Gdynia Mobilna

Bezpieczna droga rowerem wzdłuż Wielkopolskiej

Ścieżka rowerowa przy ul. Morskiej, fot. materiały prasowe

Ścieżka rowerowa przy ul. Morskiej, fot. materiały prasowe

Rowerzyści, jadący dzisiaj z Karwin lub Dąbrowy w stronę placu Górnośląskiego i do centrum, w rejonie ulicy Łowickiej powinni kontynuować jazdę ulicą Wielkopolską. Jednak ze względu na duże natężenie ruchu i nachylenie terenu, niewielu wybiera taki wariant. Większość decyduje się na jazdę po chodniku, która jest niezgodna z przepisami. Brakuje około kilometra ścieżki rowerowej, by bez kłopotów dojechać do alei Zwycięstwa.

Wkrótce jednak ta sytuacja się zmieni. W ciągu kilku najbliższych tygodni zostanie ogłoszony przetarg na zamówienie dokumentacji projektowej. Podstawowe założenia to zachowanie ciągłości trasy rowerowej po północnej stronie ul. Wielkopolskiej oraz poprawa warunków poruszania się także pieszych. Rozważana jest bowiem zmiana lokalizacji przejść dla pieszych w taki sposób, aby wygodniej było przechodzić między placem Górnośląskim a przystankami komunikacji miejskiej.

- To, czego potrzebujemy, aby zachęcić do jazdy na rowerze, to właśnie spójna sieć dróg rowerowych. Ostatni odcinek na ul. Wielkopolskiej, w połączeniu z trasą R-10 w Orłowie, uzupełni siatkę dróg i umożliwi mieszkańcom Karwin, Dąbrowy, Wielkiego i Małego Kacka bezpieczne pokonanie na rowerze trasy do centrum oraz w stronę Sopotu. To jeden z najważniejszych fragmentów sieci rowerowej Gdyni. W kontekście zbliżającej się budowy węzła Karwiny oraz przygotowywanego wdrożenia systemu roweru metropolitalnego, znaczenie tej ścieżki wzrośnie jeszcze bardziej -  mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej.

Dzięki nowej drodze rowerowej można mieć nadzieję na zmniejszenie się ruchu samochodowego na zatłoczonej ulicy Wielkopolskiej. Ulica ta obsługuje dzisiaj ruch z czterech dzielnic: Karwin, Wielkiego Kacka, Dąbrowy i Małego Kacka, gdzie mieszka ponad 41 tysięcy ludzi. Więcej osób będzie mogło wybrać rower jako środek transportu do pracy, zwłaszcza jeśli dzisiaj dojeżdżają do Redłowa, Śródmieścia lub Orłowa, czyli nie muszą dojeżdżać dalej niż 10 km. Wg badań preferencji transportowych, to właśnie taka odległość i istniejąca droga rowerowa najbardziej skłania do przesiadki z auta na rower. 

Trasa rowerowa zostanie wyznaczona z jednej strony jezdni, aby uniknąć uciążliwości związanych z przejazdem na drugą stronę. Po konsultacjach ze środowiskiem rowerowym wybór padł na stronę północną ulicy Wielkopolskiej, czyli po stronie placu Górnośląskiego.  Dzięki temu zapewnione będzie powiązanie z istniejącym już ciągiem rowerowym, łatwiejszy dostęp do sklepów i punktów usługowych na placu Górnośląskim oraz pozostawione będzie miejsce pod planowany buspas w kierunku Śródmieścia. Wybrane rozwiązanie pozwoli też na pozostawienie jak największej liczby drzew. Na fragmencie od ul. Wrocławskiej do ul. Inżynierskiej może ulec zmianie geometria jezdni. Z tego powodu budowa będzie etapowana, aby uniknąć kulminacji utrudnień na ul. Wielkopolskiej w związku ze zbliżającą się budową węzła Karwiny.

ikona

Zobacz także