Port lotniczy Gdynia - Kosakowo Podstawowe przesłanki jego uruchomienia i rozwoju To przedsięwzięcie transportowo - logistyczne doskonale wpisuje się w: 1. europejską koncepcję rozwoju tzw. małego ruchu lotniczego, która wynika z potrzeby stymulowania mobilności społecznej oraz wykorzystania istniejącego potencjału regionalnych portów lotniczych w UE, 2. założenia polskiej polityki transportowej, mającej na celu stymulowanie zrównoważonego rozwoju krajowego systemu transportowego oraz logistycznego poprzez wspieranie budowy bazowych korytarzy transportowych sieci TEN-T (korytarz Bałtyk - Adriatyk) wraz z kompleksem towarzyszących im kluczowych węzłów transportowych, takich jak port morski w Gdyni zaliczany do portów bazowych UE, których rozwój w celu uzyskania tzw. efektu sieciowego wspomagać powinny inne węzły takie jak właśnie port lotniczy Gdynia - Kosakowo, gdyński węzeł miejski, czy też w najbliższej przyszłości Dolina Logistyczna, 3. strategię rozwoju regionalnego, opartą na rozbudowie sektora TSL w województwie pomorskim oraz turystyki morskiej i nadmorskiej; port lotniczy Gdynia-Kosakowo jako komplementarny względem portu w Rębiechowie wspierać będzie wraz z portem morskim w strefie Doliny Logistycznej rozwój kompleksowych usług logistycznych, tworząc podwaliny budowy klastra logistycznego, zdolnego generować wysoką wartość dodaną dla regionu, 4. lokalne potrzeby społeczne i gospodarcze miasta, a także aglomeracji trójmiejskiej, tworząc podwaliny niezbędne do kreowania ładu zintegrowanego w tym obszarze metropolitalnym. Prof. dr hab. Andrzej S. GrzelakowskiAkademia Morska w Gdyni Katedra Logistyki i Systemów Transportowych Prof. dr hab. Andrzej S. Grzelakowski - specjalizuje się w ekonomice i polityce transportowej, logistyce, zarządzaniu łańcuchami dostaw, integracji europejskiej, polityce regionalnej oraz polityce gospodarczej i makroekonomii. Był między innymi konsulem ds. morskich i transportowych w Hamburgu, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej oraz członkiem Zespołu Negocjacyjnego RP ds. Członkostwa Polski w UE i jednocześnie głównym negocjatorem w obszarze: transport i polityka transportowa. Opublikowano: 10.02.2014 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)