Gdynia mobilna

Dwie firmy chcą dostarczyć nowe autobusy do Gdyni

Tabor gdyńskich autobusów wzbogaci się o 55 nowoczesnych pojazdów, które dostarczy Solaris lub MAN, fot. Michał Kowalski
Gdyńska komunikacja publiczna będzie jeszcze bardziej ekologiczna i oszczędna – do miasta trafi łącznie aż 55 nowych autobusów, które zajmą miejsce najstarszych pojazdów. Za nami otwarcie ofert w przetargu na zakup nowoczesnego taboru, pod uwagę będą brane oferty dwóch firm: Solaris i MAN, które zmieściły się w zakładanej kwocie. Koszty zakupu w 75 procentach pokryje unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Dwie firmy biorą udział w przetargu na dostawę do Gdyni aż 55 nowoczesnych, ekologicznych autobusów – z czego 32 to pojazdy przegubowe. Autobusy mają docelowo zastąpić najbardziej wysłużoną część obecnego taboru, z którego korzystają mieszkańcy. Dzisiaj w siedzibie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni nastąpiło otwarcie ofert, następny krok to podjęcie decyzji o wyborze dostawcy.

- Po otwarciu ofert następuje analiza złożonych dokumentów pod względem formalnoprawnym. Przypomnijmy, że poprzedni przetarg ze względu na zbyt wysoką cenę musiał zostać unieważniony. Mieliśmy jednak czas, by ogłosić go raz jeszcze, zabezpieczyć środki na nowe rozstrzygnięcie, dbając o to, by dostarczone autobusy spełniały najwyższe normy unijne, zapewniając jednocześnie wysoki komfort podróżnym – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Na zakup nowych autobusów miasto zabezpieczyło tym razem 71 706 500 złotych netto (88 198 995 złotych brutto). Około 70 procent kosztów pokryje dofinansowanie unijne. Europejskie wsparcie pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, a całe zamówienie rozdzielono na dwie części: wspomniane 55 autobusów oraz już rozstrzygnięte 30 trolejbusów i 21 baterii litowo-jonowych, które za 77 297 700 złotych netto dostarczy firma Solaris (przetarg rozstrzygnięto w styczniu tego roku).

Dzisiejsze otwarcie ofert przyniosło dobre wiadomości. Wpłynęły dwie oferty od firm Solaris i MAN, które złożyły oferty zarówno na autobusy przegubowe, jak i standardowe. Ceny zaproponowane przez potencjalnych dostawców mieszczą się w zakładanych możliwościach budżetowych: Solaris proponuje 51 640 320 i 27 121 623 złotych brutto, MAN odpowiednio 49 672 320 oraz 26 337 990 złotych brutto.

Obie firmy zaproponowały przy tym taki sam termin wykonania zamówienia (330 dni) oraz identyczne okresy gwarancyjne (36 miesięcy). O tym, która z nich dostarczy pojazdy do Gdyni zdecydują więc przede wszystkim cena oraz parametry techniczne, które są kryteriami o najwyższej wadze. Pod uwagę będą też brane kryteria zużycia paliwa oraz rekuperacji.

- Cieszymy się, że po naszym mieście jeszcze w 2019 roku będą jeździć najbardziej komfortowe autobusy w kraju, wygodne i niskoemisyjne - komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Wśród 55 autobusów, które mają trafić do Gdyni znajdą się 32 niskopodłogowe pojazdy przegubowe oraz 23 standardowe niskopodłogowce, wszystkie z silnikami na olej napędowy. Przypomnijmy, że od lat gdyńska komunikacja publiczna cieszy się opinią jednej z najbardziej ekologicznych w skali kraju, a tabor jest konsekwentnie unowocześniany i korzysta z najnowszych technologii ograniczających szkodliwą dla środowiska emisję.

Logo projektu