Duże zmiany w organizacji ruchu w Śródmieściu Gdyni - szczegóły Duże zmiany w organizacji ruchu w Śródmieściu Gdyni - szczegóły
Gdynia InfoBox

Infoboxy – jak to się robi na świecie?

U zbiegu ulic 10 Lutego i Świętojańskiej powstaje Gdynia Infobox, czyli obserwatorium zmian zachodzących w przestrzeni naszego miasta. Chociaż na skalę Polski to przedsięwzięcie absolutnie nowatorskie, w wielu światowych metropoliach, które przeżywają rozkwit, podobne infoboxy wpisały się w krajobraz przemian. Jak to się robi na świecie?

Infobox w Berlinie, fot. Cisc1970Infoboxy, czyli miejsca informujące o trwających lub przyszłych inwestycjach popularność zyskały w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Pierwszym przykładem budynku tego typu był charakterystyczny czerwony infobox w Berlinie. Władze tego miasta postanowiły przekształcić nieużywany plac Poczdamski, który wcześniej był wyludnioną strefą graniczną pomiędzy Berlinem Wschodnim a Berlinem Zachodnim,  w nowoczesną, tętniącą życiem przestrzeń miejską. Skala inwestycji była tak duża, że przedsięwzięcie rozłożono w czasie na kilkanaście lat. Plac budowy w sercu miasta to istotna uciążliwość dla mieszkańców i turystów. W Berlinie postanowiono z tej uciążliwości uczynić atrakcję i stąd pomysł wielkiego, czerwonego infoboxu, z którego tarasu można było podziwiać postępy budowy, ale też zobaczyć w formie wirtualnej jak prezentować się będzie ukończony plac Poczdamski. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Atrakcyjność infoboxu mierzono w kilku milionach odwiedzających w skali roku! Budynek stał się tak popularny, że zastanawiano się czy nie zachować go już po ukończeniu budowy.

Wnętrze infoboxu w Hamburgu, fot. Krzysztof RomańskiBerlin nie jest jedynym przykładem wielkiego placu budowy w centrum europejskiego miasta. Największą rewitalizację obszarów poprzemysłowych przechodzi obecnie Hamburg, w którym ogromna połać terenów starego portu zamienia się w nową śródmiejską dzielnicę o nazwie HafenCity. Jürgen Bruns-Berentelg, Dyrektor Generalny spółki HafenCity Hamburg GmbH, która realizuje hamburską rewitalizację podkreśla, że: HafenCity zostało zaprojektowane jako kompleksowy „produkt miejski”, w którym znajdą się zarówno mieszkania, miejsca pracy, infrastruktura kulturalna i rekreacyjna, jak również przestrzeń publiczna. Ten proces rozpoczął się w 2001 roku, a w założeniach trwać będzie jeszcze co najmniej kilkanaście lat. Projekt hamburski ma z gdyńskim wiele wspólnego, wszak i w naszym mieście w najbliższych latach tereny poportowe ¬– molo Rybackie i obszar zwolniony przez Stocznię Nauta – przejdą metamorfozę. 

Infobox Elbphilharmonie, fot. Krzysztof RomańskiInfobox w Hamburgu otwarto w 1999 roku, na długo przed rozpoczęciem pierwszych robót. Do tego celu zaadaptowano starą kotłownię portową. Wewnątrz stoi ogromna makieta miasta w skali 1:500. Odwiedzający mogą się też zapoznać z wizualizacjami na ekranach albo przy kawie poczytać foldery i ulotki o HafenCity. Od początku mieliśmy świadomość, że dla powodzenia tak wielkiego przedsięwzięcia urbanistycznego jak budowa HafenCity Hamburg, kluczową kwestią będzie stworzenie sieci przepływu informacji i efektywna komunikacja pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi stronami – mówi Jürgen Bruns-Berentelg. Dlatego, kilka lat później pojawił się kontenerowy infobox Elbphilharmonie – opowiadający o budowie imponującej siedziby filharmonii w HafenCity, która rozpoczęła się w 2007 roku.

W 2004 roku, jako dopełnienie oferty infoboxów, powstała też wieża widokowa o niebanalnej formie architektonicznej.

Wieża widokowa w Hamburgu, fot. Krzysztof RomańskiDziałający już ponad dekadę infobox HafenCity Kesselhaus jest odwiedzany przez ponad 200 000 osób rocznie – opowiada Eleonora Wewer, dyrektor punktów informacyjnych HafenCity. Jego popularność oraz stały postęp budowy skłoniły hamburczyków do otwarcia kolejnego. Nowo otwarte drugie centrum informacji SustainabilityPavillion OSAKA9 skupia się na zagadnieniach związanych ze zrównoważonym ekologicznie rozwojem miasta – mówi Eleonora Wewer.

Kontenery, czyli innymi słowy architektura modułowa, zostały użyte przy budowie innego infoboxu, który stworzono w związku z rewitalizacją przedmiejskich dzielnic metropolii nad Elbą. IBA Dock, bo tak nazywa się to miejsce, to kolorowe kontenerowe centrum informacyjne, które... pływa! Unosi się na wodach kanału, a dostać się do wewnątrz budynku można, niczym na statek, po długim trapie.

Pływający infobox IBA Dock w Hamburgu, Fot. Krzysztof Romański

Architektura infoboxów ma związek z tymczasowym zagospodarowaniem przestrzeni, czyli architekturą „nietrwałą”, czasową, tworzoną w technologii łatwej do demontażu. Jednakże nadspodziewana popularność sprawiła, że o infoboxach zaczęto myśleć w kategoriach zdecydowanie szerszych niż tylko informacyjne, ale także jako o atrakcjach samych w sobie, przyciągających ciekawą, niebanalną architekturą.

Infobox w Taichung, Fot. Wei-Ming YuanCiekawy projekt infoboxu zrealizowano w hiszpańskiej Saragossie. Tam, obok kontenerów, pierwsze skrzypce gra woda, która spływając z dachu tworzy ścianę budynku. Stąd nazwa Digital Water Mile Pavillon. Zupełnie inne rozwiązania, wpisane w specyfikę regionu, zastosowano w Taichung na Tajwanie. Tamtejszy infobox zbudowano z bambusa, a budynek zaprojektował nowojorski architekt  Stan Allen.

Ponieważ infoboxy są zapowiedzią nadchodzących inwestycji, lokalizuje się w ich ramach wieże lub platformy widokowe, dające szansę spojrzeć z góry na plac budowy i śledzić zmiany zachodzące na nim. Kiedy nie jest to możliwe z uwagi na rozproszony charakter prac, sprawdzonym rozwiązaniem jest wyposażenie infoboxu w makietę obrazującą istniejącą i projektowana zabudowę. 

Często czasowość ich egzystencji usprawiedliwia realizację ekstrawaganckich pomysłów takich jak czerwony lub pomarańczowy kolor fasady (Hamburg i Berlin), czy wysuwany z powierzchni ziemi dach, jak w przypadku Saragossy. Aby uprzyjemnić czas, który spędzają w nich mieszkańcy w Infoboxach z reguły lokalizowane są kawiarnie i czytelnie.

Projekt Gdynia Infobox powstał jako twórcze przełożenie najlepszych doświadczeń europejskich infoboxów na warunki wynikające ze specyfiki Gdyni. Efekt będziemy mogli zobaczyć w czerwcu, jednak już dziś wiadomo, że jest to pierwsza tego typu realizacja w Polsce.