Aktualności

Czy wszystkie zmiany należy zgłosić na zintegrowanym formularzu?

Zmiany danych w ewidencji działalności gospodarczej dokonuje się za pośrednictwem formularza zintegrowanego składanego w urzędzie gminy. W innych przypadkach zmianę zgłasza się bezpośrednio w zainteresowanym urzędzie na odrębnych drukach.
Do dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w gminie, do zmian we wpisie, a także do zawieszenia, wznawiania i zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej służy wniosek EDG-1. Dotyczy to zatem danych wpisanych do ewidencji działalności gospodarczej. W takim przypadku przedsiębiorca, w zależności od potrzeb, musi jedynie wybrać odpowiednią opcję tego wniosku. Przypomnijmy, że EDG-1 to formularz wprowadzony rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie- Prawo działalności gospodarczej. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje wyłącznie zmiany danych niepodlegających wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, to taką zmianę zgłasza bezpośrednio w zainteresowanym urzędzie (np. rachunki bankowe w urzędzie skarbowym i jednostce ZUS) na odrębnych drukach.
Problem ten wyjaśniło Ministerstwo Gospodarki. W wyjaśnieniach MG zwrócono uwagę, że przedsiębiorca, zgłaszający zmiany w zakresie wykonywanej
działalności gospodarczej, może znaleźć się w trzech sytuacjach:
- dokonuje zmian w zakresie danych wpisanych do ewidencji działalności gospodarczej
- dokonuje zmian w ewidencji działalności gospodarczej, a także innych danych, które nie podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej
- dokonuje wyłącznie zmiany danych niepodlegających wpisowi do ewidencji
działalności gospodarczej.

W dwóch pierwszych przypadkach zmiany dokonuje za pośrednictwem formularza zintegrowanego składanego w urzędzie gminy. W trzecim natomiast przypadku zmianę zgłasza bezpośrednio w
zainteresowanym urzędzie (np. rachunki bankowe w urzędzie skarbowym i jednostce ZUS) na odrębnych drukach – podkreślono w wyjaśnieniach Ministerstwa Gospodarki.

Podstawa prawna:
Ustawa z 19 listopada 1999 - Prawo działalności gospodarczej z późniejszymi zmianami
Ustawa z 19 grudnia 2008 roku o zmianie ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej oraz zmianie niektórych innych ustaw
Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 marca 2009 roku w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej

  • ikonaOpublikowano: 27.11.2014 23:10
  • ikona

    Autor: Administrator

ikona