Wszystko o przebudowie

Przedmiot projektu

Opis stanu istniejącego i uzasadnienie potrzeby realizacji Projektu

Gdynia to 250,2 tys. miasto centralnej części Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta integrujące transport lądowy z morskim w obrębie VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. Na lokalnym rynku pracy dominują usługi komercyjne (56%) oraz przemysł i budownictwo (27%). Łącznie w Gdyni funkcjonuje ponad 32 tys. podmiotów gospodarczych (43% podmiotów w woj pomorskim), wśród których zdecydowaną większość stanowią małe przedsiębiorstwa prywatne (95% ogółu podmiotów), zatrudniające do 9 osób. Strukturę systemu transportowego Trójmiasta i rozmieszczenie głównych ulic determinuje pasmowy układ przestrzenny aglomeracji. Podstawowe pasmo wewnętrzne stanowi korytarz tworzony przez uliczną Trasę Średnicową, łączącą drogi krajowe nr 1 i 7 z drogą krajową nr 6. W Gdyni, równolegle do Trasy Średnicowej, po zachodniej stronie torów, od ul. Wielkopolskiej do skrzyżowania ul. Śląskiej z al. Piłsudskiego, biegnie alternatywny do Trasy ciąg ulic – tzw. Droga Różowa. Na obszarze ograniczonym al. Piłsudskiego, ul. Władysława IV i Świętojańską oraz Drogą Gdyńską funkcjonuje węzeł komunikacyjny z przystankiem SKM (Węzeł Św. Maksymiliana) zbliżony do skrzyżowania typu wyspa centralna, przez który na osi północ-południe biegną tory PKP i SKM. W obrębie Węzła zlokalizowane są ulice o największych natężeniach ruchu w Gdyni (33900- 52900 pojazdów/dobę), których skrzyżowania są tzw. skrzyżowaniami krytycznymi, funkcjonującymi na poziomie wyczerpanej przepustowości. Potencjał Drogi Różowej nie jest obecnie w pełni wykorzystywany z uwagi na brak (w obrębie Węzła), usprawniającego ruch połączenia z Trasą Średnicową. Kolizyjne i rozległe skrzyżowania na obszarze Węzła są wąskimi gardłami powodującymi nadmierne zatłoczenie na ciągach stanowiących powiązania z drogą wyższego rzędu (DK 6), tj. na drodze wojewódzkiej 468 oraz w ciągu dróg powiatowych nr 1627G i 1633G. Przez obszar Węzła przebiega 45% funkcjonujących w mieście linii transportu publicznego. Na niewielkim obszarze przecina się wiele torów jazdy, co determinuje wysoki stopień kolizyjności istniejącego układu. Sygnalizacja świetlna jedynie zmniejsza zagrożenie wystąpienia kolizji, przyczyniając się jednak równocześnie do pogorszenia płynności ruchu. Intensywny wzrost wskaźnika motoryzacji w Gdyni (o 24 % w 2006, oraz o 14,1% w 2007), a w konsekwencji wzrost udziału samochodów osobowych w podróżach, szybko pogłębia niewydolność systemu drogowego. Wydłużające się godziny szczytu obniżają dostępność do obszarów atrakcyjnych turystycznie, usług edukacyjnych i instytucji kultury zlokalizowanych w centrum Gdyni, a z uwagi na położenie Węzła, w całym Trójmieście. Narastające zatłoczenie powoduje także pogorszenie warunków działania przedsiębiorstw oraz jakości usług transportu publicznego. Powstawanie kolejek pojazdów przyczynia się do wzrostu emisji spalin oraz kosztów eksploatacji pojazdów. Z uwagi na konieczność pokonywania przez pieszych przejść wieloetapowych w obrębie Węzła oraz kolizyjne włączenia pojazdów do ruchu drogowego, bezpieczeństwo ruchu jest niskie. W związku z tym niezbędne jest utworzenie bezpiecznego połączenia dla pieszych jak również dla rowerzystów zarówno po wschodniej stronie torów jak i od przystanku SKM do Skweru Plymouth. Konieczna jest kompleksowa przebudowa niebezpiecznego i kolizyjnego układu drogowego oraz reorganizacja ruchu, polegająca na zapewnieniu odrębnych połączeń pomiędzy Trasą Średnicową a Drogą Różową dla każdego kierunku ruchu, w celu zwiększenia przepustowości układu i udrożnienia systemu transportowego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 468 oraz minimalizacji niebezpieczeństwa wystąpienia kolizji.

 

Opis przedmiotu Projektu i uzasadnienie przyjętego rozwiązania technicznego:

Przedmiotem projektu jest kompleksowa przebudowa układu drogowego Węzła Św. Maksymiliana w centrum

Gdyni powiązana z reorganizacją ruchu uwzględniającą potrzeby transportu zbiorowego, polegająca na:

  1. Budowie czterech obiektów inżynierskich, tj.:

    1. wiaduktu kolejowego klasy k=+3, o długości przęsła mierzonej wzdłuż osi układu torowego około 19 m i szerokości łącznej mierzonej wzdłuż osi drogi około 40 m, nad łącznicą Drogi Gdyńskiej z ul. Władysława IV;

    2. wiaduktu drogowego klasy A 50 KN/m2, o całkowitej długości (mierząc po osi jezdni) około 20 m i szerokości około 14 m, wzdłuż wschodniej jezdni Drogi Gdyńskiej;

    3. kładki pieszo-rowerowej o nośności 4 KN/ m2, o długości około 20 m, w ciągu chodnika i ścieżki na ul. Władysława IV nad wyjazdem z tunelu;

    4. tunelu dla pieszych klasy A 50 KN/ m2, o długości około 100 m, pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską, na odcinku od przystanku kolejowego SKM Wzgórze Św. Maksymiliana do Skweru Plymouth na przedłużeniu istniejącego tunelu prowadzącego pod torami SKM i PKP oraz Drogą Gdyńską.

  1. Przebudowie dróg wojewódzkich o długości około 0,76 km, w tym:

    1. zmiana trasy przebiegu ul. Władysława IV na odcinku około 0,58 km;

    2. budowa prawoskrętu z ul. Władysława IV w Al. Piłsudskiego o długości około 0,18 km.

  2. Przebudowie dróg powiatowych o długości około 0,82 km, w tym:

    1. poszerzenie ul. Śląskiej o jeden pas ruchu na odcinku około 0,15 km;

    2. przebudowa Drogi Gdyńskiej na odcinku około 0,60 km; polegająca na:

      • poszerzeniu zachodniej jezdni Drogi Gdyńskiej o dwa pasy dla lewoskrętu – łącznica zjazdowa o długości około 0,15 km;

      • budowie łącznicy zjazdowej ze wschodniej jezdni Drogi Gdyńskiej o długości około 0,27 km;

      • przebudowie włączenia wyjazdu z centrum handlowego w jezdnie wschodnia Drogi Gdyńskiej o długości około 0,13 km;

      • przebudowie skrzyżowania ul. Śląskiej i Drogi Gdyńskiej z ul. Kielecką o długości około 0,05 km;

  1. przebudowie wylotu ul. Świętojańskiej na odcinku od ul. Władysława IV do ul. Partyzantów o długości około 0,07 km.

  2. Przebudowie dróg gminnych o długości około 0,16 km, w tym: ul. Partyzantów na odcinku około 0,03 km; ul. Kopernika na odcinku o długości ok. 0,13 km;

  1. Przebudowie skrzyżowania ul. Śląskiej z Al. Piłsudskiego dla wprowadzenia jednokierunkowego ruchu na odcinku Alei pomiędzy ul. Władysława IV a ul. Śląską.

  2. Budowie systemu chodników o łącznej długości około 2,20 km.

  3. Budowie ścieżek rowerowych o łącznej długości około 1,08 km.

  4. Budowie wielostanowiskowych zatok przystankowych o długości 20 m i szerokości 3 m oraz przystanków komunikacji miejskiej o szerokości 3 – 5 m.

  5. Zainstalowaniu nowej sygnalizacji świetlnej, oraz zmodernizowaniu części istniejącej sygnalizacji.

  6. Przebudowie infrastruktury uzbrojenia kolidującej z planowana inwestycja: sieci wodociągowo-kanalizacyjne, gazowe, grzewcze, energetyczne, teletechniczne i trakcja trolejbusowa oraz infrastruktura kolejowa.

Podczas projektowania inwestycji bazowano na długookresowych prognozach rozwoju ruchu drogowego i planach rozwoju Śródmieścia, mając na uwadze rozszerzenie funkcji Węzła z punktu przesiadkowego do transportowego węzła integracyjnego.

Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne, są zgodne z normami polskimi oraz unijnymi oraz zostały uznane za najbardziej efektywne i uzasadnione ekonomicznie. Wybrany wariant został przeanalizowany pod względem zasadności zastosowanych rozwiązań technicznych, oraz efektywności projektu rozumianej jako stosunek nakładów do planowanych rezultatów w świetle celów projektu.

Program regionalny Pomorskie w Unii Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

ikona