Strategia Rozwoju Gdyni

6. Opis priorytetów i celów strategicznych

Przedstawione poniżej priorytety strategicznego rozwoju Gdyni stanowią rozwinięcie celu długofalowego i obejmują określone kategorie działań, które służą wypełnianiu misji przez samorząd.

6.1. Przestrzeń
Priorytet pierwszy, Przestrzeń, obejmuje cele dotyczące rozwoju przestrzeni miejskiej i krajobrazu miejskiego, tak wiele znaczących w świadomości mieszkańców naszego miasta i postrzeganych z zewnątrz jako walor nadmorskiego położenia Gdyni. Priorytet ten integruje cztery dotychczasowe, zawarte w Strategii rozwoju Gdyni oraz jest spójny z priorytetem 4 'Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego' - 'Kreowanie wysokiej jakości życia'.

Tematyka omawianego priorytetu odnosi się do walorów przyrodniczych, krajobrazowych, urbanistycznych i architektonicznych miasta, jego estetycznego wizerunku, jakości przebywania i przemieszczania się, oferty wypoczynku i rekreacji, jakości przestrzeni publicznej oraz standardów zarządzania terenami publicznymi.

Pierwszy cel strategiczny dotyczy rewitalizacji Śródmieścia Gdyni. Obejmuje on działania zmierzające do podnoszenia jakości śródmiejskich ulic i budynków oraz stworzenia reprezentacyjnych dzielnic w strefie nadbrzeżnej, kojarzonych z nowoczesnym i europejskim wizerunkiem miasta. Pożądane na tym obszarze jest wprowadzenie wyspecjalizowanych usług o znaczeniu ponadlokalnym, regionalnym i międzynarodowym, obejmujących obsługę biznesu, usługi handlowe i kulturalne oraz działalność hotelową i gastronomiczną. Dzięki temu nastąpi wzmocnienie kondycji gospodarczej Śródmieścia, jego konkurencyjności w tworzeniu miejsc pracy.

Drugi cel strategiczny dotyczy rozwoju dzielnic. Odnosi się on zarówno do tworzenia nowych przestrzeni miejskich jak i do racjonalizowania wykorzystania istniejących terenów i zasobów mieszkaniowych, otwarcia dla inwestycji mieszkaniowych nowych dzielnic miasta (w tym zwłaszcza Gdyni Zachód), rewitalizacji substandardowych osiedli mieszkaniowych oraz dopełniania przestrzeni mieszkaniowej usługami, zielenią i urządzeniami służącymi codziennej rekreacji.

Trzeci cel strategiczny dotyczy miejskiego systemu komunikacyjnego. Porusza on zagadnienia związane z utworzeniem funkcjonalnej sieci dróg publicznych i integracją różnych form transportu publicznego w Gdyni i Trójmieście, zmniejszenia uciążliwości poruszania się w mieście oraz poprawy połączeń komunikacyjnych między poszczególnymi częściami miasta. Działania w tym zakresie służyć mają, poza poprawą komfortu życia w mieście, wielofunkcyjnemu rozwojowi dzielnic miasta (funkcja mieszkaniowa, produkcyjna, usługowa) oraz poprawie dostępu do Śródmieścia.

Czwarty cel strategiczny dotyczy walorów przyrodniczych i krajobrazowych Gdyni. Akcentuje potrzebę tworzenia systemu zagospodarowanych terenów zielonych, sprzyjających rekreacji i czynnemu wypoczynkowi mieszkańców miasta i osób przyjezdnych. Istotne w kontekście misji władz samorządowych jest wzbogacanie krajobrazu miejskiego obiektami służącymi obsłudze całej konurbacji trójmiejskiej.

Piąty cel strategiczny dotyczy zarządzania przestrzenią. Rozważa zagadnienia związane z prowadzeniem spójnej i przejrzystej polityki przestrzennej miasta, nastawionej na przyciąganie nowych inwestycji. Służyć temu ma uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, tworzenie systemu administrowania terenami miejskimi oraz zawiązywanie współpracy pomiędzy gminą a publicznymi i prywatnymi właścicielami gruntów i nieruchomości - dającej efekty w postaci wspólnych ofert inwestycyjnych.

6.2. Gdynian
ie
Priorytet drugi, Gdynianie, grupuje cele związane z podnoszeniem poziomu życia, wiedzy i kwalifikacji Gdynian, ich aktywności i przedsiębiorczości. Priorytet ten zawiera zaktualizowany zakres tematyczny celów ogólnych zapisanych w dawnym dokumencie strategicznym miasta, które zostały nazwane: Gdynia ośrodkiem wzrostu gospodarczego oraz Gdynia miastem bezpiecznym i wygodnym. Nawiązuje jednocześnie do kilku priorytetów strategii wojewódzkiej: 'Rozwój kapitału ludzkiego oparty na wiedzy i aktywności', 'Kreowanie wysokiej jakości życia' oraz 'Rozwój międzynarodowej współpracy województwa'.

Tematyka omawianego priorytetu odnosi się do potencjału gdyńskiego rynku pracy, jakości oferty edukacyjnej, kulturalnej, szkoleniowej i sportowej w mieście, wspierania gorzej uposażonych grup społecznych, pielęgnowania historycznego dorobku i tradycji społeczności gdyńskiej, jak również prowadzenia współpracy międzynarodowej.

Pierwszy cel strategiczny dotyczy wspierania aktywności zawodowej. Uwypukla konieczność podnoszenia aktywności zawodowej mieszkańców Gdyni poprzez tworzenie sieci placówek oświaty, także na poziomie wyższym, systemu kursów dopasowanych do potrzeb rynkowych oraz szerokiej oferty poradnictwa zawodowego.

Drugi cel strategiczny dotyczy wzmacniania aktywności obywatelskiej. Ujmuje działania związane z aktywizowaniem lokalnych organizacji pozarządowych w życiu miasta oraz tworzeniem partnerskich relacji z instytucjami gospodarczymi i społecznymi funkcjonującymi na obszarze Gdyni. Adresatem działań jest również młodzież szkół gdyńskich.

Trzeci cel strategiczny dotyczy usług realizowanych na rzecz mieszkańców. Przedstawia zagadnienia właściwej jakości pracy służb i placówek miejskich oraz innych instytucji realizujących zadania publiczne (służba zdrowia) jak również stałej obserwacji warunków bytowych w Gdyni. Za bardzo istotne z punktu widzenia miasta uznaje się również realizację idei społeczeństwa informacyjnego.

Czwarty cel strategiczny dotyczy gdyńskich rodzin. Zawiera propozycje wzmacniania systemu solidarności lokalnej, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy potrzebującym w ich wysiłkach na rzecz poprawy sytuacji bytowej. W ramach realizacji celu przewidziane są działania mające na celu poprawę sytuacji zdrowotnej, mieszkaniowej rodzin o niskim statusie materialnym oraz wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych.

Piąty cel strategiczny dotyczy kultury. Proponowane działania nakierowane są na zwiększanie kulturotwórczej funkcji miasta poprzez budowanie szerokiej oferty skierowanej zarówno do twórców kultury jak i jej odbiorców. Nacisk kładziony jest na zachowanie tożsamości Gdyni, jej zabytków, niematerialnych i materialnych wartości historycznych, w szczególności tradycji II Rzeczpospolitej oraz tradycji morskich i kaszubskich.

Szósty cel strategiczny dotyczy procesu integracji europejskiej. Podkreśla potrzebę aktywnego uczestnictwa Gdyni w procesie jednoczenia Europy, rozwijania wszechstronnych kontaktów międzynarodowych, w tym także z krajami spoza UE, zwłaszcza w ramach Europy Bałtyckiej.

Siódmy cel strategiczny dotyczy kultury fizycznej i sportu. Propaguje on działania polepszające dostępność bazy dla rekreacji, sportów masowych i kwalifikowanych, służących rozwojowi aktywności sportowej mieszkańców Gdyni.

6.3. Gospodarka

Priorytet trzeci, Gospodarka, grupuje działania związane z potencjałem ekonomicznym miasta. Priorytet ten zawiera zaktualizowany zakres tematyczny celów ogólnych zapisanych w dawnym dokumencie strategicznym miasta, które zostały nazwane: Gdynia ośrodkiem wzrostu gospodarczego oraz Gdynia miastem otwartym. Nawiązuje jednocześnie do kilku priorytetów strategii wojewódzkiej: Restrukturyzacja i unowocześnianie gospodarki oraz Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności i spójności regionu.

Tematyka omawianego priorytetu odnosi się do zwiększania konkurencyjności gdyńskiej gospodarki poprzez otwarcie jej na innowacyjne technologie produkcji i nowoczesne usługi, rozwój powiązań komunikacyjnych z innymi ośrodkami gospodarczymi kraju, Regionu Bałtyckiego i zjednoczonej Europy, wzmacnianie procesu metropolizacji Trójmiasta oraz tworzenie warunków do rozwoju turystyki.

Pierwszy cel strategiczny dotyczy przedsiębiorstw gospodarki morskiej. Porusza kwestie racjonalnego zagospodarowywania terenów portowych oraz poprawy dostępności miasta i portu od strony morza, wskazując jednocześnie na rolę nowych inwestycji w porcie gdyńskim w zakresie usług na rzecz statku i ładunków, w tym dystrybucyjno-logistycznych, w pobudzaniu gospodarki Gdyni.

Drugi cel strategiczny dotyczy tworzenia węzła komunikacyjnego. Prezentuje działania polegające na przyciągnięciu ruchu ładunków do Gdyni dla rozwoju funkcji ponadlokalnych. Szczególnie istotne w tym kontekście jest wykorzystywanie szans rozwojowych związanych z położeniem miasta na skrzyżowaniu dwóch paneuropejskich korytarzy transportowych sieci TINA (Korytarz VI - prowadzący z portów Gdańska i Gdyni na południe Europy, oraz Korytarz I A , biegnący z Rygi przez Kaliningrad do Trójmiasta. Z Gdyni wychodzą przedłużenia tych korytarzy ku północy (połączenie promowe z gdyńskiego portu do szwedzkiej Karlskrony) i zachodowi (Via Hanseatica, biegnąca wzdłuż południowych wybrzeży Bałtyku do Hamburga).

Trzeci cel strategiczny dotyczy efektywności gdyńskiej gospodarki. Wskazuje na konieczność aktywizowania przedsiębiorczości w Gdyni poprzez tworzenie systemu współdziałania podmiotów gospodarczych, umożliwiających wchodzenie małych i średnich firm gdyńskich w sieci kooperacyjne, wspierania powiązań między nauką, i badaniami a działalnością gospodarczą oraz formułowania efektywnych instrumentów wspomagania rozwoju gospodarczego, w tym instytucji otoczenia biznesu. Akcentuje również konieczność prowadzenia monitoringu koniunktury gospodarczej w mieście, aby w sposób właściwy dobierać instrumenty wspierania rozwoju gospodarczego. Istotne jest też wykorzystywanie potencjału publicznych i niepublicznych szkół wyższych ulokowanych w mieście, czerpanie z ich dorobku naukowego oraz wspieranie powstawania nowych kierunków studiów, dopasowanych do kierunków strategicznego rozwoju Gdyni i odpowiadających na oczekiwania obecnych i przyszłych przedsiębiorców.

Czwarty cel strategiczny dotyczy turystyki. Obejmuje zagadnienia zwiększenia różnorodności usług turystycznych realizowanych w Gdyni dla zróżnicowanych grup klientów, tworzenia lokalnych produktów markowych jak również tworzenia infrastruktury dla turystyki biznesowej.

Piąty cel strategiczny dotyczy instytucjonalnej współpracy w skali konurbacji trójmiejskiej. Akcentuje problem współdziałania ośrodków decyzyjnych i opiniotwórczych poszczególnych ośrodków, prowadzenia wspólnego lobbingu na rzecz rozwiązywania istotnych problemów rozwoju ponadlokalnego i regionalnego, integrowania systemów infrastruktury komunalnej oraz zespolenia koncepcji i programów rozwojowych w obrębie konurbacji.

  • ikonaOpublikowano: 02.09.2003 00:00
  • ikona

    Autor: kniznik

ikona