PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
914 (514) 2009-08-14 - 2009-08-20

Płatne parkowanie w Śródmieściu Gdyni - zasady i instrukcja

Od 1 sierpnia br. w śródmieściu Gdyni obowiązuje system płatnego parkowania. Swoim zasięgiem obejmuje 40 ulic w ścisłym centrum. Biuro Obsługi Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni mieści się przy ul. Białostockiej 3. Można tam uzyskać wszystkie niezbędne informacje na temat systemu, a także nabyć abonament, uprawniający do parkowania w płatnej strefie. Biuro czynne jest w godz. od 9.00 do 18.00. Kierownik biura przyjmuje interesantów w siedzibie Biura w poniedziałki i czwartki w godz. 17.00 - 18.00. Szczegółowe informacje można uzyskać w Biurze Obsługi Strefy pod nr tel. (058) 76 44 000 lub na stronie internetowej: www.sppgdynia.pl.


Parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w obszarze strefy jest płatne w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 do 18.00. Parkowanie jest dozwolone na wszystkich dostępnych miejscach w obrębie pasa drogowego z wyłączeniem miejsc zastrzeżonych (koperty, postoje TAXI).

Wysokość opłat za parkowanie wynosi:
- 0,50 zł - za pierwsze pół godziny,
- 1,50 zł - za drugie pół godziny,
- 2,00 zł - za każdą kolejną godzinę.
Opłaty rozliczane są w systemie minutowym, proporcjonalnie do wysokości opłat za poszczególne odcinki czasowe, z wyłączeniem opłaty za pierwsze pół godziny, którą trzeba wnieść w całości.
Kierowcy mogą dokonać opłaty całą dobę, dzięki czemu np. osoby przyjeżdżające do miasta w nocy nie są zmuszone do wstawania wcześnie rano, wraz z rozpoczęciem płatnego parkowania.
Parkowanie pojazdu w sposób niezgodny z przepisami ruchu drogowego nie zwalnia z obowiązku uiszczenia opłaty.


Opłaty za parkowanie w strefie można uiszczać w następujący sposób:
I. Wykupienie biletu za pośrednictwem parkomatu:
a) gotówką - parkometry przyjmują gotówkę (bilon) o następujących nominałach: 10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł. Bankomaty te nie wydają reszty.
W II etapie uruchomienia strefy (od października br.) dodatkowo zostaną zamontowane parkometry, które przyjmować będą banknoty i wydawać resztę. W parkomacie można dokonać jednorazowej opłaty za parkowanie za minimalną kwotę 0,50 zł a maksymalną 96 zł. Parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia 24 godziny na dobę.
b) kartą parkingową - karta wielorazowego użytku z opcją doładowywania (karty te zostaną udostępnione w II etapie). Doładowanie karty będzie możliwe w niektórych parkomatach bądź w biurze obsługi strefy.


II. Za pośrednictwem telefonów komórkowych:

poprzez wysyłanie sms-ów w chwili faktycznego rozpoczęcia i zakończenia parkowania. Informacja jak korzystać z tej usługi znajdują się poniżej.


III. Wykupienie abonamentu:
Abonamenty dostępne są na okresy: 1, 3, 6, 9 i 12 miesięcy lub na 30, 90, 180, 270 i 360 dni
1) Abonament dla mieszkańca strefy (typu „M") - 20 zł miesięcznie.
Abonament ten uprawnia do parkowania w okolicach miejsca zamieszkania w promieniu 200 metrów. Miejsce parkowania zostanie określone w abonamencie. Abonament wydawany jest na jeden konkretny pojazd z zaznaczonym numerem rejestracyjnym. Podstawę do zakupu stanowi przedłożenie łącznie niżej wymienionych dokumentów:
- dowód osobisty z potwierdzeniem zameldowania stałego lub czasowego w obrębie strefy,
- dowód rejestracyjny pojazdu, gdzie mieszkaniec strefy widnieje jako właściciel lub współwłaściciel pojazdu.
W przypadku użytkowania przez mieszkańca strefy pojazdu pozostającego w leasingu lub w ramach umowy najmu lub użyczenia - dowód rejestracyjny pojazdu wraz z poświadczoną za zgodność z oryginałem kopią umowy.
2) Abonament na okaziciela (typu „O").
W zależności od okresu ważności cena abonamentu wynosi:
- 300 zł/mies. w przypadku abonamentu na okres 1 miesiąca lub 30 dni,
- 290 zł/mies. w przypadku abonamentu na okres 3 miesięcy lub 90 dni,
- 280 zł/mies. w przypadku abonamentu na okres 6 miesięcy lub 180 dni,
- 270 zł/mies. w przypadku abonamentu na okres 9 miesięcy lub 270 dni,
- 250 zł/mies. w przypadku abonamentu na okres 12 miesięcy lub 360 dni.
Zakup abonamentu typu „O" uprawnia do parkowania pojazdu w całej strefie bez żadnych ograniczeń.
3) Abonament dla osób niepełnosprawnych zatrudnionych na obszarze Strefy, o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w zakresie schorzeń ruchu i neurologicznych (typu „N") - 20 zł miesięcznie.
Abonament ten uprawnia do parkowania w promieniu 200 m od miejsca zatrudnienia. Miejsce parkowania zostanie określone w abonamencie. Możliwość zakupu tego rodzaju abonamentu przysługuje osobom, które przedstawią następujące dokumenty:
- dowód osobisty,
- dowód rejestracyjny pojazdu, w którym osoba niepełnosprawna jest właścicielem bądź współwłaścicielem,
- kartę parkingową dla osób niepełnosprawnych,
- orzeczenie lekarskie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w zakresie schorzeń narządu ruchu i neurologicznych,
- dokument (zaświadczenie) potwierdzający fakt zatrudnienia na obszarze strefy.


Obowiązki kierowcy w strefie płatnego parkowania:
- niezwłocznie po zaparkowaniu należy wykupić bilet w parkomacie lub też wysłać sms-a potwierdzającego początek parkowania,
- zakupiony bilet jednorazowy lub kartę abonamentową należy pozostawić za przednią szybą wewnątrz pojazdu (w przypadku motocykli w innym miejscu widocznym dla kontrolera),
- parkujący odpowiada za pozostawienie biletu lub karty abonamentowej w taki sposób, aby kontroler mógł swobodnie odczytać informacje w nim zawarte.


Sprawdzaniem dokonywania płatności zajmują się kontrolerzy Biura Obsługi Strefy. Kontroler nie pobiera żadnych opłat!
Za brak opłaty za parkowanie lub przekroczenie czasu opłaconego parkowania pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 50 zł. W przypadku wniesienia opłaty dodatkowej do godz.15.00 następnego dnia roboczego opłata ulega pomniejszeniu do 20 zł.
Płatności można dokonać bezpośrednio w kasie biura lub przelewem na konto Biura Obsługi Strefy.


Skargi i wnioski można składać w następujący sposób:
a) pisemnie na adres: Biuro Obsługi Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni, ul. Białostocka 3,
b) osobiście w biurze - w sekretariacie lub u kierownika biura. Kierownik biura przyjmuje interesantów w siedzibie Biura w poniedziałki i czwartki w godz. 17.00 - 18.00.


Najczęściej zadawane pytania

1) Czy abonament dla mieszkańca można wykupić na kilka samochodów?
Odp: Abonament można wykupić na jeden oznaczony w abonamencie numer rejestracyjny pojazdu.
2) Czy kierujący motocyklami są zobligowani do opłacenia parkowania w strefie.
Odp: Tak. Uchwała Rady Miasta nr XVII/410/08 z dnia 27 lutego 2008 roku z późniejszymi zmianami obliguje motocyklistów do ponoszenia opłat w strefie,
3) Czy właściciele kamienic bądź mieszkań mogą korzystać z preferencyjnego abonamentu?
Odp: Nie. Uchwała wskazuje jedynie osoby zameldowane na pobyt stały bądź czasowy w strefie płatnego parkowania, które są uprawnione do opłacania abonamentu po preferencyjnej cenie.
4) Na jaki okres czasu można wykupić abonament?
Odp: Abonament wykupić można na okres od 1 miesiąca do 1 roku.
5) Na jaki czas można wykupić jednorazowy bilet?
Odp: Jednorazowy bilet można wykupić maksymalnie za 96 zł. tj na 5 dni parkowania. Czas parkowania liczony jest nie według doby ale wg godzin działania strefy.
6) Czy parkometry pobierają opłaty całodobowo?
Odp: Tak, z parkomatów można korzystać przez całą dobę.
7) Czy kontroler może pobierać opłaty?
Odp: Kontroler nie jest upoważniony do pobierania jakichkolwiek opłat.
8) Czy na wykupionym bilecie jednorazowym można przemieszczać się w strefie?
Odp: Tak, zakup biletu upoważnia do przemieszczania się w obrębie całej strefy w czasie, na który został wykupiony.


Jak działa Parkomat?
Większość parkomatów funkcjonujących na obszarze Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni to urządzenia solarne typu Strada Neops EVO TX. Strada odznacza się prostotą obsługi, niezawodnością oraz zgodnością ze wszystkimi standardami obowiązującymi w Polsce oraz Unii Europejskiej. Szczególny nacisk producent, francuska firma Parkeon, położył na zgodność z normami dotyczącymi obsługi urządzeń przez osoby o ograniczonej sprawności ruchowej.
Bilet wykupiony w parkomacie, bez względu na jego lokalizację uprawnia do postoju na obszarze całej strefy w ramach opłaconego czasu. Kierowca parkujący swój pojazd na obszarze strefy zobowiązany jest do wniesienia opłaty w ciągu max 5 minut po rozpoczęciu parkowania, zatem niezbędne jest posiadanie przy sobie „drobnych" w ilości wystarczającej na opłacenie parkowania.


Obsługa parkomatu
Obsługa urządzenia jest niezwykle prosta i nawet osoby, które nigdy wcześniej nie korzystały z tego rodzaju urządzeń, nie powinny mieć z nią najmniejszych problemów. Na obudowie parkomatu znajdują się:
- Etykiety informacyjne: na jednej z nich znajduje się instrukcja w formie diagramu, na drugiej informacja o obowiązujących w strefie stawkach opłat.
- Ekran - wielofunkcyjny wyświetlacz służący informowaniu użytkownika na bieżąco podczas wnoszenia opłaty o stanie transakcji
- Przyciski obsługowe (od lewej):
1. Szary - przycisk służący zmianie języka komunikacji. Parkomat obsługuje cztery języki: polski jako język domyślny, angielski, niemiecki i rosyjski. Każdorazowe naciśnięcie szarego przycisku powoduje zmianę języka na następny w kolejności. Przy wyjściu ze stanu czuwania, zawsze zobaczymy komunikaty w języku polskim.
2. Żółty - w chwili obecnej przycisk ten nie ma przypisanej żadnej funkcji.
3. Niebieskie - dwa przyciski oznaczone symbolami „+" i „-". Służą do podwyższania, bądź obniżania kwoty opłaty wnoszonej za pomocą karty strefowej.
4. Zielony (większy niż pozostałe) - służy do potwierdzenia transakcji przez użytkownika.
5. Czerwony - przerwanie transakcji w dowolnym jej momencie przed ostatecznym zatwierdzeniem. W czasie wydruku biletu użycie czerwonego przycisku jest ignorowane.
6. Wlot monet (poniżej przycisków) - oznaczony symbolem graficznym, takim samym jak na etykiecie informacyjnej.
7. Głowica czytnika kart.
8. Kieszeń zwrotu monet - zakryta czerwoną półprzezroczystą klapką - kierowca może tam odebrać monety zwrócone w wyniku anulowania transakcji, bądź odrzucone przez parkomat z jakiejkolwiek innej przyczyny.
9. Kieszeń biletów - zakryta częściowo zieloną półprzezroczystą klapką - z niej należy odebrać bilet i umieścić go w samochodzie za przednią szybą w sposób umożliwiający odczytanie danych przez kontrolerów.


Opłata za pomocą monet
Parkomat w stanie czuwania wyświetla datę i godzinę. Wsunięcie monety w szczelinę wlotu monet powoduje wyjście ze stanu czuwania (po zmroku ekran jest podświetlany) a na ekranie pojawia się informacja o wniesionej kwocie oraz minimalnej i maksymalnej opłacie możliwej do wniesienia.
Zgodnie z zapisami Uchwały Rady Miasta Gdyni, opłata minimalna została ustalona na kwotę 50 gr i odpowiada 30 minutom parkowania, zaś opłata maksymalna wynosi aż 96 zł i odpowiada opłacie za 5 dni.
Kierowca chcący wnieść opłatę powinien wrzucić do urządzenia monety o łącznej wartości co najmniej 50 groszy i nie większej niż 96 zł. W trakcie wnoszenia opłaty na wyświetlaczu urządzenia pokazywana jest wartość już wniesionej opłaty oraz odpowiadająca jej godzina, do której parkowanie zostało opłacone. Kierowca decyduje, w którym momencie zatwierdzić transakcję. Jeżeli wniesiona kwota będzie większa niż opłata do końca danego dnia, zostanie ona przeniesiona na następny dzień, w którym obowiązują opłaty. Na przykład opłata w kwocie 5 zł wniesiona o godzinie 17.10 w piątek będzie skutkowała wydaniem biletu, którego ważność upływa w najbliższy poniedziałek o godzinie 10.40.
Dla wygody kierowców, parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia 24 godziny na dobę.
Jednorazowo urządzenie może przyjąć 25 monet, zatem wysokie kwoty opłat powinny być wnoszone za pomocą monet o wysokich nominałach. Wrzucenie kwoty większej niż maksymalna powoduje automatyczne zwrócenie pieniędzy, a bilet nie zostanie wydany. Wrzucenie kwoty mniejszej niż minimalna i zatwierdzenie jej przynosi analogiczny skutek.


Opłata za pośrednictwem telefonu komórkowego
Użytkownicy, którzy chcą korzystać z ogólnopolskiego systemu SMS PARKING, w pierwszej kolejności powinni dokonać aktywacji usługi. Należy w tym celu wykonać trzy czynności:
1) Zaopatrzyć się w bezpłatny identyfikator pojazdu w Biurze Strefy Płatnego Parkowania. Identyfikator należy przykleić od wewnątrz, w prawym górnym rogu przedniej szyby pojazdu. Musi on być widoczny z zewnątrz pojazdu.
2) Zarejestrować pojazd wysyłając sms na numer 82002 o treści: A_ Przykład: A WB6693.
3) Dokonać przelewu kwoty, która wykorzystywana będzie na opłaty za rezerwowany czas parkowania w płatnej strefie. Wpłaty w walucie PLN należy dokonać na konto: 86 1090 1056 0000 0001 0845 9532. Jako odbiorcę przelewu należy wpisać: SMS PARKING. W tytule przelewu należy wpisać swój numer telefonu, z którego będzie realizowana rezerwacja płatnego czasu parkowania.

Rozpoczęcie parkowania
Rezerwowanie czasu płatnego parkowania może odbywać się wyłącznie po pełnej aktywacji usługi SMS PARKING.
Aby rozpocząć rezerwację czasu płatnego parkowania, należy wysłać sms na numer 82002 o treści: xxx. Gdzie xxx oznacza trzy pierwsze litery miasta, w którym jest uruchomiona usługa SMS PARKING. W odpowiedzi użytkownik otrzymuje sms'a zwrotnego potwierdzającego początek rezerwacji czasu płatnego parkowania w strefie odpowiedniej do wysłanej komendy. Sms zwrotny, to potwierdzenie rezerwacji czasu płatnego parkowania.
Do momentu otrzymania sms'a zwrotnego, potwierdzającego początek rezerwacji czasu płatnego parkowania, pojazd nie posiada wniesionej opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania.

Kończenie parkowania

Aby zakończyć rezerwację czasu płatnego parkowania, należy wysłać sms'a na numer 82002 o treści: K. W odpowiedzi użytkownik otrzymuje sms'a zwrotnego potwierdzającego koniec rezerwacji czasu płatnego parkowania w strefie płatnego parkowania. Sms zwrotny informuje użytkownika o czasie rozpoczęcia parkowania, czasie i koszcie wykupionego parkowania oraz dostępnych środkach parkingowych.


Podczas korzystania z parkomatów, kierowcy mogą spotkać się z komunikatem o treści „autodiagnostyka" lub „proszę czekać", kiedy urządzenie wykonuje test wewnętrzny podzespołów lub przesyła dane do centrum monitoringu. Operacje takie trwają maksymalnie kilkanaście sekund iw czasie ich trwania parkomat nie przyjmuje opłat. Należy zaczekać, aż komunikat zniknie.
Uszkodzone urządzenia przy próbie rozpoczęcia opłaty wyświetlają komunikat o treści „Parkomat uszkodzony".

ikona