Z początkiem maja trolejbusy pojawią się na skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła II w Gdyni. W piątek 24 kwietnia 2015 r. odbyła się premiera najnowszych nabytków Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdynia i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni – dwóch Solarisów Trollino 12M, które dzięki zasilaniu z baterii litowych-jonowych są w stanie przejechać nawet do 20 km bez prądu z trakcji. Koszt zakupu każdego z trolejbusów to 1 550 000 złotych. Co ciekawe, jeden z nich jest 1001 pojazdem, który zjechał z taśm montażowych producenta z Wielkopolski.Nowe trolejbusy będą obsługiwać m. in. linię 21, której trasa od 1 maja do 31 października zostanie w wybranych kursach wydłużona i obejmie również odcinek bez trakcji – skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II w centrum Gdyni, dokąd trolejbusy będą zajeżdżać co godzinę, czyli 10 razy w każdy dzień powszedni oraz 8 razy w każdą sobotę. Obok nowych trolejbusów, gdyńską premierę miały także urządzenia automatycznie naprowadzające odbieraki na sieć trakcyjną w miejscach, w których kończyć się będzie liniowa jazda na bateriach. Dzięki nim szelki będą samoczynnie wpinały się w sieć, bez konieczności wysiadania kierowcy. Przypomnijmy, że pierwsze trolejbusy poruszające się bez sieci trakcyjnej pojawiły się w Gdyni w 2010 roku. Jeszcze w tym roku PKT chce kupić dwa kolejne Solarisy z bateriami, a jeśli uda się pozyskać finansowanie z nowej perspektywy, to w latach 2016-2020 kolejnych 30 takich pojazdów. Pojazdy umożliwią dalszy rozwój tras. Chcemy, aby gdyńskie trolejbusy docierały do Ergo Areny na granicy Gdańska i Sopotu, a także woziły pasażerów na gdyńskie osiedla: Fikakowo i Demptowo. Planujemy nawet trasę do Gdańska-Jelitkowa – mówi dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni Olgierd Wyszomirski i dodaje: Na przełomie tego i następnego roku powstanie pętla na Fikakowie, wówczas pojazdy dotrą także i tam. Testowanie hybrydowych trolebusów jest elementem projektu CIVITAS DYN@MO, dofinansowanego z 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, realizowanego w Gdyni przez konsorcjum: ZDiZ, PKT Gdynia, Uniwersytet Gdański i Politechnika Gdańska. W ramach zadania G2.1 Nowe trolejbusy hybrydowe z baterią Li-ion na nowej trasie Gdynia zobowiązała się do zakupu dwóch nowych trolejbusów wyposażonych w alternatywne źródło zasilania - baterię litowo-jonową oraz testowanie ich na trasie rozszerzonej o odcinek nie wyposażony w sieć trakcyjną.Prezentacja trolejbusu numer 1001 była także okazją do przypomnienia pierwszego egzemplarza Solarisa Trollino zakupionego przez PKT Gdynia w 2001 r. fot. Dorota Nelke Opublikowano: 24.04.2015 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)