2012

14.Ogólnopolskie spotkania podróżników, żeglarzy i alpinistów oraz 13.finał konkursu „Kolosy”

W dniach 9-11 marca 2012 roku w Hali Sportowo-Widowiskowej GDYNIA odbyła się 14. edycja imprezy, która od lat plasuje się w czołówce imprez podróżniczych w Polsce. Przygotowaliśmy 3500 miejsc na głównej sali z ponad 80-cioma prelekcjami oraz małą salę konferencyjną z seminarium, podczas którego spróbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie czy da się pogodzić działalność eksploracyjną na najwyższym poziomie z życiem rodzinnym.

W przerwach pomiędzy blokami można było odwiedzić stoiska naszych partnerów zorganizowanych w ramach targów sprzętu i książki podróżniczej.
Jak co roku była to okazja do spotkań z autorami książek.

Podczas naszej imprezy w Gdyni rozpoczęła trasę promocyjną kanadyjska pisarka i podróżniczka Bernadette McDonald. Natomiast Tomasz Michniewicz – współpracownik Radiowej Trójki – pojawił się na targach książki a w niedzielę 11 marca opowiedział o swoich afrykańskich podróżach i akcji „Tatende” mającej na celu ratowanie czarnych nosorożców afrykańskich.

W trakcie trzydniowej imprezy, wzorem lat ubiegłych, obiegliśmy świat dookoła i zajrzeliśmy w najdalsze zakątki naszego globu. Nie zabrakło następców Kingi Choszcz i Chopina – poznaliśmy bowiem relację z dwóch podróży: jednej niesamowitej Pawła Kilena oraz drugiej pełnej ciekawych wydarzeń Michała Frąckowiaka.

Jak to w Gdyni bywa również „wodniacy” znaleźli coś dla siebie. Joanna Pajkowska opowiedziała o swoim rejsie jachtem „Solanus”. Znana już podróżniczka Monika Witkowska zrelacjonowała nam jak w minionym roku podróżowała wraz ze Szwedem Börje Ivarsson na jachcie „Anna”, którym dopłynęli do dziewiczych brzegów Czukotki.

Znany już z poprzedniej edycji pełen radości życia Artur Labuda wraz z przyjacielem Robertem Paseckim po raz kolejny pokazał nam Polskę jakiej nie znamy. Ich podróż kajakiem po polskich rzekach: Sanie, Wiśle, Brdzie, Kanale Bydgoskim, Noteci, Warcie i Odrze zakończyła się u ujścia tej ostatniej rzeki do Bałtyku.

Po kilku latach nieobecności poznaliśmy również losy dalszych podróży Anny i Jakuba Urbańskich – laureatów KOLOSA za rok 2007 – którzy od lat zgłębiają tajemnice Papui. W piątek zaprezentowali nam opowieść o tym jak dotarli jako pierwsi podróżnicy do Korowai Batu - ludzi zamieszkujących dorzecze rzeki Einlanden.

Nie zabrakło również reprezentantki Gdyni – Marty Sziłajtis – Obiegło, która po opłynięciu dwa lata temu kuli ziemskiej, udała się w minionym roku w zimowy rejs z Francji do Norwegii. Norweskie fiordy okazały się bardzo zdradliwe a zimowy Murmańsk na trwale zostanie w pamięci załogi o czym przekonać się mogliśmy podczas jej piątkowej prelekcji. Trójmiasto reprezentował również Jan Lisewski, który przepłynął na kitesurfingu ze Świnoujścia do Ystad. Jego nietypowy rejs odbył się bez żadnej asysty, ale na szczęście jedyną stratą jest zagubiony w Bałtyku klapek.

Na imprezie poznaliśmy szczegóły niesamowitych wyczynów jakie w minionym roku dokonali Aleksander Doba, który przepłynął kajakiem  z Afryki do Ameryki Południowej oraz Krzysztof Starnawski, który ustanowił rekord świata w nurkowaniu na obiegu zamkniętym – miało to miejsce w listopadzie 2011 r. na Morzu Czerwonym.

A to był dopiero początek lodowej góry, którą mieliśmy okazję wam zaprezentować.

Bo jeśli twoją pasją są podróże, żeglarstwo bądź alpinizm, interesujesz się poznawaniem nowych kultur i ludzi – czekamy na Ciebie co roku w marcu w Hali Sportowo-Widowiskowej GDYNIA.

JP

Organizatorami 14.OSPŻiA są agencja MART i miasto Gdynia.