od 09 do 18 czerwca, a następnie zostanie przeniesiona do TuBazy na terenie Parku Kolibki. To właśnie w TuBazie odbywała się pierwsza, technologiczna faza projektu – modelowanie, druk 3D i warsztaty z tych technik.Celem projektu jest wsparcie działalności lokalnych artystów i popularyzacja ich twórczości oraz promocja regionu, jednocześnie przyczyniając się do ochrony dóbr kultury. Do realizacji projektu zaproszono twórców i artystów z różnych dziedzin (rzeźbiarze, graficy, ilustratorzy, ceramicy, wzornicy i studenci gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych), takich jak: Agnieszka Jewasińska, Aleksandra Szpunar, Dorota Terlecka, Hanna Kmieć, Joanna Zrzelska, Julia Łaskarzewska, Karina Góźdź, Katarzyna Cichosz, Katarzyna Przybył, Katarzyna i Filip Ludka, Klaudia Rafalska, Krzysztof Kossak, Megi Malinowsky, Monika Gradzik i Marzena Weisheit, Piotr Paluch, Vera King, Ziemowit Liszek.Zadanie jest współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Miasta Gdynia, przyznanych w drodze otwartego konkursu na realizację zadań publicznych z zakresu kultury w roku 2021. Praca nad stworzeniem kolekcji ceramiki Glëna. Źródło: pracownie projektowe PROTO TYPY Opublikowano: 08.06.2021 12:11 Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 08.06.2021 15:53 Zmodyfikował: Karolina Szypelt