index ||  [teren nr 1]  ||  teren nr 2

WYJŚCIE TERENOWE NR 1
ścieżka dydaktyczna "LASY OLIWSKO-DARŻLUBSKI"

13 marca w piękną, bardzo słoneczną niedzielę, nasza grupa - "ECO 3" wybrała się do Gdyni Pustek Cisowskich. Jest tam ścieżka dydaktyczna o nazwie "Lasy Oliwsko-Darżlubskie"

Swoją wędrówką rozpoczęliśmy o godzinie 12 w samo południe. I już na wyjściu czekały na nas ogromne i trudne do pokonania zaspy śniegu sięgające niemal kolan - mieliśmy naprawdę świetną zabawę. Gdy weszliśmy na właściwą drogę prowadzącą przez rezerwat, było nieco lepiej, aczkolwiek śnieg dawał się we znaki. Po przejściu ok. stu metrów wszyscy byli już bardzo zmęczeni, tak więc zrobiliśmy pierwszy postój. Parę fotek, ciepła herbatka i ruszyliśmy dalej... Po drodze mijaliśmy liczne tabliczki informujące nas, i innych ludzi odwiedzających rezerwat, o gatunkach drzew, roślin i występujących w rezerwacie "Cisowa" ptakach. Podziwiając przepiękne krajobrazy, w mieniącym się od słońca śniegu, o godzinie 14 nasza wędrówka powoli zbliżała się ku końcowi. Ścieżka dydaktyczna w rezerwacie "Cisowa" to wspaniały pomysł na weekendowy spacer. Nam bardzo się podobało i na pewno tu wrócimy, bo naprawdę warto!!!J

Cały kompleks promocyjny "Lasy Oliwsko-Darżlubskie" zajmuje łącznie powierzchnię sięgającą ok. 40,743 ha. Został on utworzony w roku 1996, więc niemal 9 lata temu. Rezerwat utworzono m.in. z części doliny Cisowskiego potoku na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego w celu ochrony naturalnej rzeźby terenu i dobrze zachowanej formacji żyznej buczyny pomorskiej, oraz przypotokowego łęgu jesionowo-olszowego z roślinnością źródliskową. Na terenie rezerwatu występuje ponad 200 gatunków roślin naczyniowych, z pośród których 4 podlegają ochronie ścisłej (bluszcz pospolity Hedera helix, gnieźnik leśny Neottia nidus-avis, wawrzynek wilczełyko Daphne mezereum, widład wroniec Huperzia selago), a 5 ochronie częściowej (konwalia majowa Convallaria majalis, kruszyna pospolita Frangula alnus, marzanka wonna Galium odoratum, paprotka zwyczajna Polypodium vulgare, przylaszczka pospolita Hepatica nobilis). Spotkać tu również można roślinność o charakterze górsko-podgórskim m.in. przetacznik górski Veronica, tojeść gajowa Lysimachia nemorum, bniec czerwony Silene dioica. Dodatkową wartością rezerwatu jest występowanie na jego obszarze 11 gatunków roślin które umieszczone są na liście ginących i zagrożonych roślin naczyniowych Pomorza Zachodniego i Wielkopolski.