Nadal trwają intensywne prace, których celem jest poprawa jakości wody w Śródmieściu Gdyni. Będą one prowadzone do czasu uzyskania potwierdzonej badaniami trwałej jakości wody. Szczegóły w komunikacie.
Co nowego

Nowe trolejbusy pojadą do Akwarium Gdyńskiego

Z początkiem maja trolejbusy pojawią się na skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła II w Gdyni. W piątek 24 kwietnia 2015 r. odbyła się premiera najnowszych nabytków Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdynia i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni – dwóch Solarisów Trollino 12M, które dzięki zasilaniu z baterii litowych-jonowych są w stanie przejechać nawet do 20 km bez prądu z trakcji. Koszt zakupu każdego z trolejbusów to 1 550 000 złotych. Co ciekawe, jeden z nich jest 1001 pojazdem, który zjechał z taśm montażowych producenta z Wielkopolski.



Nowe trolejbusy będą obsługiwać m. in. linię 21, której trasa od 1 maja do 31 października zostanie w Dwunapędpowych trolejbus Solaris 12M automatycznie podłącza się do sieci, fot. Dorota Nelkewybranych kursach wydłużona i obejmie również odcinek bez trakcji – skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II w centrum Gdyni, dokąd trolejbusy będą zajeżdżać co godzinę, czyli 10 razy w każdy dzień powszedni oraz 8 razy w każdą sobotę.

 

Obok nowych trolejbusów, gdyńską premierę miały także urządzenia automatycznie naprowadzające odbieraki na sieć trakcyjną w miejscach, w których kończyć się będzie liniowa jazda na bateriach. Dzięki nim szelki będą samoczynnie wpinały się w sieć, bez konieczności wysiadania kierowcy.

 

Przypomnijmy, że pierwsze trolejbusy poruszające się bez sieci trakcyjnej pojawiły się w Gdyni w 2010 roku. Jeszcze w tym roku PKT chce kupić dwa kolejne Solarisy z bateriami, a jeśli uda się pozyskać finansowanie z nowej perspektywy, to w latach 2016-2020 kolejnych 30 takich pojazdów. Pojazdy umożliwią dalszy rozwój tras. Chcemy, aby gdyńskie trolejbusy docierały do Ergo Areny na granicy Gdańska i Sopotu, a także woziły pasażerów na gdyńskie osiedla: Fikakowo i Demptowo. Planujemy nawet trasę do Gdańska-Jelitkowa – mówi dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni Olgierd Wyszomirski i dodaje: Na przełomie tego i następnego roku powstanie pętla na Fikakowie, wówczas pojazdy dotrą także i tam

Testowanie hybrydowych trolebusów jest elementem projektu CIVITAS DYN@MO, dofinansowanego z 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, realizowanego w Gdyni przez konsorcjum: ZDiZ, PKT Gdynia, Uniwersytet Gdański i Politechnika Gdańska. W ramach zadania G2.1 Nowe trolejbusy hybrydowe z baterią Li-ion na nowej trasie Gdynia zobowiązała się do zakupu dwóch nowych trolejbusów wyposażonych w alternatywne źródło zasilania - baterię litowo-jonową oraz testowanie ich na trasie rozszerzonej o odcinek nie wyposażony w sieć trakcyjną.

Prezentacja trolejbusu numer 1001 była także okazją do przypomnienia pierwszego egzemplarza Solarisa Trollino zakupionego przez PKT Gdynia w 2001 r.

Prezentacja nowych, dwunapędpowych trolejbusów Solaris 12M, fot. Dorota Nelke Prezentacja nowych, dwunapędpowych trolejbusów Solaris 12M, fot. Dorota Nelke

Pierwszy trolejbus Solaris Trollino zakupiony przez PKT Gdynia, fot. Dorota Nelke Przejazd nowych, dwunapędpowych trolejbusów Solaris 12M z Alei Jana Pawła II, fot. Dorota Nelke

Przejazd nowego, dwunapędpowego trolejbusu Solaris 12M z alei Jana Pawła II, fot. Dorota Nelke 


fot. Dorota Nelke

  • ikonaOpublikowano: 24.04.2015 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze