Koszty sporządzenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością. Potwierdziła to Izba Skarbowa w Warszawie w Interpretacji z 14 września 2009 roku. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów, o ktorych mowa w art. 21, ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, i 116. Jeśli przedsiębiorca wydatki związane z przygotowaniem wniosku o dotację sfinansuje z własnych środków i nie będą one pokryte z dotacji, wspomniany przepis nie znajdzie zastosowania. W myśl art. 22 ust. 4 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącone tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Zgodnie zaś z art. 22 ust. 6b ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu. A zatem wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację stanowią koszty uzyskania przychodów, które podatnik powinien zewidencjonować w kosztach uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Warto podkreślić, że ciężar wykazania istnienia związaku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, akim jest pozarolnicza działalność gospodarcza- spoczywa na podatniku. Wykazanie takiego związaku jest konieczne dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu. Podstawa prawna: -ustawa z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jenolity Dz. U. z 2000 roku, nr 14, poz. 176 ze zm.) źródło: Rzeczpospolita z dnia 28 września 2009 roku Opublikowano: 27.11.2014 23:10 Autor: Administrator