Wszystko o przebudowie

Cele społeczno – gospodarcze projektu

Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego oraz wzrostu atrakcyjności i konkurencyjności regionu poprzez (cele szczegółowe):

  • zredukowanie czasu podróży,

  • ograniczenie generowanych przez transport drogowy uciążliwości związanych z hałasem i zanieczyszczeniem powietrza w obszarach zamieszkanych.

Skróceniu ulegnie średni czas przejazdu pomiędzy dwoma punktami sieci w godzinach szczytu popołudniowego. W roku oddania infrastruktury do użytkowania (2012 rok), przejazd pomiędzy Placem Konstytucji a Al. Zwycięstwa na granicy z Sopotem, będzie krótszy o 13% (tj. 3,3 minuty) w porównaniu do czasu przejazdu w przypadku zaniechania realizacji projektu. Do efektów realizowanej inwestycji wpływających zarówno na użytkowników sieci ulic podstawowego układu drogowego miasta, jak i na stan środowiska naturalnego, poczynając juz od roku oddania infrastruktury do używania, zaliczyć należy:

  • skrócenie czasu podróży pasażerów (średnio o 5,18 mln godzin/rok),co wygeneruje oszczędności ok. 18,79 mln PLN,

  • skrócenie czasu pracy kierowców zawodowych (średnio o 603 tys. godzin/rok), co wygeneruje oszczędności ok. 4,23 mln PLN,

  • zmniejszenie pracy przewozowej pojazdów (średnio o 3,26 mln pojazdokilometrów/rok),

  • zmniejszenie zużycia paliwa (średnio o 3,3 mln litrów/rok).

Oczekiwane rezultaty, stanowiące pośrednie efekty realizacji inwestycji, to poprawa warunków działania przedsiębiorstw oraz wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru metropolitalnego Trójmiasta. Usprawnione połączenie dróg krajowych nr 1 i nr 7 z drogą krajową nr 6, poprzez drogę wojewódzką nr 468, w ciągu której realizowany będzie projekt, przyczyni się do likwidacji zatłoczenia komunikacyjnego, poprawy jakości funkcjonowania transportu publicznego, wzrostu poziomu bezpieczeństwa oraz zmniejszenia uciążliwości na terenach intensywnie zamieszkanych. Poprawią się wskaźniki sprawności sieci drogowej w metropolii, a w szczególności zmniejszy się całkowity czas podróży, praca przewozowa, kolejki i straty czasu na skrzyżowaniach oraz zużycie paliwa, co przełoży się na obniżkę kosztów transportu oraz poprawi klimat aerosanitarny w centrum miasta.

Usprawnienie płynności ruchu w centrum Gdyni, będącej skupiskiem funkcji metropolitalnych istotnie zwiększy dostępność do terenów atrakcyjnych turystycznie oraz stref inwestycyjnych poprawiając warunki dla rozwoju tych funkcji. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy płynności ruchu w ciągu głównej arterii metropolii (Trasa Średnicowa), przechodzącej na skrzyżowaniu z Obwodową w drogę krajową nr 6 prowadzącą dalej przez Małe Trójmiasto Kaszubskie do Szczecina. Biorąc pod uwagę, iż liczba podmiotów gospodarczych w Trójmieście stanowi 43% wszystkich podmiotów zarejestrowanych w województwie pomorskim, a jego mieszkańcy to 34% wszystkich Pomorzan, przebudowany Węzeł wpłynie na skrócenie czasu przejazdu między głównymi ośrodkami miejskimi oraz aktywności gospodarczej w regionie. Grupami docelowymi są mieszkańcy obszaru metropolitalnego Trójmiasta i jego okolic oraz przedsiębiorstwa korzystające z infrastruktury transportowej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym przewoźnicy. Przekształcenie Węzła z punktu przesiadkowego w węzeł integracyjny przy przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana spowoduje wzrost bezpieczeństwa podróży. Wymienione powyżej rezultaty realizacji przedsięwzięcia wniosą istotny wkład w osiągniecie spodziewanych efektów realizacji osi priorytetowej IV RPO WP tj.: skrócenie czasu przejazdu między głównymi ośrodkami miejskimi, zredukowanie kosztów podróży i transportu oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w transporcie.
 

Zgodność Projektu z celami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego:

Zgodność z celem:

Usprawnienie drogowych powiązań transportowych miedzy najważniejszymi ośrodkami aktywności gospodarczej (w tym turystycznej) i koncentracji ludności w regionie.

Uzasadnienie:

Zatłoczona główna arteria komunikacyjna aglomeracji i niedostateczne wykorzystanie alternatywnej do niej Drogi Różowej, wynikające z niedogodnego połączenia pomiędzy tymi ciągami, a także niebezpieczne skrzyżowania i wieloetapowe kolizyjne przejścia dla pieszych w obrębie Węzła, stanowią istotne bariery przestrzenne dla rozwoju regionu.

Przebudowa układu drogowego Węzła, położonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 468, istotnie usprawni połączenie dróg krajowych nr 1 i nr 7 z droga krajowa nr 6 zwiększając jednocześnie spójność i efektywność regionalnego systemu transportowego oraz przyczyni się do upłynnienia ruchu w obrębie VI Korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), a tym samym do realizacji celu głównego Osi Priorytetowej 4.

Ponadto, z uwagi na lokalizację Węzła na głównej arterii aglomeracji, biegnącej od Pruszcza Gdańskiego aż do Wejherowa, usprawnieniu ulegnie także powiązanie pomiędzy subregionalnymi (Lębork, Wejherowo, Rumia) i regionalnymi (Gdańsk, Gdynia, Sopot) ośrodkami rozwojowymi. Tym samym realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celu głównego Działania 4.1. - Usprawnienie drogowych powiązań transportowych między najważniejszymi ośrodkami aktywności gospodarczej (w tym turystycznej) i koncentracji ludności w regionie.

W wyniku przebudowy układu drogowego Węzła poprawi się jakość funkcjonowania transportu publicznego, wzrośnie poziom bezpieczeństwa ruchu oraz zmniejsza się uciążliwości komunikacyjne w obszarach intensywnie zamieszkanych. Dogodniejsze warunki ruchu w ciągu Trasy Średnicowej, stanowiącej główna arterie aglomeracji, wpłyną korzystnie na szybkość przemieszczania się i poprawę dostępności ww. ośrodków rozwojowych, a także na poprawę dostępności do obszarów koncentracji funkcji metropolitalnych w zakresie usług edukacyjnych i kulturalnych oraz obszarów aktywności turystycznej, co w efekcie przyczyni się do poprawy atrakcyjności osiedleńczej i turystycznej aglomeracji.

Program regionalny Pomorskie w Unii Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego


 

 

ikona