W poniedziałek 17 sierpnia 2009 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przekazał do ruchu przebudowaną ulicę Polską na długości od Węzła Ofiar Grudnia 70 do skrzyżowania z ulicą Chrzanowskiego. Uroczystość odbyła się w samo południe. Na sygnał Prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka oraz Prezesa Zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Janusza Jarosińskiego dwa pojazdy ciężarowe przerwały wstęgę dokonując tym samym włączenia do ruchu przebudowanej drogi. Następnie zaproszeni goście mieli niecodzienną okazję do odbycia inauguracyjnej podróży ulicą Polską w zabytkowym autobusie typu JELCZ RTO - 043 - potocznie zwanym „ogórkiem".Przebudowa istniejącej, jak i budowa nowej nitki ulicy Polskiej jest elementem projektu pod nazwą „ Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia", na realizację którego Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Inwestycja ta została zamieszczona pod numerem POIiŚ 7.2-2, ze statusem projektu podstawowego, na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, Priorytet VII - Transport Przyjazny Środowisku, Działanie 7.2 - Rozwój Transportu Morskiego.Trasa drogowa ulicy Polskiej, Chrzanowskiego i Wendy stanowi część układu komunikacyjnego miasta Gdyni, powiązanego z VI korytarzem transportowym sieci TEN-T i powiąże wschodni obszar portu, poprzez ulicę Janka Wiśniewskiego i Estakadę Kwiatkowskiego, z autostradą A1. Ulica Polska stanowi element niezbędny w zapewnieniu łatwego, szybkiego i sprawnego dostępu drogowego do portu w Gdyni. Do czasu zakończenia przebudowy ulicy Chrzanowskiego, objętej tym samym kontraktem, oraz uzyskania pozwolenia na użytkowanie dla całości inwestycji, ulica Polska będzie użytkowana jako objazd technologiczny. Dokładne informacje odnośnie tego projektu znaleźć można na stronie: http://www.port.gdynia.pl/proj1.phpWłączenie do ruchu nowej i przebudowanej ulicy Polskiej pozwoli mieszkańcom Gdyni i - przede wszystkim - kontrahentom funkcjonujących we wschodniej części portu gdyńskiego firm odczuć pozytywne efekty realizacji tej inwestycji.Od chwili otwarcia organizacja ruchu w tym obszarze wkroczy w fazę najbardziej zbliżoną do docelowej organizacji ruchu. Pamiętać jednak należy, iż nadal trwać będzie przebudowa ulicy Chrzanowskiego i ulicy Wendy w istniejącym pasie drogowym, na odcinku od skrzyżowania z ulicą Polską do wiaduktu kolejowego i ruch na tym odcinku odbywa się w systemie wahadłowym. Utrudnienia te potrwają najprawdopodobniej do listopada 2009 r. Inwestorem powyższego zadania jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Projekt opracowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska, a wykonawcą wybranym w przetargu nieograniczonym zostało Konsorcjum: Firma Budowlano - Drogowa MTM S.A. z Gdyni oraz Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o. z Gdańska.W wyniku prowadzonych robót na całej długości ulicy Polskiej znajdują się dwie jezdnie - po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Wraz z fragmentem ulicy Polskiej - od węzła Ofiar Grudnia 70 do skrzyżowania z ulicą Rotterdamską udostępniony zostanie również przebudowany plac manewrowy przy magazynie usytuowanym na posesji - Polska 43 oraz parking dla samochodów osobowych na posesji - Polska 39 (naprzeciwko ulicy Celnej). Na tym odcinku ulicy Polskiej (od węzła Ofiar Grudnia 70 do skrzyżowania z ulicą Rotterdamską) wymieniona została całkowicie infrastruktura podziemna oraz ułożono: • 13.763,5 m2 nawierzchni asfaltowej, • 438,4 m2 nawierzchni z kostki kamiennej na zatokach autobusowych i wysepkach, • 360,8 m2 nawierzchni z kostki betonowej na parkingu, • 2.370,4 m2 nawierzchni z kostki betonowej na placach manewrowych dla samochodów ciężarowych i wjazdach, • 5.955,6 m2 nawierzchni chodników z płyt betonowych,• 574,2 m2 krawężników kamiennych, • 163,7 m ścieków z elementów betonowych, • 438,2 mb ścian muru oporowego, • 608,9 m ogrodzenia 56,6 m barier betonowych, • 6343,3 m2 zieleni oraz wybudowano nowe oświetlenie.Ponadto ruch będzie się odbywał po nowo wybudowanych dwóch jezdniach dwupasmowych ulicy Polskiej od skrzyżowania z ulicą Rotterdamską do ronda w ulicy Chrzanowskiego. Powierzchnia jezdni na tym odcinku wynosi około 11.000 m2. Dojazd do magazynów znajdujących się pomiędzy obiema jezdniami odbywać się będzie po nowo wykonanych drogach zbiorczych. Łączna długość całej ulicy Polskiej (od Węzła Ofiar Grudnia 70 do skrzyżowania z ulicą Chrzanowskiego) wynosi 1.600 mb.W tym samym czasie zostanie oddany w użytkowanie przebudowany węzeł Ofiar Grudnia 70, na którym- w ramach zadania inwestycyjnego prowadzonego przez ZMPG-a S.A.- wybudowano dodatkowy pas ruchu, umożliwiający zjazd w ulicę Polską jednocześnie z dwóch pasów, co zwiększy przepustowość węzła w kierunku ulicy Polskiej o 100%. Na zlecenie Gminy Gdynia przebudowano na węźle wewnętrzny pas ruchu, poszerzając go i wymieniając przy nim krawężniki z betonowych na kamienne. Przekazanie do ruchu ulicy Polskiej na ww. odcinku umożliwi dokończenie prac związanych z przebudową ulicy Celnej. W ostatniej fazie przebudowy ulicy Polskiej zostaną zakończone prace w obrębie parkingów pomiędzy magazynami oraz przebudowa sieci w obrębie wylotów kanałów deszczowych. Zakończenie powyższych prac umożliwi skompletowanie dokumentacji powykonawczej, będącej podstawą do wystąpienia o pozwolenie na użytkowanie, po uzyskaniu którego możliwe stanie się kompleksowe otwarcie do ruchu całego zadania inwestycyjnego.Ostatnim zadaniem, zawartym w kontrakcie z wykonawcą robót, jest przebudowa ulicy Chrzanowskiego. W maju 2009 r. zakończono budowę nowego parkingu dla samochodów ciężarowych przy ulicy Chrzanowskiego i uzyskano pozwolenie na jego użytkowanie. Trwają prace na ulicy Wendy - od ulicy Chrzanowskiego do wiaduktu stalowego, oraz na ulicy Chrzanowskiego - na odcinku od skrzyżowania z ulicą Wendy do przejazdu kolejowego w kierunku ulicy Węglowej. Przebudowę ostatniego odcinka ulicy Chrzanowskiego - od skrzyżowania z ulicą Wendy do ronda w ulicy Polskiej - wykonawca robót zamierza zakończyć do końca listopada 2009 r. Jest to założenie bardzo ambitne, któremu na przeszkodzie stanąć mogą tylko nieprzewidziane kolizje z planowaną przebudową uzbrojenia podziemnego, w postaci sieci energetycznych, sieci teletechnicznych, sieci kanalizacji deszczowej i sieci kanalizacji sanitarnej oraz niesprzyjające warunki atmosferyczne, które mogą pojawić się w końcu roku. Gdyby taka sytuacja wystąpiła, to zakończenie robót nastąpi wczesną wiosną 2010 roku - czyli jeszcze przed terminem przewidzianym w kontrakcie, który określony został na czerwiec 2010 roku. Zakończenie tego odcinka robót kończy realizację kontraktu z wykonawcą, którym jest Konsorcjum: Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. i Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o. Wartość całkowita realizowanej inwestycji (prace objęte kontraktem z Konsorcjum) wynosi 60 milionów PLN netto, z czego dotychczas zrealizowano roboty o wartości 50 mln PLN netto.Na zdjęciach: 1. Tuż przed pierwszym przejazdem dwóch ciężarówek, które symbolicznie przerwały taśme na nowej ul. Polskiej. 2. W taki własnie sposób nowa polska została otwarta...3. Dwaj gospodarze - Miasta prezydent Wojciech Szczurek i Portu Gdynia - Prezes Janusz Jarosiński - 4. Po uroczystym otwarciu - goście i gospodarze przejechali nową trasę ... starym Jelczem - "ogórkiem"...5. ... przez okno którego widać, jak bardzo zmieniła sie ulica Polska po przebudowie - jak jest wygodna i szeroka.6. Duszpasterz Ludzi Morza O. Edward Pracz dokonuje poświęcenia nowej PolskiejFot. Dorota Nelke Opublikowano: 17.08.2009 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)